Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Släpper du Pavie, Angelus och Barton? Skall du köpa sake för pengarna?
...och en massa andra Balla Viner.
Som jag skrev: det blir varmodlad sydfransk Syrah för pengarna :cigarr:

Minst lika mycket glädje per flaska, och ett helt gäng fler än dessa 21 puteller.

Nästa vecka gör jag nog sammalika, men köper Sancerre och Muscadet för pengarna 🤗
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du lär kunna köpa på dig många flaskor Roussillon, Minervois och Minervois La Livinière samt Languedoc i utbyte om vinerna på bilden. Samtidigt blir jag lite sorgsen i själen att se dig släppa fina Bordeauxer, Ridge-viner, Dominus och Sassicaia. T o m en Troplong-Mondot (om inte ögat sviker mig)? Att sälja Ch9dP är däremot lättare att förstå :)
Har druckit dem alla, men med inte med någon form av WOW i själen. TM 2012 kan jag leva utan, men min '89:a. Den rör ingen! 🤬

Monte Bello och Sassicaia behöver fler år på rygg än jag har tålamod/liv kvar. Dominus likaså. Osv.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
6 fl Dow’s Crusted Port -13 från SS.
För övrigt ett suveränt budgetalternativ (<300kr) till VP och ett rejält kliv upp i kvalitet från LBV. Dessutom med ett uns mognad även om det kommer att vara njutbart om 10-20 år också.
Hur länge håller en flaska i öppnad fas?
 

chambertin

Medlem
Hur länge håller en flaska i öppnad fas?
Den som ”klarat” sig längst hos mig (från att bli uppdrucken) var öppnad under kork i ca två veckor (och dekanterad). Den visade under den tiden bara upp positiv utveckling men frukten var som mest intensiv runt 7-8 dagar efter öppnandet. Skulle inte vara orolig över att ha den öppen i en månad men så länge klarar sig inte goda öppnade viner här hemma.
Förvara den svalt/kallt skulle jag också rekommendera efter öppnande.
 

LeChat

Medlem
IMG_5522.jpeg

1990 Château de Fieuzal

Fick hem dessa igår, hoppas att de är bra!
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 30777
1990 Château de Fieuzal

Fick hem dessa igår, hoppas att de är bra!
Hade en 1/2-låda sådana (från en primeur) men sista dracks upp för några år sedan. Habil och bra men inte stort vin. Minns den senaste som mogen men knappast så mkt mer att lagra fram.
Fieuzal tog ett rejält kliv uppåt vg kvalitet från mitten 80-talet och blev väl först mest erkända för sitt vita vin men strax efteråt även för det röda. Klart plånboksvänligt på den tiden.

Typiskt bra årgång i Bdx att köpa enklare vin från och få mkt för pengarna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om du frågar mig: flera månader under kork och utan Coravin.
Ja då kan man ju köpa en halv-magnum utan större oro för att den blir dålig innan den dricks upp.
Den som ”klarat” sig längst hos mig (från att bli uppdrucken) var öppnad under kork i ca två veckor (och dekanterad). Den visade under den tiden bara upp positiv utveckling men frukten var som mest intensiv runt 7-8 dagar efter öppnandet. Skulle inte vara orolig över att ha den öppen i en månad men så länge klarar sig inte goda öppnade viner här hemma.
Förvara den svalt/kallt skulle jag också rekommendera efter öppnande.
Då ska jag pröva en nu till jul. Är ju ett fan av LBV. Förvaring är inga problem 👍
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som lyckades få någon Ravenau på Lidby-släppet?

Känns som ett skämt ändå, helt slutsålt innan man hinner blinka, trots att det ska processa betalningen med nuförtiden.
 

JDQ

Medlem
Någon som har koll hur ofta en order makuleras om betalningen till systembolaget gått igenom? Fick tag i en flaska Ravenau men känns lite för bra för att vara sant med tanke på att det kom 9 flaskor totalt.
 

Foodcoma

Medlem
Fick inga av 1er men jag fick en petit chablis magnum och min fru fick en chablis village.

Så får väl betecknas som en seger! :cigarr:

Men systemet som helhet är ju katastrof...
 
Toppen