Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

56F88A53-D216-4551-BFB7-5D07C9798CEE.png


Budade hem en 2017 Macán för lite mindre än SB-pris och tröstade mig med att spontanklicka hem en romflaska i form av King Kong (+ någon random rom ytterligare..). Nu är man nöjd!
 

LeChat

Medlem
E1CB5029-3910-494E-8B58-545E871AB936.jpeg

2017 Château d'Ampuis köpt på auktion för 247€ inkl. frakt.

2019 Delas Domaine des Grands Chemins var lysande i årgång 2015 så det fick bli några 2019 i senaste släppet.

2019 Château Lynch-Bages verkar ha blivit riktigt lyckad enligt proffsen. (Får veta om sådär en 15-20 år… )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ytterligare en veckas njutning ramlade in:

EF62309E-166B-4403-9095-5EA9017B5D72.jpeg

2001 Château Hauit Maillet, Pomerol
1989 Château Troplong Mondot, St Émilion
2017 xxxx Mitsvane Qvevri (vit)
2019 xxxx Kisi Qvevri (vit)
2016 Montus
1997 Bolla Tufaie, Soave Classico
1973 Château Climens

Pomerolen är som så många andra Pomeroler: hade aldrig hört talas om detta slott tidigare.
Denna Troplong har jag två flaskor av sedan tidigare och tänker mig att ploppa en inom det närmaste. Lätt ett av Bdx vassaste slott, från en bra årgång dessutom.
Alla viner som stödjer dem som befinner sig i väpnad konflikt med Putin står på min önskelista.
Montus: favorit! Och en mycket lyckad årgång!!!
Mogen Soave kan man aldrig få för mycket av.
Climens från en klassisk årgång är bara att glädja sig åt :)

Nu har jag en flaska per dag under en hel vecka. Lyx!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Räknar fö 45 inköpta flaskor vin i maj med snittpris per flaska om just under 200kr.
Slutsats: Måste dra med på inköpstakten eller se till att fler kommer hit och njuter av vin.
Att öka den personliga konsumtionstakten lär knappast vara hälsosamt…

…men det finns ju så sjukt många fynd!
…så sjukt många spännande viner!

6408D7F1-0AA5-491E-B0B9-6FCC3BB47A4B.jpeg
 
Helgen börjar bra med två super fynd på catawiki

Reverdito Barolo "Ascheri" 2017 för 250 kr /fl
Ink frakt

och

Chablis Grand cru "Les Blanchot" Domaine Laroche 2020 för 480 kr / fl ink

Nu dags för försenad födelsedagsfest
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så var det dags för juni månads första vinvecka, 7 spännande flaskor för spottstyvrar på auktion:

F60134D7-5BA1-4597-AC4E-EA6845F101D0.jpeg


2014 Tardieu-Laurent Hermitage blanc
1993 Penfold's Bin 389, South Australia
2013 Château de Sainte Cosme 'Le Poste', Gigondas
2006 Ridge Santa Cruz Mountain Estate, Napa
1973 Domaine de la Fosseille, Rivesaltes
2 but. 2015 Pieve Santa Restituta, Gaja, Brunello di Montalcino


Vit Hermitage var ett tag sedan jag späkade mig med. Känns som om det kan vara dags igen…
Penfold's går nästan alltid hem, även om det var länge sedan sist.
Sainte Cosme: bara mums!
Ridge! Favoritmums!
Rivesaltes med japaniserad etikett med tillhörande ultraromantisk box.
Vad kan gå snett med Gaja och BdM? Absolut ingenting!!!

Nu är tanken att ta sommarlov med vininköpen, men… Det lär gå si och så med det. För många spännande flaskor läggs ständigt upp…
Dessutom handlade hustrun in ett lass blandade Mollydooker från den i Japan nysläppta årgången 2019…
 

IsKr

Medlem
Hämtade ut min beställning från släppet förra veckan.

Trediberri - Barolo del comune di la morra 2018
Giovanni Rosso - Barolo 2016
Luigi Pira - Langhe Nebbiolo 2019
Von Winning - Forster Ungeheuer GG 2020
Willi Schaefer - Riesling Kabinett 2020
 

Attachments

  • 20220617_183113.jpg
    20220617_183113.jpg
    87,5 KB · Visningar: 93

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Visa bifogad bild 26568
Visa bifogad bild 26569
Äntligen leverans av Bdx 2019 som beställdes En Primeur av Winefinder för två år sedan.

Château Mangot samt Château Laroque.
Båda från St Emilion.
Har själv inte så mycket erfarenhet av Bdx så ska bli kul att prova över tid.
Jag har jobbat mig igenom en låda -11 av Laroque. Har levererar bra genom åren. Senaste flaskan för någon månad sedan var riktigt njutbar. Har en flaska kvar, ingen brådska med den men inte heller känner jag att den ska vänta för länge. Riktigt bra fönster nu.
Kanske ska köpa en låda nu under lanseringen. Tycker det slottet levererar bra för pengen.
Tack för inspo!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har jobbat mig igenom en låda -11 av Laroque. Har levererar bra genom åren. Senaste flaskan för någon månad sedan var riktigt njutbar. Har en flaska kvar, ingen brådska med den men inte heller känner jag att den ska vänta för länge. Riktigt bra fönster nu.
Kanske ska köpa en låda nu under lanseringen. Tycker det slottet levererar bra för pengen.
Tack för inspo!!
Underbar njutning på alla vis! Och visst är det fan-frucking-tastic att det finns ändå bättre viner från Bdx :cool:
(Även om plånboken kan få PTSD.)
 
Toppen