Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

buteljen

Medlem
Sådär! Redo för sommar :)

1655805471657.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
F11B369E-FB9D-4359-9115-C6162F8BA553.jpeg

2018 Domaine Huet Vouvray Moelleux Le Mont.
Drack denna i årgång 1998 på en provning i påskas och tyckte att den var riktigt bra. Förmodligen kommer jag korka upp någon flaska i ett tidigt skede för att se hur den beter sig utan 20 års mognad. Privatimporterades hos Vinunic.

En Tio Pepe fick det också bli. Måste ju kolla upp vad det är som tjusar forumfolket.
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 26603
2018 Domaine Huet Vouvray Moelleux Le Mont.
Drack denna i årgång 1998 på en provning i påskas och tyckte att den var riktigt bra. Förmodligen kommer jag korka upp någon flaska i ett tidigt skede för att se hur den beter sig utan 20 års mognad. Privatimporterades hos Vinunic.

En Tio Pepe fick det också bli. Måste ju kolla upp vad det är som tjusar forumfolket.
Huet är grymt! Väldigt nyfiken på dina noter på 2018. Drack en 2017 le Mont demi-sec i förrgår, och den var riktigt bra trots unga år. Ren yllenjutning.
 

LeChat

Medlem
98582377-DAEA-4216-BD81-C7B0D65A0054.jpeg

2017 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert:
Eftersom jag gillar både -15 och -19 av detta vin så ska det bli intressant att även prova årgång 2017.

2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc: Aldrig provat men den har hyllats en del och priset, 399:- för denna vintyp är ju också lite lockande. (Flaskan har dock en gräslig design. Ytterligare ett argument för att prova blint.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fler än sju flaskor denna vecka, men under några veckor bidde det ju ingenting istället… Och på fredag packar jag med mig sex flaskor blandat gott till grillkväll.

5CD8A186-0C3E-42C2-AFEE-9A947ED61E32.jpeg


2014 Romano Dal Forno Valpolicella Superiore Vigneto di Monte Lodoletta

Bättre Corvina är ju alltid gott!

1929 Les Vignerons de Maury

Maury dricker man alldeles för lite av.

1985 Château Canon

En gammal favorit från ungdomen. Hade glömt bort den, men nu har jag denna och en 2002:a för en minivertikal med hustrun.

2011 Fattoria Galardi Terra di Lavoro

Dricker för lite bra Aglianico…

1994 Château La Croix St. Georges

…och tå tok för lite Pomerol

AE26A3DA-D083-4A7F-92AA-1E374AFFB742.jpeg

Sällan jag köper vin utanför auktionerna, men ibland måste man. Fick tips om Greklands bästa Assyrtiko från över 100 år gamla stockar i Santorini. Estate Argyros gör tre cuvéer och jag valde ett paket med en flaska av vardera cuvée.
  • 2019 Cuvee Monsignori
  • 2018 Cuvee Evdemon
  • 2018 Cuvee Nykteri
…fö det klart bästa namnet på ett vin! Äntligen går det att njuta fullt ut av nykteri :p

Har som plan att hinna utvärdera dem innan sommaren är över.

  • Någon som varit på dem?
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Fler än sju flaskor denna vecka, men under några veckor bidde det ju ingenting istället… Och på fredag packar jag med mig sex flaskor blandat gott till grillkväll.

Visa bifogad bild 26658

2014 Romano Dal Forno Valpolicella Superiore Vigneto di Monte Lodoletta

Bättre Corvina är ju alltid gott!

1929 Les Vignerons de Maury

Maury dricker man alldeles för lite av.

1985 Château Canon

En gammal favorit från ungdomen. Hade glömt bort den, men nu har jag denna och en 2002:a för en minivertikal med hustrun.

2011 Fattoria Galardi Terra di Lavoro

Dricker för lite bra Aglianico…

1994 Château La Croix St. Georges

…och tå tok för lite Pomerol

Visa bifogad bild 26659
Sällan jag köper vin utanför auktionerna, men ibland måste man. Fick tips om Greklands bästa Assyrtiko från över 100 år gamla stockar i Santorini. Estate Argyros gör tre cuvéer och jag valde ett paket med en flaska av vardera cuvée.
  • 2019 Cuvee Monsignori
  • 2018 Cuvee Evdemon
  • 2018 Cuvee Nykteri
…fö det klart bästa namnet på ett vin! Äntligen går det att njuta fullt ut av nykteri :p

Har som plan att hinna utvärdera dem innan sommaren är över.

  • Någon som varit på dem?

Jag drack Monsignori i höstas. Har tyvärr inte anteckningarna tillgängliga just nu men minns det som ett fantastiskt trevligt vin med grym mineralitet. Enligt Handpicked som är svensk importör så är rankorna till och med 200 år gamla.
 

Sebran

Medlem
Fler än sju flaskor denna vecka, men under några veckor bidde det ju ingenting istället… Och på fredag packar jag med mig sex flaskor blandat gott till grillkväll.

Visa bifogad bild 26658

2014 Romano Dal Forno Valpolicella Superiore Vigneto di Monte Lodoletta

Bättre Corvina är ju alltid gott!

1929 Les Vignerons de Maury

Maury dricker man alldeles för lite av.

1985 Château Canon

En gammal favorit från ungdomen. Hade glömt bort den, men nu har jag denna och en 2002:a för en minivertikal med hustrun.

2011 Fattoria Galardi Terra di Lavoro

Dricker för lite bra Aglianico…

1994 Château La Croix St. Georges

…och tå tok för lite Pomerol

Visa bifogad bild 26659
Sällan jag köper vin utanför auktionerna, men ibland måste man. Fick tips om Greklands bästa Assyrtiko från över 100 år gamla stockar i Santorini. Estate Argyros gör tre cuvéer och jag valde ett paket med en flaska av vardera cuvée.
  • 2019 Cuvee Monsignori
  • 2018 Cuvee Evdemon
  • 2018 Cuvee Nykteri
…fö det klart bästa namnet på ett vin! Äntligen går det att njuta fullt ut av nykteri :p

Har som plan att hinna utvärdera dem innan sommaren är över.

  • Någon som varit på dem?

Har druckit Monsignori 2017 vid tre tillfällen, senast för ca 1 månad sedan. Ett helt underbart vin som säkert dricker lika bra om 5 år också. Har bl a tagit med en flaska på en blindprovning där flera valde den som WOTN.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sju flaskor är ganska lagom inköpsmängd. Överblickbart, liksom.
Denna vecka blev det:

BF5AAF59-F1CE-4C42-8C25-6455EB9301A4.jpeg

2016 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin

En gammal favorit. 2001 är fortfarande riktigt vass! Vi föredrar dem nog med en gnutta CS… Men, det är ju en smaksak. Härligt skönful läjbel!

2004 och 2018 Le Macchiole Paleo Rosso

2004:an ploppar vi inom kort medan 2018 kommer få ligga och skräpa i ett hörn rätt länge…

1959 Mas de la Garrigue Vieux Rivesaltes

Vin doux naturel dricker jag alldeles för lite av…

2005 Dievole Chianti Classico Riserva Dieulele

Behöver mer högoktanig och klassisk Chianti för trivesldrickning! Etiketten är dessutom bara för läcker! På andra sidan är det en metalletikett!

2012 Claylaur Family Estate Omaka Valley Pinot Noir, 2 but.

Nyazeeländsk PN är bra att ha till hands då det blivit för mycket av CdP, Zin, Nya Världen och vita Rhônisar…
 
Last edited:
Första gången jag va tvungen att flyga till Mosel, vilket såklart resulterade i färre inköp än vanligt. Viner från JJ Prüm, Maximin Grünhaus, Fritz Haag, Molitor och Kerpen.

Zooma in för modellerna ;)
La inget fokus på att köpa 2021 än. Dels var det inte många som gick att köpa förrän i september, och dels kommer det mesta roliga gå att beställa.

I lådan ligger en Grünhaus Herrenberg Auslese 2019 No. 72.

1658774197063.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första gången jag va tvungen att flyga till Mosel, vilket såklart resulterade i färre inköp än vanligt. Viner från JJ Prüm, Maximin Grünhaus, Fritz Haag, Molitor och Kerpen.

Zooma in för modellerna ;)
La inget fokus på att köpa 2021 än. Dels var det inte många som gick att köpa förrän i september, och dels kommer det mesta roliga gå att beställa.

I lådan ligger en Grünhaus Herrenberg Auslese 2019 No. 72.

Visa bifogad bild 26741
17 underbara flaskor sjukt fläskig njutning.
Lyckost dig! :)
Mjuffs-mums för klassisk Riesling från Mosel.
 
Toppen