Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Svage är bra men Ahhhh de där La Tyre brukar vara magiska! Spara en sådan tills jag kan åka till Japan;)
Jo, de brukar kunna leverera Tannat från Valhall.
Skulle de råka ha druckits upp innan du kan komma hit, får vi väl se oss om efter andra klunkvänligheter.
Med lite tur kanske det finns någonting annat att hänge sig åt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mer vinauktioner åt folket!

PXL_20220126_065451533.jpg


Dagens omgång innehöll bara lammkött.

  • 2015 Dom. Brusset Les Hauts de Montmirail
  • 2017 Cha. Fargueirol
  • 2019 Castellu di Baricci
  • 2015 Un Jour

Gigondas, Mmmm!
CdP, Ååååh!
Cahors, Aaaaah!
Korsika: du kanske inte tror mig, men det här är första gången för mig...
 

LeChat

Medlem
B833001A-BD30-4D9C-AD97-6735954BF4C5.jpeg

2016 Lisini BdM
Bottilagrad brunello för 415:- flaskan inkl. frakt hos Catawiki.


AC46848E-EF36-4C59-A735-7E1D0D939E5F.jpeg

2016 Casanova di Neri Tenuta Nuova BdM
Förhoppningsvis så kommer denna bli riktigt bra med tiden. Dubbla pengarna jämfört med annan god brunello, men i jämförelse med mycket annat som släpps (bl.a på SB) så känns det ändå som någorlunda rimliga pengar.
På Catawiki för 1050:- flaskan inkl. frakt.
 
Mer vinauktioner åt folket!

Visa bifogad bild 25351

Dagens omgång innehöll bara lammkött.

  • 2015 Dom. Brusset Les Hauts de Montmirail
  • 2017 Cha. Fargueirol
  • 2019 Castellu di Baricci
  • 2015 Un Jour

Gigondas, Mmmm!
CdP, Ååååh!
Cahors, Aaaaah!
Korsika: du kanske inte tror mig, men det här är första gången för mig...
Un Jour gillas skarpt. Förmodligen ett av de mest mörka och ”täta” rödviner jag någon druckit.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Un Jour gillas skarpt. Förmodligen ett av de mest mörka och ”täta” rödviner jag någon druckit.
Det var länge sedan sist jag hade förmånen att dricka deras flaggskepp, vilket gör det enkelt att förstå att jag blev helt överlycklig av att vinna den. Till fyndpris dessutom.

Har ännu en favorit från Frankrikes mindre "märkvärdiga" delar som jag vet funnits på SB ibland, men inte nu. En Minervois av rugbylegendaren Pierre Cros, hans Vielles Vignes. Det är en husgud i min värld då det kommer till täthet. Kostar tyvärr över 700 pluppar per flaska i Japan, avsevärt bättre prissatt i Europa.

…men köper den ändå ibland bara för att få äta vin med kniv och gaffel. Buteljerad salighet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var länge sedan sist jag hade förmånen att dricka deras flaggskepp, vilket gör det enkelt att förstå att jag blev helt överlycklig av att vinna den. Till fyndpris dessutom.

Har ännu en favorit från Frankrikes mindre "märkvärdiga" delar som jag vet funnits på SB ibland, men inte nu. En Minervois av rugbylegendaren Pierre Cros, hans Vielles Vignes. Det är en husgud i min värld då det kommer till täthet. Kostar tyvärr över 700 pluppar per flaska i Japan, avsevärt bättre prissatt i Europa.

…men köper den ändå ibland bara för att få äta vin med kniv och gaffel. Buteljerad salighet.
Puckojag med en hjärna av chokladpudding!

Vinet som är värt någonting är inte Pierre Cros' VV, det är hans Les Aspres.
Det är Les Aspres som skall stå på din önskelista till tomten!!!

Jag repeterar:

Pierre Cros 'Les Aspres'

...is the shit!

Ssk alla årgångarna.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 25360
2016 Lisini BdM
Bottilagrad brunello för 415:- flaskan inkl. frakt hos Catawiki.


Visa bifogad bild 25359
2016 Casanova di Neri Tenuta Nuova BdM
Förhoppningsvis så kommer denna bli riktigt bra med tiden. Dubbla pengarna jämfört med annan god brunello, men i jämförelse med mycket annat som släpps (bl.a på SB) så känns det ändå som någorlunda rimliga pengar.
På Catawiki för 1050:- flaskan inkl. frakt.
Aha! Det var du på Nuovan. Tur att jag inte var med och trissade upp priset ;). Men det var lite frestande.
 

LeChat

Medlem
Aha! Det var du på Nuovan. Tur att jag inte var med och trissade upp priset ;). Men det var lite frestande.
Eftersom intresset för Catawiki verkar har ökat sista året så är det nog ofrånkomligt att forumets medlemmar kommer bjuda på samma objekt emellanåt.;) Men kul att även du verkar uppskatta brunello!:)

Av flera och lite olika anledningar så la jag ner mitt intresse för nebbiolo för några år sedan och på senare tid har det blivit att jag även börjat fasa ut en hel del chateauneuf. För mig verkar det som att brunello ersätter dessa flaskor på ett bra sätt. Komplexa viner som finns i lite olika stilriktningar med olika fathantering. Tillgängliga och goda redan som relativt unga och med stor lagringspotential. Strukturerade med bra tanninbett och läskande syror som skapar balans. Lätt att superlativen haglar när en ska beskriva brunello!:)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Eftersom intresset för Catawiki verkar har ökat sista året så är det nog ofrånkomligt att forumets medlemmar kommer bjuda på samma objekt emellanåt.;) Men kul att även du verkar uppskatta brunello!:)

Av flera och lite olika anledningar så la jag ner mitt intresse för nebbiolo för några år sedan och på senare tid har det blivit att jag även börjat fasa ut en hel del chateauneuf. För mig verkar det som att brunello ersätter dessa flaskor på ett bra sätt. Komplexa viner som finns i lite olika stilriktningar med olika fathantering. Tillgängliga och goda redan som relativt unga och med stor lagringspotential. Strukturerade med bra tanninbett och läskande syror som skapar balans. Lätt att superlativen haglar när en ska beskriva brunello!:)
Personligen har jag aldrig gillat nebbiolo. Det är både surt och strävt! Brunello har jag dock alltid gillat av samma anledningar som du. Från Italien även lite supertoscanare och förstås någon maffig aglianico. CdP har jag också slutat att köpa men bara för att jag har så mycket så det räcker ett bra tag :p.
Jag tror mig nu veta ditt nummer på CW så jag kan hålla mig borta:ängel:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några små buteljer ramlade in så fint idag.
Lördagar kan ju annars vara så hemska. Träningsvärk från idogt vinprovande kan vara prövningar!


Frankrike
PXL_20220129_121936990.jpg

2000 Château de la Gardine Cuvée des Generations Gaston Philippe, 2 fl
2006 Château de la Gardine
2013 Château Montus, 2 fl

Fanns en tid då jag inte alls ville ha CdP. Men den tiden är förbi. Älskar all bra CdP och även några av de mindre bra. Djup och sann kärlek!

Europa
PXL_20220129_122016238.jpg

1991 Faustino I GR
1987 Bodegas Bilbainas Viña Pomal Reserva
1979 Tyskt rat för provöppning innan sannolik vaskning. Ids inte lägga upp den på CT.
I denna lot följde också med ytterligare fyra flaskor som jag omedelbart bar ned till glasåtervinningen.


Nya världen, naturligtvis i mastodontflaskor
PXL_20220129_122049411.jpg

2003 Trapiche Malbec Single Vineyard Viña José Blanco Ugarteche Lujan de Cuyo
2003 Trapiche Malbec Single Vineyard Viña Pedro González El Cepillo
2012 Aresti 380 Código de Familia

Har tidigare druckit några SV av Trapiche, men bara unga. Blir spännande att ploppa dessa.
Aresti är första gången för mig.
 

Vingubben

Medlem
Några små buteljer ramlade in så fint idag.
Lördagar kan ju annars vara så hemska. Träningsvärk från idogt vinprovande kan vara prövningar!


Frankrike
Visa bifogad bild 25385

2000 Château de la Gardine Cuvée des Generations Gaston Philippe, 2 fl
2006 Château de la Gardine
2013 Château Montus, 2 fl

Fanns en tid då jag inte alls ville ha CdP. Men den tiden är förbi. Älskar all bra CdP och även några av de mindre bra. Djup och sann kärlek!

Europa
Visa bifogad bild 25386

1991 Faustino I GR
1987 Bodegas Bilbainas Viña Pomal Reserva
1979 Tyskt rat för provöppning innan sannolik vaskning. Ids inte lägga upp den på CT.
I denna lot följde också med ytterligare fyra flaskor som jag omedelbart bar ned till glasåtervinningen.


Nya världen, naturligtvis i mastodontflaskor
Visa bifogad bild 25387

2003 Trapiche Malbec Single Vineyard Viña José Blanco Ugarteche Lujan de Cuyo
2003 Trapiche Malbec Single Vineyard Viña Pedro González El Cepillo
2012 Aresti 380 Código de Familia

Har tidigare druckit några SV av Trapiche, men bara unga. Blir spännande att ploppa dessa.
Aresti är första gången för mig.
Drack en Gardin 2011 för ett par veckor sedan. Riktigt bra utan någon som helst tendens till sylt. Grattis.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en Gardin 2011 för ett par veckor sedan. Riktigt bra utan någon som helst tendens till sylt. Grattis.
Tack!
Skoj!
Deras "supercuvée" från 2000 sägs vara exceptionell.
Hoppas bara Rudy inte varit i närheten av dessa flaskor…

Lite skoj att de kör med blästrade flaskor med skev form, typ "turistflaskor från Mallorca".
Vet du anledningen till att de valt denna typ av flaskor?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inser nu att jag köpt alldeles för lite Riesling 2019 som var mitt köpfokus 2021... Behöver komplettera med lite pavor men VART hittar jag Riesling -19, nu när Wein-Diehl inte kör ut till Sverige :( ??
 

MarkusJ

Medlem
Inser nu att jag köpt alldeles för lite Riesling 2019 som var mitt köpfokus 2021... Behöver komplettera med lite pavor men VART hittar jag Riesling -19, nu när Wein-Diehl inte kör ut till Sverige :( ??
(filtrerad på 2019 Riesling)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
(filtrerad på 2019 Riesling)
Men skickar weinfurore fortfarande till Sverige eller kör dem som de andra leverantörerna som inte längre skickar hit?
Edit: Inget som var intressant. Jagar några pavor från andra SB imorgon som jag såg finns kvar.
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Men skickar weinfurore fortfarande till Sverige eller kör dem som de andra leverantörerna som inte längre skickar hit?
Edit: Inget som var intressant. Jagar några pavor från andra SB imorgon som jag såg finns kvar.

De skickar men man behöver deklarera och betala skatt. Nedanstående kommer från weinfurore:

Deliveries to Sweden are subject to additional national excise duties on alcohol which have to be declared and paid by the recipient before shipping of the order. Detailed information on these alcohol taxes is available during checkout, we will send you all necessary information and instruction how to declare them by e-mail after you have placed your order.
 

Vingubben

Medlem
Tack!
Skoj!
Deras "supercuvée" från 2000 sägs vara exceptionell.
Hoppas bara Rudy inte varit i närheten av dessa flaskor…

Lite skoj att de kör med blästrade flaskor med skev form, typ "turistflaskor från Mallorca".
Vet du anledningen till att de valt denna typ av flaskor?
Det är en kopia på en historisk flaska. Håller med om att den ser ut som en flaska som man oftast hittar i de kvarter som överförfriskade britter håller till i någonstans kring medelhavet.

Our Bottle​

Château de La Gardine wines are bottled since 1964 in an exclusive flask, fruit of the historical mind and the marketing genius of Gaston Brunel, patriarch and founding winemaker of the modern Château de La Gardine.

While digging the second underground cellar under the old house in the mid-fifties, the Brunel Family made an archeological find which has been pivotal for the Estate’s future.

It was a very old hand-blown flask, one of the first to have been used in Châteauneuf-du-Pape to bottle wines in History. Out of all modern standards, it was showing a very special etching which has been put on our today’s bottles, whose form has been carved following the shape of this old flask.

This well recognisable form connects the pioneer past of the Estate to it’s always very creative present. Gaston Brunel made his Rhône Crus and wines part of the ancient history of his Estate and launched them successfully in the future. This bottle has been the mean to the Brunel Family’s very own conquest of the West, selling first in North America and then throughout the world.

You will find this unique flask almost everywhere, where people enjoy good eating and wines, on connoisseur tables as well as in the best restaurants.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är en kopia på en historisk flaska. Håller med om att den ser ut som en flaska som man oftast hittar i de kvarter som överförfriskade britter håller till i någonstans kring medelhavet.

Our Bottle​

Château de La Gardine wines are bottled since 1964 in an exclusive flask, fruit of the historical mind and the marketing genius of Gaston Brunel, patriarch and founding winemaker of the modern Château de La Gardine.

While digging the second underground cellar under the old house in the mid-fifties, the Brunel Family made an archeological find which has been pivotal for the Estate’s future.

It was a very old hand-blown flask, one of the first to have been used in Châteauneuf-du-Pape to bottle wines in History. Out of all modern standards, it was showing a very special etching which has been put on our today’s bottles, whose form has been carved following the shape of this old flask.

This well recognisable form connects the pioneer past of the Estate to it’s always very creative present. Gaston Brunel made his Rhône Crus and wines part of the ancient history of his Estate and launched them successfully in the future. This bottle has been the mean to the Brunel Family’s very own conquest of the West, selling first in North America and then throughout the world.

You will find this unique flask almost everywhere, where people enjoy good eating and wines, on connoisseur tables as well as in the best restaurants.
Tack för denna djupdykning i flaskform.
Vilken underbar historia!
Självklart fanns där en anledning.
Skoj att de hittade flaskan och bestämde sig för att kopiera en (uppenbarligen) kass men "annorlunda" glasblåsarhenning. Mitt-i-vägen är ju inte alltid bästa valet.
Alltid roligt att höra om hur folk hittar sina musor.
Önskar själv ofta att min musa var lite mindre benägen åt att poppa Crazy Pills…

…måste dock erkänna att jag nästan alltid avbrutit alla köpinpulser av deras Gardinviner - just för flaskformens turistporrighet. Flaskformen andas verkligen skräpvin…

Efter att ha fått hem deras 1991:a blev jag allvarligt negativt inställd… Auktionshenningen hade fotat så att man inte märkte av flaskdeformen, utan att man på ett trevligt sätt kunde fokusera: mogen CdP :)
(Fortfarande odrucken, men med @Mats kommer den snart vara historia.)
 
Last edited:
Toppen