Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
57DBD2C9-F202-4714-9A60-D06072EB6399.jpeg

En låda bordeaux från Comptoir des Millésimes.
1986 Phelan Segur, 1998 Poujeaux och 2004 Camensac.
Snabbt skickat och snyggt packat!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I framtiden så ångrar man det nog inte men plånboken i nutid betackar sig ;)
Jag:
Min plånbok får regelbunden hjärtlungräddning, PTSD och panikångest. Men, det är ok :)

Som idag, när delar av veckopengen inte längre finns kvar hos mig...

PXL_20220411_044512737.jpg

Le Macchiole Paleo Rosso
2012, 4 fl
2013, 2 fl
2016, 2 fl
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Egentligen kan man skippa alla andra rödvin och bara köpa Paleo resten av livet.
Eller hur :cigarr:
Har haft exakt den dialogen med plånboken, bankkontot och kreditkortet. Jag var på väg att vinna diskussionen!!!
...sen vaknade jag upp ur den rosenskimrande drömmen...

Det får bli en flaska varje julafton.

Om inte för njutningen, så för att IOGT skall få sig lite ohejdad alkoholkonsumtion i sin julklappsstatistik.

Oavsett: 2012 Paleo Rosso borde finnas på allas Bucketlist.
Men, det går lika bra med selleri!
 
Månadsbudgeten rök all världens väg så får väl se det som att jag har ett köpstopp efter detta :vägg:

Först blev det 6 flaskor Treddiberri Barolo 2013 (del av låda, tack för tips i deals-tråden)

Sen blev det 4 flaskor vardera av Giuseppe Rinaldi 2020; Freisa, Barbera, Dolcetto :rolleyes:
 

Berka

Medlem
Spännande inköp.
Den längst th med mid-shoulder fill kan nog vara rätt illa däran.
Blir mycket spännande att höra hur du uppfattade dem!

Jag öppnade den med mid-shoulder i måndags med förväntningarna att den skulle vara defekt men den var korrekt i doft och smak enligt mig, men har inte druckit något med den åldern tidigare. Ska öppna en av dom andra i närtid, med en polare som har mer kunskap än mig. Då ska jag anteckna om doft/smak, tänkte inte på det i måndags.
 

jrick

Medlem
Sen blev det 4 flaskor vardera av Giuseppe Rinaldi 2020; Freisa, Barbera, Dolcetto :rolleyes:
Du behöver inte säga var du köpt dem, men får jag fråga vad du fick för pris på dem? Jag brukade köpa Rinaldis olika "vardagsviner" men tycker att priserna numera oftast är lite för höga.
 
Du behöver inte säga var du köpt dem, men får jag fråga vad du fick för pris på dem? Jag brukade köpa Rinaldis olika "vardagsviner" men tycker att priserna numera oftast är lite för höga.
Ja, inköpsplats behåller jag för mig själv men priser (ink utslagen frakt) kan du få :)
Freisa 350 kr/st
Dolcettoca 240 kr/st
Barbera 390 kr/st
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag öppnade den med mid-shoulder i måndags med förväntningarna att den skulle vara defekt men den var korrekt i doft och smak enligt mig, men har inte druckit något med den åldern tidigare. Ska öppna en av dom andra i närtid, med en polare som har mer kunskap än mig. Då ska jag anteckna om doft/smak, tänkte inte på det i måndags.
Grattis!
Så länge det är gott, det man får i glaset, är det underbart :)
Fantastiskt!
Ser fram mot smaknoter i smaknotstråden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Månadsbudgeten rök all världens väg så får väl se det som att jag har ett köpstopp efter detta :vägg:

Först blev det 6 flaskor Treddiberri Barolo 2013 (del av låda, tack för tips i deals-tråden)

Sen blev det 4 flaskor vardera av Giuseppe Rinaldi 2020; Freisa, Barbera, Dolcetto :rolleyes:
Behöver din månadsbudget hjärtlungräddning?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då vårt första försök med Flaccianello bombade pga alldeles för liten mognad (2016) så ropade jag hem en 2007 Flaccianello.

Eftersom det är omöjligt att få för mycket Ribera del Duero följde det med en ung 2016 Alion ur Vega Sicilias grymma stall. Denna skall få vila.

Min jakt på bra Bdx från svaga årgångar fortsätter. 1994 Château d'Issan utlovar enligt CT en mycket angenäm upplevelse.

PXL_20220418_072805218~2.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26095
Hämtade två flaskor Clos de la Dioterie från Charles Joguet på SB idag. Bra vin, och i en generös årgång som 2018 så kanske cabernet franc från Loire gynnas ytterligare en smula.
Mums!
Juldagen drack vi en '89:a med slutsatsen: "förfärligt att dricka men underbart till mat."
Hustrun skyggade för de fyra kilogrammen grön paprika som också gömde sig i den flaskan.
Hon tycker de är enklare att tycka om CF med mer värme i. Som tex Paleo. Blir spännande att dricka npgra senare, lite varmare årgångar av loriesque CF.
 
Toppen