Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första, andra, tredje.
Pang!
Flaskorna är sålda till herren i hörnet som borde jobba!

PXL_20220131_061340869.jpg


2016 Mitolo G.A.M. 2 fl
1994 Gloria
2009 Coutet

Australierna blir extra goda att vrida av, mycket pang för pengarna. Gloria var mycket länge sedan. Coutet, nåja, kan väl vara god som ung också...
 
3 x 2017 Selbach Oster Zeltinger Sonnenuhr Auslese***
I december 2018 släpptes 120 st flaskor, idag plockade jag upp 3 flaskor i Gårda.
Finns fortfarande 2 flaskor kvar i Umeå om någon är sugen
Visa bifogad bild 25410
Grym producent!
Möjligen oväsentligt men bifogar några bilder från mitt första besök på gården då de höll på med första årgången av spätburgunder!

868CC037-0A24-4191-B4F8-666D43920F88.jpeg
A4AF4D2E-95B1-485A-A82F-D25B184FA2A4.jpeg
F5F11450-B242-4A3E-A250-BA64153DD69E.jpeg
E594C97F-F8B6-4794-AD97-277A4DFA4700.jpeg
 
Men skickar weinfurore fortfarande till Sverige eller kör dem som de andra leverantörerna som inte längre skickar hit?
Edit: Inget som var intressant. Jagar några pavor från andra SB imorgon som jag såg finns kvar.
Drog iväg en beställning. Verkar funka fint. Billig frakt (18eur). Svensk skatt deklareras enkelt.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Några barbera. Har några år att försöka fundera ut vad de ska drickas till så ingen brått.

Visa bifogad bild 25420
Conterno ska du absolut vänta med, men Rinaldi tycker jag gör både barbera och dolcetto som är som allra bäst kort efter släpp. Åtminstone när jag jämför med att dricka dem efter yttterligare några år, det är möjligt att de når en ny topp ännu senare. Men jag tvekar, de är ju tidigt buteljerade och utan ekinflytande.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låt veta vad du tycker om Clisson, jag har kikat nämligen lite åt den och är nyfiken.
Han som rekommenderade "Clisson" förtydligade att det är producenten: Huchet et Mourat som är den vars Muscadetter man skall leta efter.
Finns tyvärr inte i Japan :vägg:
Med betydelsen: jag hoppas naturligtvis att dessa är bättre *muah-ha-ha*

Jag lovar att jag skriver en not även om det visar sig vara ett meh-vin. Du får dock, liksom jag, hålla dig tills i mars...
 

Sonderlese

Medlem
Han som rekommenderade "Clisson" förtydligade att det är producenten: Huchet et Mourat som är den vars Muscadetter man skall leta efter.
Finns tyvärr inte i Japan :vägg:
Med betydelsen: jag hoppas naturligtvis att dessa är bättre *muah-ha-ha*

Jag lovar att jag skriver en not även om det visar sig vara ett meh-vin. Du får dock, liksom jag, hålla dig tills i mars...
Tack för tipset! Det skall undersökas!
Under tiden får vi hoppas Clisson levererar.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och under kvällen ramlade det in lite moget till hemmakällarn också...

PXL_20220203_065525355.jpg


1978 Castello di Monsanto Chianti Classico Riserva Il Poggio
1975 Chateau Nenin
1971 C. da Silva Presidential Tawny 30 yrs (buteljerad 2001)
1964 Warre's Grand Reserve (avsevärt dyrare än de övriga med sina knappt 700 pix)

…snart äre mars!
 

Johan L

Medlem
3x Produttori del Barbaresco 2017
3x Produttori del Barbaresco 2018
3x Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo 2019
2x La Spinetta Langhe Nebbiolo 2016

Kom hem idag efter beställning från fyrklövern. Inga exklusiva grejer men bra mycket billigare jämfört med SB.

Men vad trött man blir på UPS, en av de sämre fraktupplevelserna jag haft på länge. Fick SMS med fråga om jag ville ha hemleverans eller hämta hos ombud. Svarade hemleverans men fick ingen bekräftelse. Bökigt att spåra paketet på deras hemsida och minimalt med info om man inte var medlem i UPS My Choice. Leveranstid angavs som "onsdag, innan dagen är slut". Jaha? När jag framåt niotiden på kvällen börjar fundera på om de tänker komma eller inte går jag in på spårningssidan igen och ser att det levererats till ett uthämtningsställe (dock ett annat än det de frågade om jag ville ha levererat till i SMS:et). Inget samtal/mail/SMS om att de var på väg, om att de försökt leverera när jag inte var hemma eller att det nu fanns att hämta hos ombud.
 
3x Produttori del Barbaresco 2017
3x Produttori del Barbaresco 2018
3x Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo 2019
2x La Spinetta Langhe Nebbiolo 2016

Kom hem idag efter beställning från fyrklövern. Inga exklusiva grejer men bra mycket billigare jämfört med SB.

Men vad trött man blir på UPS, en av de sämre fraktupplevelserna jag haft på länge. Fick SMS med fråga om jag ville ha hemleverans eller hämta hos ombud. Svarade hemleverans men fick ingen bekräftelse. Bökigt att spåra paketet på deras hemsida och minimalt med info om man inte var medlem i UPS My Choice. Leveranstid angavs som "onsdag, innan dagen är slut". Jaha? När jag framåt niotiden på kvällen börjar fundera på om de tänker komma eller inte går jag in på spårningssidan igen och ser att det levererats till ett uthämtningsställe (dock ett annat än det de frågade om jag ville ha levererat till i SMS:et). Inget samtal/mail/SMS om att de var på väg, om att de försökt leverera när jag inte var hemma eller att det nu fanns att hämta hos ombud.

Sitter med en exakt liknande upplevelse från UPS just nu. Fick även notis om att det hade skett en adressändring helt från ingenstans igår.
Ringde upp kundtjänsten som inte kunde svara på någonting. Ska levereras idag, vi får väl se...
 
Toppen