Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Klas.

Medlem
Det buggade som tusan är mig, funkade det ok för er andra?
Varken Lidbys hemsida eller Bolis fungerade periodvis, men lyckades få bekräftelse på MdT - håller tummarna för att den inte makuleras.

Förövrigt, kändes nästan som en DDos attack mot Lidbys hemsida? Även om en vinhandlares hemsida inte är byggd för att klara miljontals besökare, så bör den ändå klara tusentals, och jag tror inte att vi pratar om 10 tusentals personer i Sverige som är intresserade nog av vin för att sitta kl 10 en onsdag och hets-klicka på Lidbys hemsida? Kan ha fel, men allt tyder på att bottarna blivit vanligare och vanligare...
 

mackan92

Medlem
otroligt märkligt, försökte på en Valmur och skulle gå vidare till betalningen och då var det slut 10.00.01. Men fick igenom en beställning på Petit Chablis Magnum... både bekräftelse och kvitto hittills så hoppas det går igenom.. Fick ju även en Montee de Tonerre vid websläppet.. nöjd ändå
 

Freakalis

Medlem
Lidbyssida pallade inte riktigt trycket från alla som ville ha tag i Raveneau. Fick gateway timeout och långa svarstider. Lyckades dock på något konstigt sätt få igenom en beställning på en flaska Butteaux
 

Mexikanaren

Medlem
Förstår inte riktigt varför man behöver gå omvägen via deras hemsida 10min innan ett släpp.

Hade det inte varit bättre om man skickar ut de hemliga art.nr dagen innan så kan folk sitta förberedda med bolagets sida uppe istället för att bli förbannade över att importörens sida laggar/buggar?
Skapar ju inte några glada miner direkt
 

JDQ

Medlem
otroligt märkligt, försökte på en Valmur och skulle gå vidare till betalningen och då var det slut 10.00.01. Men fick igenom en beställning på Petit Chablis Magnum... både bekräftelse och kvitto hittills så hoppas det går igenom.. Fick ju även en Montee de Tonerre vid websläppet.. nöjd ändå
samma här men tror koden för magnumen publicerades senare
 

HerrMelin

Medlem
Jag fick gå vidare och betala för en MdT, men känns som att det kommer ett makuleringsmail inom kort...
Allt kanske är automatiserat så det inte blir så mycket besvär, men det bör ju vara en del pengar som flyttas fram och tillbaka varje gång det är släpp?
 

Foodcoma

Medlem
Förstår inte riktigt varför man behöver gå omvägen via deras hemsida 10min innan ett släpp.

Hade det inte varit bättre om man skickar ut de hemliga art.nr dagen innan så kan folk sitta förberedda med bolagets sida uppe istället för att bli förbannade över att importörens sida laggar/buggar?
Skapar ju inte några glada miner direkt

Antagligen för att det inte skall hinna spridas för mycket innan släppet som de vill ha det så nära i tid?
 

Mexikanaren

Medlem
Antagligen för att det inte skall hinna spridas för mycket innan släppet som de vill ha det så nära i tid?
Då hade man ju kunnat skicka ut länkarna till vinerna vid 8 samma morgon t.ex.

Just faktumet att alla ska gå via deras sida samtidigt som skapar den onödiga flaskhalsen
 

Foodcoma

Medlem
Då hade man ju kunnat skicka ut länkarna till vinerna vid 8 samma morgon t.ex.

Just faktumet att alla ska gå via deras sida samtidigt som skapar den onödiga flaskhalsen

Ja det hade varit en bättre tidpunkt :)
Hela grejen för dem är väl att de vill att folk skall få upp ögonen för att hålla koll på deras släpp via hemsida, hemliga artikelnummer osv.
Ett reklamtillfälle för dem. Så maila ut länkar vid 08:00 som leder till hemsidan, via inlogg hade nog varit bra :)
 
Jag fastnade redan vid inloggningen till Lidbys hemsida så jag kammade noll. Hade faktiskt ingen aning om detta släppet om det inte varit för att jag fick massa reklam på facebook igår. Så det är möjligt att det var fler än vanligt som ville komma in.

Det är ju rätt tveeggat för importören med denna typen av släpp. Skapar en hel del irritation samtidigt som det ger lite uppståndelse. Vinunic droppade ju DRC-släppet efter ett tag eftersom folk blev mer arga än glada.
 

Silex

Medlem
Lyckades få fram ett artikelnr innan kl 10, men fick sedan ingen utdelning via SB. Missade därmed Raveneau helt i år och bryter en flerårig tradition att i alla fall få tag på någon flaska. Nåja, vad är väl en flaska Raveneau i vinkylen - den kan vara dötrist och långtråkig och.........
 

Indre By

Medlem
Jag fick gå vidare och betala för en MdT, men känns som att det kommer ett makuleringsmail inom kort...
Allt kanske är automatiserat så det inte blir så mycket besvär, men det bör ju vara en del pengar som flyttas fram och tillbaka varje gång det är släpp?
Ännu inget makuleringsmail/sms från bolagets sida - samma här, pröjsat för en MdT. Hoppet lever!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den som ”klarat” sig längst hos mig (från att bli uppdrucken) var öppnad under kork i ca två veckor (och dekanterad). Den visade under den tiden bara upp positiv utveckling men frukten var som mest intensiv runt 7-8 dagar efter öppnandet. Skulle inte vara orolig över att ha den öppen i en månad men så länge klarar sig inte goda öppnade viner här hemma.
Förvara den svalt/kallt skulle jag också rekommendera efter öppnande.
En enkel lösning: öppna FLER flaskor samtidigt! Då hinner du inte klunka i dig dem 🤭

...i vetenskapens namn, naturligtvis!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ramlade in några trevliga viner och en väldigt "spännande" japansk dryck i veckan:

PXL_20231207_100848305.jpg

2000 Château Brown Blanc
2011 Château Croque-Michotte
2008 Château La Croix de Gay

Ch. Brown ingår i min stundande studie av mogen vit Bordeaux.
Croque Michotte, bara för att deras 2000 var en mycket stor vinupplevelse.
...och Pomerol är alltid gott :cool:

PXL_20231207_100606872.jpg

Paleo 1997, 2002, 2003 - älskar dessa viner innerligt och med stor passion!
OLD MAM DE LUXE Enligt bipacksedeln är detta i riktningen spännande. Kanske dyker den upp på nästa blindprovning i Sverige :cool:

Ett Mästerverk Skapat från 300 Års Historia

Old Mum Deluxe är framtagen av Tao Tao Sake Hompo, som har en historia på 300 år, och representerar en lyxversion av Old Mum. Denna dryck kombinerar tradition med modern teknik och erbjuder en raffinerad fyllighet och mjukhet som säkert kommer att tillfredsställa finsmakare. Old Mum Deluxe levererar eleganta stunder och bidrar till en hälsosam dag.

Old Mum Deluxe är ett mästerverk av näringsrik och hälsosam dryck, lyxigt skapad i alla aspekter.

Old Mum Deluxe baseras på en Mamushi-originaldryck som har lagrats i minst tio år för att fullständigt integrera dess ingredienser. Den kombinerar noggrant utvalda naturliga komponenter som koreansk ginseng och gojibär, med lång erfarenhet och mognar återigen i fat av högsta kvalitet vitt ek.

Old Mum Deluxe, som är lyxigt tillverkad i alla aspekter, erbjuder en underbar smakupplevelse och en rik arom som framkallas naturligt. Den är inte bara utmärkt som en näringsrik och hälsosam dryck, utan också tillfredsställande i smak.

Så tillverkas Old Mum Deluxe

Old Mum Deluxe använder noggrant utvalda naturliga ingredienser som länge har varit uppskattade, såsom Mamushi, koreansk ginseng och gojibär, och lagras i ren sprit under lång tid. De olösliga delarna av Mamushi behandlas sedan för att lösa upp och integreras återigen i originaldrycken som komplexa aminosyror. Varje flaska tillverkas noggrant och hygieniskt på en automatiserad produktionslinje, från buteljering till förpackning.

Så dricker du Old Mum Deluxe

Det är effektivt att dricka Old Mum Deluxe dagligen, antingen före måltider eller innan sänggåendet. Njut av den på det sätt du föredrar – on the rocks, med vatten, eller i cocktails.

Observera: Old Mum Deluxe använder naturprodukter som råmaterial och komponenterna är fullständigt lösta till maximal 'löslighetskapacitet'. Förändringar i klimat och temperatur kan minska denna kapacitet, vilket ibland kan leda till att komponenter utfälls. Detta påverkar inte kvaliteten, så du kan dricka den som den är. Om du önskar, kan vi alltid byta ut din flaska.


Vad är då Mamushi?
Jo, det är: Gloydius blomhoffii. En riktigt giftig inhemsk orm i Japan som biter ca 2000 japaner per år. Blir man biten av denna ca 60 cm långa orm behöver man ca 1 vecka på sjukhus. Hu för en sådan erfarenhet!

Gloydius_blomhoffii.JPG
 
Toppen