Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Robbes

Medlem
Tänkte köpa hem lite olika Bolgheri Rossos för att hitta ett nytt husvin, är det ngn jag missat eller ngn jag kan vaska?

viner.png
 

Daniel A

Administratör
Tänkte köpa hem lite olika Bolgheri Rossos för att hitta ett nytt husvin, är det ngn jag missat eller ngn jag kan vaska?

Tenuta di Petrolo tycker jag är väldigt trevlig. Ganska "slank". Har inte testat alla du listat där med Le Macchiole tycker jag är riktigt bra. Antinori och San Guido var för längesedan för att ge feedback.

Jag kan skriva under på Le Macchiole. Har levererat fint i de årgångar jag har testat (16, 18 och 19; så pass att jag lyckats dricka upp allt utom 19).
 

jrick

Medlem
Pian del Ciampolo från Montevertine är ingen Bolgheri Rosso, men det kanske du inte menade att den var heller.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter hipsterskägget växa till nya nivåer. En Mencia ("Jaen") från Portugal är precis vad man behöver efter en staycation med tre magiska restauranger i Tokyo.

2008 Quinta das Maias Jaen Dão, 89p
Rent objektivt dricker vi för få portugisiska viner...
PXL_20220304_103937752.PORTRAIT.jpg


Ett uppriktigt, kraftfullt, fortfarande druvfruktigt magnifikt vin. Tanniner som hulkdunkar känsliga till marken. Glad syra och tillräckligt med fyllning för att hålla detta vin vid god vigör under många år. Kärleksfull!

(Google Translate är min poetske vän.)
 
Last edited:
En av de producenter som får mig att åka till Mosel så ofta jag kan, kul att bolaget har så bra utbud.
Kul! Jag är inne på mitt 1:a av två år med totalt fokus på att testa så mycket som möjligt och inte köpa på mig av något (nåja). Fritz stod högt upp på listan och passar perfekt till våren och försommaren som är på väg! Kommer säkert banna mig själv för att jag köper 1 av allt men det tillhör dealen med mig själv. Kommer fler årgångar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul! Jag är inne på mitt 1:a av två år med totalt fokus på att testa så mycket som möjligt och inte köpa på mig av något (nåja). Fritz stod högt upp på listan och passar perfekt till våren och försommaren som är på väg! Kommer säkert banna mig själv för att jag köper 1 av allt men det tillhör dealen med mig själv. Kommer fler årgångar.
Glädjer mig åt din insiktsfullhet på lite avstånd.
Att dricka en av varje och många olika, är ett otroligt bra sätt att bilda sig en ordentlig koll på ens egen smak. Klår varje dag alla ignoranta monomanikers knäppskallebegränsningar som får mig att tänka på Kopernicus, då han fick besök av kardinaler som vägrade titta i hans teleskop... De "visste" ju redan att Bibeln hade rätt och att Saturnus minsann därför inte kunde ha några månar.

Visst är det underbart att.:
Häpna över spännvidden!
Fascineras över alla radikalt olika uttryck!
Notera dem som ger bestående intryck!
Senare: djupdyka i allt det som skapade avtryck.

Om man jobbar utan alla de krokben som egot utsätter en för (vem kan ärligen säga att deras ego fattat ett enda bra beslut???) kan man nå de högsta echelonerna! Fasen också vad du är på god väg att etablera ett liv fyllt av njutning!

*bugar*
 

Robbes

Medlem
Pian del Ciampolo från Montevertine är ingen Bolgheri Rosso, men det kanske du inte menade att den var heller.
Jag utttyckte mig lite luddigt, men har koll på att Montevertine är från Chianti ;) har dock ej testat Pian innan innan utan bara druckit dess 2 storasyskon.
 

Boletus

Medlem
Diverse auktionsköp och annat trillade in idag:

1x Usseglio Cuvée Imperiale 2010
2x Domaine de Chevalier 2005
2x Rieussec 2003
2x Rieussec 1990
3x Jean-Marc Burgaud Morgon Grand Cras 2018
1x Foradori Fontanasanta Manzoni 2020
1x Raspail-Ay Gigondas 2019
 

Attachments

  • received_659937608552676.jpeg
    received_659937608552676.jpeg
    60 KB · Visningar: 72

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för tipset! Det skall undersökas!
Under tiden får vi hoppas Clisson levererar.
Tyvärr kan jag inte säga att denna Clisson levererar. Vi ploppade två flaskor med gäster och båda var åt hållet Foot of Africa. Drack den sista skvätten online med @vintomas och ondgjorde mig över besvikelsen.

Det här är inte en mineraldriven skönhet med den vackra arkitektur jag har kommit att älska (och förväntar mig) från alla bra Muscadet. Det här är precis som en fruktpackad juice, den sorten som helt enkelt inte är särskilt bra. Typ uppfruktad bib.

Tre puteller kvar, låter dem ligga i några år och hoppas att de växer ut till något vackert när de blir gula.

Kan inte rekommenderas.


The black sheep:

2016 Famille Lieubeau Muscadet de Sèvre-et-Maine Clisson​

C677F572-FA73-4697-8469-352F8E381197.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bjöd i afton på bla följande spännande konkokter:

CHELTIOF NERO DABOLA CHIANTE CLASSIKO (sorterat som "övrigt")
och
CHATEAU LAGRANGA 1988 (sorterat som "spanskt vin")

Japanska nätauktionerna är fulla av överraskningar!
  • Det säljs tomma flaskor.
  • Det säljs Yquem från 1800-talet
  • Det utbjuds Mathéus Rosé från 70-talet.
  • Det utbjuds bla 2013 Fiefs de Lagrange för minimibud 1170 kr.

...

Men, det utbjuds också fynd. Det är glest mellan dem men de finns. Gör det liksom värt det (och spännande) att lägga lite tid på listningarna dagligdags.

Cheltiof vann jag för en slank penning.
"Lagranga" råkade klubbas under kvällens TV-slappande med en halvmogen Supertoscanare.
Missade den auktionen. Blev ett fynd! Iaf för dem som gillar "spansk" St Julien ;-)
 
Last edited:
Toppen