Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då tomten till sist tittade förbi, blev julbordet ändå mer spännande:
PXL_20211225_061257575._exported_1832_1640412845686.jpg

2016 Mitolo G.A.M.
2011 Artiga Viura + Muscat Viñas Viejas
N.V. mckt gammal Malmsey av Veiga França
1986 Pontet Canet
1977 Miguels Colheita

...jag måste ha varit mycket snäll i år ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
All I want for Christmas is you...
Visa bifogad bild 25080
2 halvor 1981 Beerenauslese från underbara Rust.
1995 Dom Tricoire, Rivesaltes
1929 Banyuls
2010 GPL

...det bästa är nog ändå att tomten inte kommit än, bara brevbäraren!!!
...efter en relevant påminnelse från @vintomas har jag beslutat vaska de österrikiska vinerna. 1985 uppdagades ju deras fusk med att hälla glykol i vinerna (så de skulle verka sötare än de i själva verket var). Att dricka glykol är bara bra för Illern Göran och för Trump (han får gärna självmedicinera med glykol mot vad-som-helst).
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Var förbi Gröna skylten dagarna före jul för att köpa lite öl och NZ sauvignon blanc. Alltså ett modest inköp. Inga pengar att snacka om. Julen står för dörren och allt sånt.
Ser då en flaska Orpale 2008 stå på hyllan. Vänta nu, skrevs det inte några inlägg om den på finewines? Joooo, det tror jag. FOMO! :eek:
Så. Nu ligger en sån i källaren.
Var skickar jag fakturan??
 

Mexikanaren

Medlem
Sista inköpet för året för min del blev en bunt 2016 brunellos.
Alltid gillat brunellos så känns som det är svårt att gå fel.

Saknas på bilden gör 4x MastroJanni halvmagnum som beställts från Xtrawine men TNT har några dagars julledigt nu så ligger väntande någonstans.

20211225_213406.jpg
 

zippan

Medlem
Var förbi Gröna skylten dagarna före jul för att köpa lite öl och NZ sauvignon blanc. Alltså ett modest inköp. Inga pengar att snacka om. Julen står för dörren och allt sånt.
Ser då en flaska Orpale 2008 stå på hyllan. Vänta nu, skrevs det inte några inlägg om den på finewines? Joooo, det tror jag. FOMO! :eek:
Så. Nu ligger en sån i källaren.
Var skickar jag fakturan??
Till @Crist(al)ian 77
 
@Barolonissen Vad händer vid (flask)lagring av sprit? Utvecklar de tertiära aromer likt vin? Jag trodde inte det hände så mycket men jag är idel öra.
Egentligen händer inte så mycket med sprit som förvaras på ett vettigt sätt i oöppnad flaska. Med åren tar drycken mer smak av faten och blir aningen snällare i sina toner enligt mig. Eftersom rom produceras i varmt klimat är den dock mer utsatt för värme och sol och kan vid dålig förvaring och framförallt med tid tappa färg, bli grumlig och i värsta fall börja oxidera. Så min farhåga för ovan köpta flaskor är mer baserat på hur många klåpare som haft flaskorna innan mig än innehållets förmåga att överleva långtidslagring :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade samma upplevelse med en flaska Chivas från tidigt 80-tal. Det roliga med gammal sprit är att testa om den var annorlunda förr i tiden. Den har ju knappast blivit bättre med lagring.
Smakade en Wirre som buteljerades på 20-talet och den kändes som om den hade "bleknat" betagligt.
Men, den kanske var blek redan från start?
Det är ju mycket svårt stt veta…
 

Mexikanaren

Medlem
Sista inköpet för året för min del blev en bunt 2016 brunellos.
Alltid gillat brunellos så känns som det är svårt att gå fel.

Saknas på bilden gör 4x MastroJanni halvmagnum som beställts från Xtrawine men TNT har några dagars julledigt nu så ligger väntande någonstans.

Visa bifogad bild 25096
Blev även lite extra brunello av di Neri
20211230_222240.jpg
 

Vingubben

Medlem
86023B72-5D42-4216-B0D3-94576950AA6D.jpeg


Tignanello 2018

Tog in denna på restaurang strax innan jul och blev väldigt överraskad över hur bra den var men framförallt hur väl den dracks redan idag. Det är ett ordentligt kraftpaket med mängder av ek men ändå balanserad. Kommer ha en väldigt långt liv. Tog inga noter men 94-95p idag och potential för ett antal pinnar till. Priset på Systemolaget är sjukt bra så det blev att beställa en låda
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyårsmiddagen blev med en underwhelmande 1996 Château Montrose.
Väl hemma unnade vi oss några droppar 久保田生原酒 samman med de traditionella soba-nudlarna.

Sen blev det västerländskt nyårsfirande med Skumpa bid 12-slaget.:
N.V. Laurent Perrier Rosé Brut med en buteljering som nådde oss med en avtagbar metallklänning.
Lite skoj!
Noterade samtidigt en mysig pre-flightsfylla i Doha då vi fastnade knappt 2h på en runway inför take-off, och det enda de var tillåtna servera ombord var: deras Champoo. I detta fallet: LPRB, som jag uppskattade med dess ymniga bornyr, fräscht röda bär och godsaker… Men som kostade galet för mycket i Swe för att køpa in då jag var där.

Återresa till Tokyo:
Fick så tag på en flaska för 250 pix plus ca 130 i frakt.
Helt ok.
Men, vinet som klunkades i afton var avsevärt äldre. Iaf helt annorlunda. Så här såg korken ut.:
D41F3D82-61F4-4B57-BB04-81EF920975D3.jpeg


Någon av nördarna här som kan tyda degg-datum?
- Så jag får veta vad det är jag aldrig mer vill ha i glaset framför mig.
(I hear you, @Elvis Re mogen Barolo.)
 

Poussard

Medlem
Nyårsmiddagen blev med en underwhelmande 1996 Château Montrose.
Väl hemma unnade vi oss några droppar 久保田生原酒 samman med de traditionella soba-nudlarna.

Sen blev det västerländskt nyårsfirande med Skumpa bid 12-slaget.:
N.V. Laurent Perrier Rosé Brut med en buteljering som nådde oss med en avtagbar metallklänning.
Lite skoj!
Noterade samtidigt en mysig pre-flightsfylla i Doha då vi fastnade knappt 2h på en runway inför take-off, och det enda de var tillåtna servera ombord var: deras Champoo. I detta fallet: LPRB, som jag uppskattade med dess ymniga bornyr, fräscht röda bär och godsaker… Men som kostade galet för mycket i Swe för att køpa in då jag var där.

Återresa till Tokyo:
Fick så tag på en flaska för 250 pix plus ca 130 i frakt.
Helt ok.
Men, vinet som klunkades i afton var avsevärt äldre. Iaf helt annorlunda. Så här såg korken ut.:
Visa bifogad bild 25135

Någon av nördarna här som kan tyda degg-datum?
- Så jag får veta vad det är jag aldrig mer vill ha i glaset framför mig.
(I hear you, @Elvis Re mogen Barolo.)
A71 betyder deggad första kvartalet 2017, vilket antagligen innebär bas ’11.
 
Toppen