Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26807

En liten utflykt till Sydafrika genom beställningssortimentet.
Savage Follow The Line 2020
Kanonkop Estate Wine Cabernet Sauvignon 2016
Alheit Cartology 2019
Alheit Hereafter Here 2020
Alheit Hemelrand Vine Garden 2020

Och så en udda fågel
Kiss of Wine Crisp It's a Sauvignon Blanc, som man blev lite nyfiken på efter Decanters burkvinstest där den var en av de bättre i testet med 94p.
Vilken spännande ensemble!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter ännu en veckas slit och förtäring, finns nu påfyllnaden på plats i det lilla hörnet av förrådet:

PXL_20220810_051621160.jpg


2005 La Cave de l’Abbé Rous Banyuls Hélyos, 2 fl

Rimage (dvs ej oxiderad). Borde också kunna vara gott.

2019 Makashvili Wine Cellar Rkatsiteli Georgia Kakheti

För Georgien - mot Putin!

2007 Château Citran, 2 fl

Haut-Médoc!

2015 Domaine Louis Cheze St. Joseph Cuvée des Anges

Syrah!

2019 Romuald Valot Pinto noir 21550 Beaujolais-Villages

Naturvin av PN från Beaujolais av en snubbe som titulerar sig själv: "Biosophiste". What could possibly go wrong? :död:
Kan hävda självförsvar iom att den följde med som extra putell.
 

Johan L

Medlem
2 flaskor Valdesil Pezas de Portela 2018 från ett tillfälligt släpp i vintras.

Köpte en flaska häromveckan efter ha sett en bra recension i Decanter (dock av årgång 2019), testade i fredags till scampi och det var så gott att det bara var att åka in och plocka de sista två flaskorna på hyllan. Bra Godello är man ju inte så bortskämd med.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2 flaskor Valdesil Pezas de Portela 2018 från ett tillfälligt släpp i vintras.

Köpte en flaska häromveckan efter ha sett en bra recension i Decanter (dock av årgång 2019), testade i fredags till scampi och det var så gott att det bara var att åka in och plocka de sista två flaskorna på hyllan. Bra Godello är man ju inte så bortskämd med.
Tror du hittat väldigt rätt!!!
Kan vi inte få se några mummiga mumsbilder på dina flummiga flaskor?
Porr på ett BRA sätt är aldrig fel! :cool::eek:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även om veckan ännu är i kortigaste laget ser vi att ytterligare sju flaskor magiskt manifesterat sig på vår address. Försökte förtvivlat förklara för hustrun att jag inte förstår. Jag får därför sova i förrådet…
Känns . . . sådär. . .
Men, ALLT finns ju här ;-)

Kan kanske PLOPPA något…


7472647F-8144-40F3-9342-66F4E6967B55.jpeg


2017 Kara Kara med Gold Flakes
2017 Kara Kara Gold Flakes Australia Mjuff Koala-hugging-wombat-love-vegimite…
Nämen TA MIG HÄRIFRÅN! Bara Champagne-nördar kan gilla denna typ av knäppskalleviner med … nämen fuxka mig baklänges … GOLD FLAKES(Sorry to all descent people.)
2019 Albert Boxler Gewurtztraminer Alsace
Gew är oftast bra på sommaren :)

2019 Antonutti Traminer Aromatico

Nämen hej å hå! Italiensk Gew som enbart 'kanske' är ok. Vi får la hoppas. :)

2021 Sigalas Assyrtiko Santorini

CT sågar, vi trånar…
CT rulas av knäppakalleamerikaner, vilket ger oss övriga en uppsida. :)

2018 Makashvili Wine Cellar Saperavi

Dricker mer än hjärna en till Qvevri :cool:
Allt mitt överskott går till att befria Georgien från Putin-Scrotum.

2019 Albert Boxler Pinot Gris

Vi hoppas storligen på denna PG!
Men, denna har föredömligt för många poäng på CT. Måste testa. Fredag is the shit ;-)

2019 Domaine du Nozay Sancerre

Min senaste flaska var en 2008:a som jag drack i fjol - 11 år gammal. Det var ett galet underbart vin! Ser mycket fram mot denna flaska. Redan ploppad… Ploppsan!
 

chambertin

Medlem
Även om veckan ännu är i kortigaste laget ser vi att ytterligare sju flaskor magiskt manifesterat sig på vår address. Försökte förtvivlat förklara för hustrun att jag inte förstår. Jag får därför sova i förrådet…
Känns . . . sådär. . .
Men, ALLT finns ju här ;-)

Kan kanske PLOPPA något…


Visa bifogad bild 26826

2017 Kara Kara med Gold Flakes
2017 Kara Kara Gold Flakes Australia Mjuff Koala-hugging-wombat-love-vegimite…
Nämen TA MIG HÄRIFRÅN! Bara Champagne-nördar kan gilla denna typ av knäppskalleviner med … nämen fuxka mig baklänges … GOLD FLAKES(Sorry to all descent people.)
2019 Albert Boxler Gewurtztraminer Alsace
Gew är oftast bra på sommaren :)

2019 Antonutti Traminer Aromatico

Nämen hej å hå! Italiensk Gew som enbart 'kanske' är ok. Vi får la hoppas. :)

2021 Sigalas Assyrtiko Santorini

CT sågar, vi trånar…
CT rulas av knäppakalleamerikaner, vilket ger oss övriga en uppsida. :)

2018 Makashvili Wine Cellar Saperavi

Dricker mer än hjärna en till Qvevri :cool:
Allt mitt överskott går till att befria Georgien från Putin-Scrotum.

2019 Albert Boxler Pinot Gris

Vi hoppas storligen på denna PG!
Men, denna har föredömligt för många poäng på CT. Måste testa. Fredag is the shit ;-)

2019 Domaine du Nozay Sancerre

Min senaste flaska var en 2008:a som jag drack i fjol - 11 år gammal. Det var ett galet underbart vin! Ser mycket fram mot denna flaska. Redan ploppad… Ploppsan!
Verkar som din hustru har genomskådat din ” inköpsstrategi” ..(vill ju egentligen bara ha den där Sancerren men jag får ju 6 fl till nästan gratis och alla kan ju inte vara odrickbara eller kan dom det ?)
Hoppas du sover gott i förrådet efter en flaska korkskadat Koalavin ! ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Verkar som din hustru har genomskådat din ” inköpsstrategi” ..(vill ju egentligen bara ha den där Sancerren men jag får ju 6 fl till nästan gratis och alla kan ju inte vara odrickbara eller kan dom det ?)
Hoppas du sover gott i förrådet efter en flaska korkskadat Koalavin ! ;)
Var inte alldeles nykter då jag skrev detta :död:
Men, Nozay var bra.
Råkade fö också ploppa en '82 Suduiraut (halva). Fjädrar vad bra den är!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vincent Gaudry är old school så räkna inte med krusbär/vinbär/kattkiss m.m.
Det jag provat har varit bra men mer fokus på kropp/vinositet än syra och mineral.
Kan konfirmera att här är kropp, relativt låga syror och ett fläskberg till Sancerre. Är väl egentligen inte vad jag letar efter i Sancerre, men då jag egentligen alltid letar efter REJÄLT BRA VIN så fyller detta mina kriterier. Det är ett rejält jädra bra vin. Skulle vara spännande att dricka detta med mognad. Har inte koll på om det i sammanhanget är 5, 10 eller 20 år som krävs. Vad säger expertisen?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sommaren har gått i Italiens tecken.
Betydligt trevligare priser än sb

Inköp av

Passopisciaro contrado C o R 2019 420 kr /fl
Polizano Asinone 2018och 2019 320 kr/fl
Felisina Chianti Rancia 2017 380 kr fl
Felesina Colonia 2017 580 kr fl
De där flaskorna hade jag gärna haft i min garderob!
 

Nyllet

Medlem
Äntligen flyt i jakten på Falkenstein! Mitt första test av producenten var årgång 2018 som släpptes på Systembolaget i januari 2020 och jag har suktat efter mer sedan dess. Ansträngningarna har på sin höjd lett till en ynka (läckande) pava vid ett webbsläpp, men skam den som ger sig! 6 flaskor Falkenstein Niedermenniger Herrenberg Kabinett trocken AP 1 "Mutter Anna" har anlänt från Goldrichs.

Även om den lågintensiva kampen leder till en hel del irritation och gråa hårstrån så är känslan när man får tar i efterlängtade flaskor härlig alltså!

20220816_214359.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ny vecka och 7 nya puteller. Blandat och (förhoppningsvis) gott:

PXL_20220818_174204058~2.jpg


2019 Domaines Minchin Valençay Le Claux Delorme Blanc, 2 but
Mitt första besök i Valençay...
2001 Penfold's Bin 389
Har druckit alldeles för lite Penfold's de senaste åren...
2018 Makashvili Saperavi Qvevri
Njutning i glaset samtidigt som pengar trillar in i Georgien.
2006 Château Bouscasse VV
2007 Château Bouscasse VV

Två gamla favoriter från, av oss, ännu odruckna årgångar
1949 Domaines et Terroirs du Sud Banyuls Grand Cru
...dricker för lite Banyuls...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
3x Gerard Bertrand Cigalus
3x Gerard Bertrand La Clapes

Dels för att spekulera i prishöjning om två veckor.
Dels på grund av Bertrand-diskussionen i en tidigare tråd (ping @StefanAkiko)
Några års tålamod, så får vi se hur det här blev!

Visa bifogad bild 26897
Zaticken vilka underbara puteller!
För att mitigera prisfall osv bör du gambla minst fem lådor av vardera. Minst! Och kansle att dessa viner inte riktigt är förstahandsvalet…
Tolkar det mer som en önskan att från din sida ha några mummiga flaskor.
Lovely!

Är GRÖN av ondskefull avund!
 

Merlot

Medlem
Kan tipsa om att den hyllade sydafrikanska Porseleinberg 2018 och 2019 kom in till beställningssortimentet idag. De har fått 100p resp. 99p av Tim Atkin. Kunde inte motstå en beställning :)
Tack för tipset! Det blev en beställning av 1fl 2018. Vet du hur många flaskor som släpps? Man vill ju helst hinna utvärdera för eventuell merbeställning innan det tar slut.... CT för 2018 verkar vara mer åt ok/bra vin än att det är ett fantastiskt vin medans vivinoanvändare är ännu mer positiva. WA "bara" 95. Skall verkligen bli spännande.
 

Sebran

Medlem
Tack för tipset! Det blev en beställning av 1fl 2018. Vet du hur många flaskor som släpps? Man vill ju helst hinna utvärdera för eventuell merbeställning innan det tar slut.... CT för 2018 verkar vara mer åt ok/bra vin än att det är ett fantastiskt vin medans vivinoanvändare är ännu mer positiva. WA "bara" 95. Skall verkligen bli spännande.

Nej jag vet tyvärr inte hur många flaskor men du kan säkert kontakta importören direkt och fråga.
 

BallyJ

Medlem
Kan tipsa om att den hyllade sydafrikanska Porseleinberg 2018 och 2019 kom in till beställningssortimentet idag. De har fått 100p resp. 99p av Tim Atkin. Kunde inte motstå en beställning :)
Såg av en slump att de skulle släppas idag i slutet av förra veckan. Tog inga chanser utan la en order på 3 st av varje så snabbt jag kunde. Dessa borde rimligtvis ta slut ganska snabbt. Priset i Sverige ser även ut att vara attraktivt
 
Toppen