Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
C22421FD-FC3A-4525-AEEA-F86AC49312B0.jpeg

Fontodis CC har blivit stadig trotjänare här hemma. Köpte detta 6-pack av 2019 alldeles nyss för 210:- flaskan på auktion, allt inkluderat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Walking the talk...
PXL_20220212_143436063~2.jpg

2017 Domaine des Mailloches (Bourgueil), 3 fl
2017 Pierre Cros Les Aspres (Minervois), 2 fl
2007 Prunotto (Barolo)

Här inmundigat ett flertal viner från St Nicolas de Bourgueil, men ännu aldrig (mig veterligen) från Bourgueil. Även om förståsigpåarna hävdar att både viner och jordmån är desamma, vill man ju...

Rekommenderade tidigare Les Aspres av Monsieur Cros. Insåg att jag hade tomt hemmavid. Bara att köpa! Perfekt vin för dem bland oss som går igång på stora muskler.

Barolo är nästan alltid gott!

i-img1024x1024-1643773668vhqwgh205931~2.jpg


Det hör inte till vanligheterna att jag köper eller dricker Champoo. Men om de kostar en näve smågrus, så varför inte? De är förhoppningsvis inte sämre än billig Crémant de Bourgogne. Dessutom är två av flaskorna av det traditionella slaget, dvs med sötma i groggen.

Blir bra att fira med varje gång jag lyckas med bra affärer - med risk för att flaskorna tar slut redan under min vita månad :cigarr:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite smått och gott ramlade in.

PXL_20220216_072425019.jpg


1995 Château Olivier
1992 Taylor's
1989 Jaboulet 'Les Cèdres' CdP
1983 Staatsweingüter Eltville Steinberger Riesling Kabinett
2017 Deadarm
2010 John Duval 'Plexus'

De unga Australierna är till en nätprovning med Australiskt branschfolk. Blir skoj.
Att Parker slumpade ur sig 100p för denna Port är lika skoj som en snygg etikett ;-)
...men, denna Port bara skall jag dricka! En personlig ge-igen mot livet!
Les Cèdres i mogen form har varit en självklar putell på min Bucketlist. Har aldrig tidigare smakat någon. (La Chapelle kommer jag att ge mig på att köpa in ett gäng mogna årgångar av under senare delen av detta år eller i början av nästa.)
Och en lite äldre Riesling. Mjums!

What could possibly go wrong?

Nu knakar det i vråarna. Överfyllda förråd!
 

LeChat

Medlem
B124CC1F-BC68-4DFB-9F01-3F22381C471C.jpeg

Ett paket med relativt billiga flaskor från Comptoir des Millésimes anlände idag.

-Domaine Tempier i ny årgång (2019) vill en gärna ha några flaskor av.
-Saint Prefert i årgång 2016 borde bli bra. Druckit både -15 och -17 med belåtenhet.
-Domaine Combiers Crozes-Hermitage vet jag att både @chambertin och @Vingubben har pratat gott om. Vet dock inte om någon provat Cap Nord.
Riktiga, smaskiga viner med inte alltför stora prislappar är alltid välkommet.
 

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 25566
Ett paket med relativt billiga flaskor från Comptoir des Millésimes anlände idag.

-Domaine Tempier i ny årgång (2019) vill en gärna ha några flaskor av.
-Saint Prefert i årgång 2016 borde bli bra. Druckit både -15 och -17 med belåtenhet.
-Domaine Combiers Crozes-Hermitage vet jag att både @chambertin och @Vingubben har pratat gott om. Vet dock inte om någon provat Cap Nord.
Riktiga, smaskiga viner med inte alltför stora prislappar är alltid välkommet.
Cap Nord 2019 var läskigt bra. Köpte tyvärr bara två flaskor, och kunde inte hitta fler när jag väl hade provat. Den vanliga är också,riktigt bra för sin prislapp. Har dock varken provat 2019 eller 2020. Ser fram emot noter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25566
Ett paket med relativt billiga flaskor från Comptoir des Millésimes anlände idag.

-Domaine Tempier i ny årgång (2019) vill en gärna ha några flaskor av.
-Saint Prefert i årgång 2016 borde bli bra. Druckit både -15 och -17 med belåtenhet.
-Domaine Combiers Crozes-Hermitage vet jag att både @chambertin och @Vingubben har pratat gott om. Vet dock inte om någon provat Cap Nord.
Riktiga, smaskiga viner med inte alltför stora prislappar är alltid välkommet.
Skoj låda!
Bra pang för pengen är alltid välkommet.
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som vet om Piccolominis 2016 riserva är på gång till Sverige snart?
Har dykt upp på både Xtrawine och Superiore
Fick detta som svar om någon mer undrar;

"Tack för ditt mail.

Det stämmer att vinet är släppt från producent och vi har fått vår allokering. Jag väntar besked från Systembolagets inköpare för Italien huruvida han lansera den i tillfälligt sortiment eller inte. Väljer han att inte göra det så kommer den såklart att lanseras i beställningssortimentet och vi kommer att maila om den. I dagsläget kan jag inte ge ett tidsestimat, tyvärr. Om du återkommer om ett par veckor kan jag förhoppningsvis hjälpa dig med det."
 

Tobias92

Medlem
Någon mer än jag som har problem att öppna Grappes nyhetsbrev och se betygen inför Fredag? Ni får ta bort inlägget om det hamnade fel men denna tråden kändes mest relevant för frågan. Står mellan Montus eller Protos men då jag har en majoritet från Ribera hade det kunnat vara kul att testa en lite äldre montus..
 
Toppen