Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Vi får hoppas att det blir så inom snar framtid. Då kan Sverige och Norge följa efter sen … så där om tio år kanske. ;)


Finländarna dricker allt mindre – nu överväger regeringen viner för livsmedelsbutiker
Enligt en nyligen publicerad studie om dryckesvanor har alkoholkonsumtionen i Finland minskat under de senaste åren, men forskaren varnar för att en liberalisering av alkoholförsäljningen kan vända trenden.

Den finska regeringen vill göra det möjligt för människor att beställa hem alkohol från butiker och restauranger och undersöker också möjligheten att ta in vin i livsmedelsbutiker.

Lyssna på vad forskaren Pia Mäkelä tror att konsekvenserna av liberaliseringen kan bli.
Radiosnutten är på finska och jag ska inte översätta den.
 
Last edited:

LarsW

Medlem

Bastardo

Medlem
Det kom en budbil till mig i går och lämnade en låda av de här vinerna. Vi är tre vinkompisar som delar innehållet, så man får ner fraktpriset en aning. Inga våldsamma pengar, men ändå. Och en stor fördel är att jag behöver inte köpa minst sex flaskor av något vin och betala frakten ensam.
Om bara vinpolarna vore lite mer aktiva så kunde jag köpa vin ett par gånger per månad, men de är inte så alerta, för de skaffar vin även på annat håll.
Fast om jag ’vet’ och har ’tagit reda på’ att det är något speciellt och priset är attraktivt, kan jag köpa vin även i egen regi, men det är inte så kul att vara ensam på en beställning. Jag vill hellre dela glädjen med någon annan och spara en liten slant samtidigt. Och det verkar även andra medlemmar här föredra. 🥰
 

Attachments

  • DSC_0324.JPG
    DSC_0324.JPG
    67,8 KB · Visningar: 85
  • DSC_0325.JPG
    DSC_0325.JPG
    78,7 KB · Visningar: 88

Bastardo

Medlem
Finländarna dricker allt mindre – nu överväger regeringen viner för livsmedelsbutiker
Enligt en nyligen publicerad studie om dryckesvanor har alkoholkonsumtionen i Finland minskat under de senaste åren, men forskaren varnar för att en liberalisering av alkoholförsäljningen kan vända trenden.
Jag har redigerat kraftigt en artikel på aamulehti. Översättning är gjort genom deepl och mig själv.

”Snart kommer en opartisk expert att börja arbeta med vad som kommer att hända om viner kan placeras på hyllorna i livsmedelsbutiker. Om ljuset är grönt kan vinförsäljningen eventuellt liberaliseras i slutet av regeringens mandatperiod.

Enligt handeln har reformen inte ökat den totala alkoholkonsumtionen, utan den har fortsatt att minska.

Handeln beställde också en undersökning om hur framgångsrik reformen hade varit. Resultatet var att 80% ansåg att reformen var en framgång.

Förespråkarna för liberaliseringen pekar också på det faktum att Finland och Sverige är de sista EU-länderna där vin ännu inte säljs i livsmedelsbutiker. De menar att om den totala konsumtionen inte ökar kan resultatet av undersökningen bara bli att vinförsäljningen kommer att liberaliseras i slutet av regeringens mandatperiod. Det skulle vara ett steg mot en europeisk alkoholpolitik.

Samtidigt använder en stor del av finländarna alkohol på ett förnuftigt och ansvarsfullt sätt.

Om ett lagförslag över huvud taget kan utarbetas, är det säkert att det kommer att godkännas, även om de kristna lämnar leden. Samlingspartiet, sannfinländarna och svenska folkpartiet bildar en majoritet.”

21.10. 5:30 Anita Simola – journalist på Aamulehti
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5449.jpeg

-2012 Henri Goutorbe Brut Millésimé
Även om jag tyckte att 2008an kändes ganska medioker så tänkte jag ge 2012an en chans (eller snarare tre). Vet inte när den degorgerades så några år på korken kan inte skada innan plopp.

Bra årgång och till i champagne-sammanhang bra pris.

-2020 François Villard St. Joseph Poivre et Sol
Bra producent, så denna syrah blir intressant att prova.
 

LeChat

Medlem
IMG_5456.jpeg

Det blev en låda 2021 Aalto i fredags.
Eftersom jag känner mig något av en novis när det gäller Aalto så undrar jag när man kan dra första korken? Gillar vin både ungt och med ålder, men ett ungt vin kan ju ibland behöva lite tid för att sitta ihop lite bättre. Vad gäller för Aalto? Är det tillräckligt färdigt vid inköp eller bör man låta den ligga 1-2 år. Har tänkt att ha det som ett typiskt biffvin.
 

pierrem

Medlem
Visa bifogad bild 30592
Det blev en låda 2021 Aalto i fredags.
Eftersom jag känner mig något av en novis när det gäller Aalto så undrar jag när man kan dra första korken? Gillar vin både ungt och med ålder, men ett ungt vin kan ju ibland behöva lite tid för att sitta ihop lite bättre. Vad gäller för Aalto? Är det tillräckligt färdigt vid inköp eller bör man låta den ligga 1-2 år. Har tänkt att ha det som ett typiskt biffvin.
Den här kan gott ligga ngr år, inga problem. Få fram lite skitighet i vinet. Men ibland är det svårt att vänta...:)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 30592
Det blev en låda 2021 Aalto i fredags.
Eftersom jag känner mig något av en novis när det gäller Aalto så undrar jag när man kan dra första korken? Gillar vin både ungt och med ålder, men ett ungt vin kan ju ibland behöva lite tid för att sitta ihop lite bättre. Vad gäller för Aalto? Är det tillräckligt färdigt vid inköp eller bör man låta den ligga 1-2 år. Har tänkt att ha det som ett typiskt biffvin.
Jag tycker inte att det brukar hända särskilt mycket med Aalto de fem första åren. Jag fick också för mig att 2021 var lite fräschare än tidigare årgångar och att den mycket kan drickas ung. Har ingen erfarenhet av långlagrad Aalto.
 
Toppen