Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

BallyJ

Medlem
Tack. Så då följer de inte de regler som de uppger? Vore skönt att veta exakt vad som gäller. Tyvärr en anledning varför jag drar mig för privatimport. Varit med om halvsura meddelanden om att "egentligen blabla men här får du väl din pava".
Det jag här lärt mig är att inte fråga utan bara skicka in förfrågan om PI via SB. Min uppfattning är att det är mycket svårare för importören att säga nej om de har en skarp beställning att ta ställning till.
Gällande Moestues prislista så är den för restaurang och villkoren gäller således för restauranger. Inga villkor kommuniceras alltså för privatimport så där tycker jag inte de gör något fel.
Sedan tycker jag generellt att de svenska importörerna har tur att det är monopol i Sverige, för jag tror inte att någon bransch har så låg nivå vad gäller kvalité på information inkluderat lagersaldo, årgång och generell produktinformation.
 
Lyckades få UPS att lämna vid dörren tillslut. Ses om 10-25 år!
Maximin Grünhaus 2x
Abtsberg spätlese 2020
Abtsberg kabinett 2020
Herrenberg kabinett 2020
Herrenberg GG 2019.

2020 har fått riktigt fina omdömen, tråkigt att man inte kunnat va på plats för provning av årgången…
1643904032972.png
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lyckades få UPS att lämna vid dörren tillslut. Ses om 10-25 år!
Maximin Grünhaus 2x
Abtsberg spätlese 2020
Abtsberg kabinett 2020
Herrenberg kabinett 2020
Herrenberg GG 2019.

2020 har fått riktigt fina omdömen, tråkigt att man inte kunnat va på plats för provning av årgången…
Visa bifogad bild 25445
Jag gillar att varje följande år får ”fina omdömen” hehe. 18, 19, 20 samma sak.. Men oavsett det, riktigt härlig beställning! :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har förstått att det är öken i Sverige. Även Foodora (som jag testade) är en av de värsta upplevelser jag varit med om. En 15 min leverans tog över två timmar, maten var kall, chauffören betedde sig som en sån där idiot som tycker det är coolt att olla kundernas mat… Jag kastade skiten och avinstallerade appen.
Leveranser går i Japan som klockverk. Det inbegriper även alla restaurangmatleverantörer. Man kan själv välja/ändra datum och klockslag enligt:
  • Innan 12
  • 12-14
  • 14-16
  • 16-18
  • 18-20
  • 19-21
  • 20-21
Dessutom kan man välja leverans direkt lill "box" i foajén och (ibland) "bah ställ deh utanför dörrn bah".

Har bara haft problem med tre leveranser någonsin:
  1. En smaschad Larsen "kristallskepp" XO Cognac som idioten som sålde hade lagt i ett kuvert bara. Slutade med att fraktbolaget ursäktade sig samt ersatte mig alla kostnader
  2. En felleverans från Amazon (sedan Covid placerar de enbart utanför dörren och man får mail just efter de gjort så) där vi fick en massa paket plus grannens bäbisblöjor. Var ju enkelt att fixa ;-)
  3. En felleverans till kontoret. Fick plötsligt 100 kg Nespresso Kaffekapslar. Dricker inte ens kaffe… Fraktfirman tog bara tillbaka paketet.
…och det var allt under 15 år av intensiva leveranser, dvs flera i veckan.

Kanske SB kan ta med sig logostikfirmorna på studiebesök? :p
 

Thirsty

Smygnykterist
Har förstått att det är öken i Sverige. Även Foodora (som jag testade) är en av de värsta upplevelser jag varit med om. En 15 min leverans tog över två timmar, maten var kall, chauffören betedde sig som en sån där idiot som tycker det är coolt att olla kundernas mat… Jag kastade skiten och avinstallerade appen.
Leveranser går i Japan som klockverk. Det inbegriper även alla restaurangmatleverantörer. Man kan själv välja/ändra datum och klockslag enligt:
  • Innan 12
  • 12-14
  • 14-16
  • 16-18
  • 18-20
  • 19-21
  • 20-21
Dessutom kan man välja leverans direkt lill "box" i foajén och (ibland) "bah ställ deh utanför dörrn bah".

Har bara haft problem med tre leveranser någonsin:
  1. En smaschad Larsen "kristallskepp" XO Cognac som idioten som sålde hade lagt i ett kuvert bara. Slutade med att fraktbolaget ursäktade sig samt ersatte mig alla kostnader
  2. En felleverans från Amazon (sedan Covid placerar de enbart utanför dörren och man får mail just efter de gjort så) där vi fick en massa paket plus grannens bäbisblöjor. Var ju enkelt att fixa ;-)
  3. En felleverans till kontoret. Fick plötsligt 100 kg Nespresso Kaffekapslar. Dricker inte ens kaffe… Fraktfirman tog bara tillbaka paketet.
…och det var allt under 15 år av intensiva leveranser, dvs flera i veckan.

Kanske SB kan ta med sig logostikfirmorna på studiebesök? :p
Finns 15 min intervaller med Foodora.. :rolleyes:
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Sitter med en exakt liknande upplevelse från UPS just nu. Fick även notis om att det hade skett en adressändring helt från ingenstans igår.
Ringde upp kundtjänsten som inte kunde svara på någonting. Ska levereras idag, vi får väl se...

Segt att höra att man är en i mängden av dåliga upplevelser med dem. Det är synd, för man drar sig i alla fall liiite för att beställa från samma handlare igen även fast jag var jättenöjd med allt annat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns 15 min intervaller med Foodora.. :rolleyes:
Jag var lite otydlig:
  • Då man beställer mat online, kan man här tex välja Uber Eats eller Demae Can. Vid beställningstillfä'llet får man (på några minuter när) veta när leveransen kommer att dyka upp.
  • Då man beställer från en Nätbutik eller vinner något på auktion, kan man välja vilken tid (2-timmars intervall) man vill ha sakerna IMORGON (eller senare datum).

Kan ju hända att Foodora i Umeå är sämst.
Jag kanske bara hade otur?
En 2 tim försening i Japan hade dock inneburit stora ursäkter, ny mat + kompensation på något vis. Inte ett fånigt hånleende...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har bestämt mig för att sluta köpa för att lagra utan att veta ordenligt hur lagrat smakar. Varit där och nosat absolut men inte dedikerat så att säga. Blir ändring 2022!
Välkommen till klubben! ;)
Det är ett äventyr och för många också en acquired taste.

Lagrat vin är väl lite som att:
Alla skavanker syns tydligare.
Den "inneboende personligheten" tillåts komma fram och slutar döljas bakom en fruktbutik.
Vin med någon form av kvalitet är som människor med någon form av kvaliteter: de blir inte bättre med åldern, de blir däremot "mer vin" eller "mer människor" allteftersom de/vi mognar.

Alla goda viner blir inte bättre av mognadstid.
Mognaden är ofta som en bergochdalbana.
Sämre viner blir aldrig bättre av mognad (undantag??? någon?).
Korkarna är dina fiender!
 

JonasBo

Medlem
3x Produttori del Barbaresco 2017
3x Produttori del Barbaresco 2018
3x Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo 2019
2x La Spinetta Langhe Nebbiolo 2016

Kom hem idag efter beställning från fyrklövern. Inga exklusiva grejer men bra mycket billigare jämfört med SB.

Men vad trött man blir på UPS, en av de sämre fraktupplevelserna jag haft på länge. Fick SMS med fråga om jag ville ha hemleverans eller hämta hos ombud. Svarade hemleverans men fick ingen bekräftelse. Bökigt att spåra paketet på deras hemsida och minimalt med info om man inte var medlem i UPS My Choice. Leveranstid angavs som "onsdag, innan dagen är slut". Jaha? När jag framåt niotiden på kvällen börjar fundera på om de tänker komma eller inte går jag in på spårningssidan igen och ser att det levererats till ett uthämtningsställe (dock ett annat än det de frågade om jag ville ha levererat till i SMS:et). Inget samtal/mail/SMS om att de var på väg, om att de försökt leverera när jag inte var hemma eller att det nu fanns att hämta hos ombud.

Sitter med en exakt liknande upplevelse från UPS just nu. Fick även notis om att det hade skett en adressändring helt från ingenstans igår.
Ringde upp kundtjänsten som inte kunde svara på någonting. Ska levereras idag, vi får väl se...

Intressant!
Jag har inte (ännu) upplevt problem med UPS, mer än att den föreslagna utlämningsstället låg i grannkommunen istället för 500m från där jag bor men jag ringde kundtjänst som kunde lösa det, antagligen med föredraget utlämningsställe för min profil eller på postnumret generellt.
 
Toppen