Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Någon mer än jag som har problem att öppna Grappes nyhetsbrev och se betygen inför Fredag? Ni får ta bort inlägget om det hamnade fel men denna tråden kändes mest relevant för frågan. Står mellan Montus eller Protos men då jag har en majoritet från Ribera hade det kunnat vara kul att testa en lite äldre montus..
Japp, error för min del.
Och, ja, Montus :)
 

Pontus

Medlem
6 x 2020 Emrich-Schönleber Riesling Halenberg GG
6 x 2020 Dönnhoff Riesling Felsenberg GG

Den sistnämnda har tydligen fått 20/20 av Jancis.

Från Weinfurore på två dagar hem till dörren för 6150 pistoler. Smidig hantering gällande alkoholskatten med direktlänk till Skatteverket. För den som gillar Riesling från Tyskland och Österrike är utbud/service svårslaget.
 

Sebran

Medlem
6 x 2020 Dönnhoff Riesling Felsenberg GG

Den sistnämnda har tydligen fått 20/20 av Jancis.

Jag har alltid gillat Dönnhoff Felsenberg, men har inte druckit 2020 än. Den brukar leverera bra värde runt 45€ och brukar vara lite mer tillgänglig som ung än deras flaggskepp Hermannshöhle. Med det sagt måste jag erkänna att jag blev väldigt förvånad över JR 20 poäng. JR är ju känd för att vara snål med betygen och nästan aldrig dela ut 20 poäng, så att hon nu gör det med en av Dönnhoffs instegs-GG från en okej årgång (ingen toppårgång) är minst sagt förbluffande. Jag brukar även läsa rätt många omdömen från lokala tyska kritiker samt rapporter från den årliga GG-premiären i Wiesbaden, men ingenting har indikerat att Felsenberg skulle stå ut från mängden (inte ens jämfört med Dönnhoffs övriga GGs). Hermannshöhle 2020 anses däremot vara en av årgångens absolut bästa GGs.

Vore intressant att läsa hela JR omdöme om någon här har en prenumeration?
 

buteljen

Medlem
Jag har alltid gillat Dönnhoff Felsenberg, men har inte druckit 2020 än. Den brukar leverera bra värde runt 45€ och brukar vara lite mer tillgänglig som ung än deras flaggskepp Hermannshöhle. Med det sagt måste jag erkänna att jag blev väldigt förvånad över JR 20 poäng. JR är ju känd för att vara snål med betygen och nästan aldrig dela ut 20 poäng, så att hon nu gör det med en av Dönnhoffs instegs-GG från en okej årgång (ingen toppårgång) är minst sagt förbluffande. Jag brukar även läsa rätt många omdömen från lokala tyska kritiker samt rapporter från den årliga GG-premiären i Wiesbaden, men ingenting har indikerat att Felsenberg skulle stå ut från mängden (inte ens jämfört med Dönnhoffs övriga GGs). Hermannshöhle 2020 anses däremot vara en av årgångens absolut bästa GGs.

Vore intressant att läsa hela JR omdöme om någon här har en prenumeration?

  • By Michael Schmidt
    8/30/2021, (See more on JancisRobinson.com...)20 points​

    (Dönnhoff, Schlossböckelheimer Felsenberg Felsentürmchen Riesling Grosses Gewächs Nahe White) The Felsentürmchen is nowhere near ready yet. Neither will it ever be a crowd-pleaser. Grandseigneur Helmut himself called it masculine, which must not be interpreted as for men only. It’s rock hard though, encapsulating the pristine purity of minerality. It’s the end of my journey in search of the holy grail of dry Riesling. I always knew it had to be austere, craggy and rugged. (MS) (Drink between 2025-2040)
Är det denna?
 

LeChat

Medlem
5C215472-8457-4FCB-BD7E-690A476C4576.jpeg

Syrah och mourvedre i årgång 2018 av Andremily har redan släppts och för en vecka sedan släpptes grenache och eaba. 2018 är första årgången som de gör grenachen. Även om namnet kan få en att tro att det skulle vara 100% grenache så är det en cuvee, vilket jag tror är ett lyckat drag, med druvsammansättningen grenache 80%, mourvedre 14% och syrah 6%.

I eaba är det syrah som dominerar med 59% och resten av innehållet utgörs av mourvedre 23%, grenache 15% och viognier 3%.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har "råkat" inhandla ett blandat paket fyndviner. 6 flaskor inkl frakt under 800-lappen.
Montussarna och Finca Sobreno har jag (med mycket stor behållning) druckit tidigare.
Detta är andra flaskan av Los Colmillos single vinyard.
Är uppenbarligen inte någon fena på "köpstopp"...

PXL_20220227_063151634.jpg

2013 Montus, Madiran
2015 Montus, Madiran
2012 Humberto Canale Estate Merlot, Patagonia
2005 Pascual Toso Malbec Reserve, Mendoza
1999 Finca Sobreno Seleccion Especial, Toro
2009 Los Colmillos, Eternum Viti, Toro

Noterar om 1999 Finca Sobreno på CT:
2003 "Additional time in the bottle may help, but improvement certainly cannot be guaranteed." 83p
2009 "rather simple - reticent nose. dried cherries and red fruits. short finish. Would not buy again." 82p
2012 "Raisins, wet tobacco and something that might be called fruit." 77p
2022 januari ansåg jag "Like a medieval brute trying for a ballerina. We love it!" och 92p

Roligt med så stor spännvidd mellan individuell smak. Kan ju tänkas att korkvariation haft några fingrar med i spelet också.
Rumpan är sannerligen rejält delad :cool:
 

Bentone

Medlem
Jag och några bekanta har planer på att ordna en liten riojakväll och jag skulle önska lite hjälp från er som kan distriktet bättre än vad jag gör. Tanken är att vi ska bekanta oss med olika stilar och inriktningar som alla sammantaget kan ge en bra känsla för vad Rioja kan innebära. Utgångspunkten den här gången får ligga på bolagets utbud med en budget på 2.000kr (4-5 sorter?). Vad skulle ni anse bör var med på en sådan provning och vad representerar just den flaskan för stil/inriktning isf? Någon kanske har en beprövad startupptällning som får kopieras? :)
All input är välkommet och tas tacksamt emot. Hoppas att frågan inte är för luddig.

Hoppas att jag har skrivit i rätt tråd...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag och några bekanta har planer på att ordna en liten riojakväll och jag skulle önska lite hjälp från er som kan distriktet bättre än vad jag gör. Tanken är att vi ska bekanta oss med olika stilar och inriktningar som alla sammantaget kan ge en bra känsla för vad Rioja kan innebära. Utgångspunkten den här gången får ligga på bolagets utbud med en budget på 2.000kr (4-5 sorter?). Vad skulle ni anse bör var med på en sådan provning och vad representerar just den flaskan för stil/inriktning isf? Någon kanske har en beprövad startupptällning som får kopieras? :)
All input är välkommet och tas tacksamt emot. Hoppas att frågan inte är för luddig.

Hoppas att jag har skrivit i rätt tråd...
Borde nog ha varit i "Stora vad ska jag köpa-tråden".
Om jag skulle ha valt viner skulle jag ha tagit:
Dalmau (749) och Torre Muga (649) som representanter för den moderna stilen
Prado Enea (499) och Imperial (369) för den klassiska stilen
Marqués de Cáceres Crianza (99) som representant för instegsviner
Det här är mina "säkra kort" och det finns säkert andra viner som är lika bra.
I sann finewines-anda hamnar förslaget lite lagom över budget på 2369 kr

 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Borde nog ha varit i "Stora vad ska jag köpa-tråden".
Om jag skulle ha valt viner skulle jag ha tagit:
Dalmau (749) och Torre Muga (649) som representanter för den moderna stilen
Prado Enea (499) och Imperial (369) för den klassiska stilen
Marqués de Cáceres Crianza (99) som representant för instegsviner
Det här är mina "säkra kort" och det finns säkert andra viner som är lika bra.
I sann finewines-anda hamnar förslaget lite lagom över budget på 2369 kr


Så sant så! :D:D:D:D
 

Bentone

Medlem
Borde nog ha varit i "Stora vad ska jag köpa-tråden".
Om jag skulle ha valt viner skulle jag ha tagit:
Dalmau (749) och Torre Muga (649) som representanter för den moderna stilen
Prado Enea (499) och Imperial (369) för den klassiska stilen
Marqués de Cáceres Crianza (99) som representant för instegsviner
Det här är mina "säkra kort" och det finns säkert andra viner som är lika bra.
I sann finewines-anda hamnar förslaget lite lagom över budget på 2369 kr

Tack för rekommendationerna! Känns som riktigt trevliga viner och "säkra kort" kan ju aldrig bli fel.
Att det skulle gå över budget det tog jag som en självklarhet redan innan jag ställde frågan här på forumet:)
Den delen får gå till den allmänna konkursen...
 

IsKr

Medlem
Hämtade ut en flaska DP 2012 som en del andra på forumet. Så blev det också en flaska Keller riesling 2020, Giacomo Grimaldi nebbiolo d'Alba 2019 Valmaggiore och en flaska quinta de chocapalha Cabernet Sauvignon 2018.
 

Mexikanaren

Medlem
Hämtade ut en flaska DP 2012 som en del andra på forumet. Så blev det också en flaska Keller riesling 2020, Giacomo Grimaldi nebbiolo d'Alba 2019 Valmaggiore och en flaska quinta de chocapalha Cabernet Sauvignon 2018.
DP2012, gav du det nya priset för den eller kunde du förhandla dig till att få den för 1779:- som det var innan?
 

IsKr

Medlem
DP2012, gav du det nya priset för den eller kunde du förhandla dig till att få den för 1779:- som det var innan?

Jag beställde ju innan prishöjningen så jag fick det gamla priset, fast det krävdes något telefonsamtal från bolaget för att reda ut hur dom skulle göra. Fick i slutändan betala det nya priset och fick mellanskillnaden i kontanter.
 

Sigdarve

Medlem
Jag beställde ju innan prishöjningen så jag fick det gamla priset, fast det krävdes något telefonsamtal från bolaget för att reda ut hur dom skulle göra. Fick i slutändan betala det nya priset och fick mellanskillnaden i kontanter.
Samma här. Fast annan skumpa. Tog tid att reda ut.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hämtade ut en flaska DP 2012 som en del andra på forumet. Så blev det också en flaska Keller riesling 2020, Giacomo Grimaldi nebbiolo d'Alba 2019 Valmaggiore och en flaska quinta de chocapalha Cabernet Sauvignon 2018.
Kan du inte bemöda dig lite och posta lite vinporrbilder? Det hade varit himla trevligt!
 
Toppen