Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick hem lite god syrah från Comptoir des Millésimes.
Tyckte att denna 2019 Thalabert var riktigt trevlig men fick bara köpt ett fåtal flaskor innan den tog slut på SB. Fick betala ca 330:- totalt per flaska jämfört med 279:- på SB.
Känns ändå som väldigt rimliga pengar.
Visa bifogad bild 26954

@Vingubben har någon gång tipsat om Emmanuel Darnaud. Lite nyfiken så köpte några smakprov:
2017 och 2020 av Crozes-Hermitage Au Fil du Temps och 2019 av Saint Joseph La Dardouille.
Visa bifogad bild 26953
Du har en vidunderlig förmåga att framkalla det gröna avundsmonstret i mig (och säkerligen i andra). Snåljuicen rinner! All Syrah från Jaboulet är värd att drickas. Lyckost dig som är så välstashad!
 

Vingubben

Medlem
Fick hem lite god syrah från Comptoir des Millésimes.
Tyckte att denna 2019 Thalabert var riktigt trevlig men fick bara köpt ett fåtal flaskor innan den tog slut på SB. Fick betala ca 330:- totalt per flaska jämfört med 279:- på SB.
Känns ändå som väldigt rimliga pengar.
Visa bifogad bild 26954

@Vingubben har någon gång tipsat om Emmanuel Darnaud. Lite nyfiken så köpte några smakprov:
2017 och 2020 av Crozes-Hermitage Au Fil du Temps och 2019 av Saint Joseph La Dardouille.
Visa bifogad bild 26953
Tycker att Darnaud levererar bra överlag men speciellt Darduoille. 2018 och 2020 är varma och väldigt tillgängliga årgångar, medan 2017 och 2019 kan behöva lite mer tid. Tror inte du kommer att bli besviken.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ny vecka, nya äventyr!

PXL_20220829_163318634.jpg


Två fl 2014 Le Clos d'un Jour Cahors Un Jour sur Terre
2002 Peller Estates CF Ontario
1990 Bürgerspital zum hl. Geist Würzburger Stein Riesling Spätlese
2004 Pieve Santa Restituta (Gaja) Brunello di Montalcino Sugarille
Två fl 2014 Marqués de Cáceres Rioja Gran Reserva

Blir mitt första torra rödvin från Canada. En flaska Stein Wein kan bara vara bra. Gaja köper vi bara då prislappen är ok, som i detta fall :cool:
Un Jour och Cáceres kvalificerar in som om-nom-nom.
 

lukastollig

Pudelfantast
Ingen som nämt något alls om webbsläppet idag. Var en del kul viner, till exempel Produttori del Barbaresco’s riservor årgång 2017. Inte bästa året kanske. För mig blev det en flaska 2019 Liger-Belair Clos Vougeot och två 2020 Bouchard Corton-Charlemagne. Fina poäng av bla. Jasper Morris (94-96 resp. 95-98). Så var septembers vinbudget uppäten…

Fanns mycket annan fin Bourgogne också men man får lägga band på sig, ibland i alla fall.
 

buteljen

Medlem
Ingen som nämt något alls om webbsläppet idag. Var en del kul viner, till exempel Produttori del Barbaresco’s riservor årgång 2017. Inte bästa året kanske. För mig blev det en flaska 2019 Liger-Belair Clos Vougeot och två 2020 Bouchard Corton-Charlemagne. Fina poäng av bla. Jasper Morris (94-96 resp. 95-98). Så var septembers vinbudget uppäten…

Fanns mycket annan fin Bourgogne också men man får lägga band på sig, ibland i alla fall.
William Fevre Chablis GC Les Clos och Les Preuses 2020 har fått 96 resp 95p av William Kelley. Efter att ha druckit båda lägena bredvid varandra årgång 17 av Dauvissat för en vecka sedan så var de givna. Fantastiska viner. Bokade även Corton Charlemagnen.
 

jrick

Medlem
Ingen som nämt något alls om webbsläppet idag. Var en del kul viner, till exempel Produttori del Barbaresco’s riservor årgång 2017. Inte bästa året kanske. För mig blev det en flaska 2019 Liger-Belair Clos Vougeot och två 2020 Bouchard Corton-Charlemagne. Fina poäng av bla. Jasper Morris (94-96 resp. 95-98). Så var septembers vinbudget uppäten…

Fanns mycket annan fin Bourgogne också men man får lägga band på sig, ibland i alla fall.
Det hade jag missat. Fanns ingen tråd om den lanseringen här på forumet väl? Vad kostade 2017 PdB riservorna och gick de åt?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varje vecka auktioneras det ut nya och makalöst spännande viner till oemotståndliga slagpriser... Det är ett problem då utrymmesbristen är påtaglig och konsumtionen understiger inköpsvolymen. Ssk denna vita månad. Är nykter hela tiden, vilket råkar ge mer tid till auktionshäng…

Lot om tre portviner, 260 kr
8396FAE3-946B-4D3D-BAAB-8A61B22310B0.jpeg

Royal Oporto Oiro Da Cepa Reserva Particolar de Augusto Ferreira Machado, Quinta do Calvario - Machado. En specialare, tillägnad en av Portugals rikaste män, Augusto Ferreira Machado, död sedan över tio år tillbaka. Flaskan utan streckkod. Reltivt färglös vätska i flaskan. Från tidigast tidigt 80-tal, förmodligen äldre. Får man gissa på en tawny? Spännande!
Sandeman Fine Tawny är förvisso ingen höjdare… Men gott!
Dow's Fine Ruby har jag inte druckit ännu, skall bli trevligt! Ruby dricker jag alldeles för sällan.


Lot jag budade hem för jag ville åt Montrose. Slagpris, just kring 900kr.
FC3EDCFF-8712-469B-8814-1644126B408F.jpeg

2008 Château Montrose
För en fem sex år sedan drack jag flera magiska flaskor av denna årgång. I fjol drack jag en som totalt bombade (utifrån förväntningar). Ville helt enkelt ha en att ploppa om några år. Och detta var ju ett relativt fynd sett till etablerde butikspriser.

Sen följde det också med en massa rat som jag inte riktigt vet om jag ens kommer ploppa. Kanske får bli sås…
2012 Alfred Bichot Gevrey-Chambertin i en cuvée som inte ens fanns upplagd på CT. Bådar illa. Förmodligen en sur och hemsk skräpcuvée för den japanska marknaden…
2018 Bouchard Père et Fils Chambolle-Musigny. Burgundy Al skriver på CT: ”Not particularly Chambolle textured or elegant.” Låter som sås i mina öron.
2018 de Venoge Coteaux Champenois Rouge La Forêt. Röd Champagne utan bubblor har ju nyligen avhandlats här på forumet, men jag har svårt att tro att denna flaska kan vara något för någon. På CT: En provnot från årgång 2001, inga andra årgångar upplagda. Är naturligtvis nyfiken, men gissar på sås. Kan tilläggas att flaskan är en sån där astung pjäs typ Nya Världen Prestige.

Ja, det blev inte roligare än så denna veckan…
…eller, jo! Det slank in lite annat också!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det trillade in några fler spännande saker. Får man hoppas… Först lite bulkinköp:

646D2D40-D8F2-402A-8004-FEB5300C2730.jpeg

2014 Misha's Vineyard, The High Note, Pinot noir, Central Otago, 12 flaskor. (Hoppas på gott! Få, men goda betyg på CT.)
2018 Isabelle et Pierre Clément Menetou-Salon Pierre-Alexandre, 6 flaskor. (Så snyggt ekad Sb att man blir knäsvag.)


4C43E1E7-C483-4AB3-9A2F-E994C0796E83.jpeg

1983 Domaine du Duy, Banyuls. Gav den 100p och rördes till tårar av förra flaskan. Så inåt knakelibraket makalöst vin. Denna levererades med rosett och guldinsatt gravyr med två "diamanter" som firarvin av en begravningsbyrås jubileum. #Goth
1988 Royal Oporto 10 yr Tawny. Kan vara OM-NOM-NOM.
2008 Della Cima av Villa Mongalli i Sagrantino di Montefalco. En stort fan har gett den 100p icket mindre än fyra ggr på CT. Glädjande!
2013 Gaja Pieve Santa Restituta, BdM. Rysningar av vällust.
2015 Château de la Négly, La Falaise. (Vitt vin.) Deras 1998 Porte du Ciel (rött) var ett av fjolårets absolut bästa viner, och hoppas påstor glädje också från denna flaska.


Stilstudie av gravyren :)
1C99BEB8-F45B-422A-9555-75DE1E784B3F.jpeg


Orkar inte lägga upp resten idag.
Det blev lite för mycket vin för en veckas konsumtion.
Får helt enkelt ta och sätta mig i skamvrån ett tag.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2018 Bouchard Père et Fils Chambolle-Musigny. Burgundy Al skriver på CT: ”Not particularly Chambolle textured or elegant.” Låter som sås i mina öron.
Burgundy Al är en som skriver insatt och hyfsat rejält om de viner han snurkar i sig. Och han gör det med intensitet! Så här graderar han på Cellartracker's lista över dem som provat flest viner under den senaste 6-månadersperioden:

C4AF08DF-2F56-4106-A613-D5A3C0BD77ED.jpeg


1627 provade viner under de senaste sex mönaderna, med seriösa provningsanteckningar, är väl värt en guldstjärna i min bok. Min egen smak överensstämmer inte riktigt med hans, men jag föredrar hans insikter före Parker…

Om man läser noga, inser man att Chatters provat ändå fler viner än Burgundy Al! Galet, men sant. Och han, David från Sydney, Australien, kommer vara med oss vid de bacchanaliska njutningarna runt nästa års körsbärsblomning (egen tråd!). David är en ytterst ödmjuk och kunnig vinnörd. Typ, tvilling till @vintomas som återigen joinar oss i Japan. Han tar alltid med sig galet underbara viner, generös nörd som han är.

För att kommentera listan mer: Jeff Leve är en Parker wannabe med högst relevanta noter. Men, Ben Christiansen… Hans noter pendlar mellan Sarah Palin rappakalja och ytterst tveksam användbarhet.

Här kommer ett HEJJA HEJJA HURRA HEJJA - HEJ HEJ TJENA TJENA för att David skall ta sig till plats nummer två inom det närmaste. Hans noter är, som sagt, användbara och insiktsfulla.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir spretigt i mina inköp, men källaren i sig är hyfsat balanserad och reflekterar mycket väl min smak med inslag av hustruns.

Spretigt blir det för jag enbart jagar efter fynd, dvs hög kvalitet (mest enligt CT och egna preferenser) till gott pris.

Plötsligt ramlade det in en blandlåda moderna årgångar av Ridge Geyserville. Sen en flaska vardera från Bandol, Madiran och Cahors, alla från '82. Sen lite spanskt, ett gäng uppspritade viner, lite tyskt osv. Det är verkligen trevligt att slappna av vid auktionerna efter en hård arbetsdag.

...man vet ju aldrig vad katten kommer släpa hem!

Denna vecka landade följande konstverk:
PXL_20220922_041914551.jpg

2019 Nfgresfgy (evt stavfel) Qvevri på druvan Kisi, Orange vin
2019 [georgiska] på druvan Mitsvane
N.V. Moscatel Promesa, Jerez
1994 Pillitteri Estates av druvan Vidal (torrt för en gångs skull), Ontario
2019 The Maitre'D, CS, Oz
N V. Noilly Prat (Rouge) 1 liter [OM NOM NOM]

Och:
16638220018794233759236847503309.jpg

2015 Campo Marina Primitivo
2 fl 2020 La Mercy-Dieu, Sancerre
2003 Numanthia
2008 Gaja Rennina, BdM

Bara ungt och riktigt ungt denna vända. Det blir ju aldrig vad jag tänker mig. Förhoppningsvis är dock allt både gott, äkta och okorkskadat.

Nytt för mig:
Moscatel sherry och torr Vidal.

Har en '03 Numanthia sedan tidigare, men den lär ploppas på fredag. Känns tryggt att ha en till!
 
Toppen