Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Har äntligen hittat mitt drömvin … ;)
Ett hyfsad gott alternativ för vardagen, om man gillar enkla och fruktiga viner utan så mycket varken syra eller tanniner. Köpt från min hovleverantör xtraWine. Men kanske inte riktigt en ”94-poängare”:p (De har nog humor, antar jag.)
Jag har hemma även ett par flaskor av de här:
Cesarini Sartori Aliara Umbria Rosso Benozzo 2018
Cesarini Sartori, IGT Umbria
Awards VT 4

Cesarini Sartori Aliara Montefalco Terrebianche Rosso 2018
Cesarini Sartori, DOC Montefalco Rosso
Awards VT 4
Det börjar vara ganska ont om båda två just för tillfället, men de kommer säkert tillbaka, kanske i en annan årgång.
VT betyder Vitae AIS = Italian Sommelier Association; enligt mig en pålitlig bedömare av viner och VT4 är det högsta betyget.
På hemsidan står det så här, översatt: Världens största sammanslutning av yrkesverksamma inom vinbranschen. Så viss tyngd bör de nog ha.
P.S. De har en bok också: Vitae. La guida vini 2023. Synd att man kan inte italienska … Jag hittar inga uppgifter om det går att prenumerera några tjänster hos de. Tänkte bara att man kan ju eventuellt översätta texterna.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite Soave för genomgång, och alltid lär man sig nytt! Soave Recioto är ingenting jag någonsin haft på kartan eller i glaset... Blir spännande! En av varje buteljering. Typ ett startpaket för stt lära känna Pieropan.

PXL_20231015_163403738.jpg


2022 Pieropan Soave Classico
2020 Pieropan Soave Classico Calvarino
2021 Pieropan Soave Classico La Rocca

2018 Pieropan Recioto di Soave Le Colombare

Har snabbt inhämtat liten kunskap om denna exklusiva Recioto producerad av soltorkade druvor (appassimento). Utvecklas under många år, 20+, men jag kommer ploppa den ung. Sägs också vara gott.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här är frukterna av några veckors enträgna försök till att få tag i mogen vit torr Bdx för att vidga mina vyer:
Radade upp dem i förväntansordning:

PXL_20231016_074619266.jpg


1992 R de Rieussec
1996 Aile d'Argent
1986 Pavillon Blanc de Château Margaux

Är också rejält sugen på en '82 Laville Haut Brion efter @Patrik Sellin hissade den frestande högt...

Letandet fortsätter!
Ploppandet börjar med R inom ett par veckor.
Har svårt att hejda mig!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite vitt anlände med de värsta flaskorna bortsorterade.

PXL_20231016_150744276.jpg

2014 Gitton Père et Fils Sancerre La Vigne du Larrey

2011 Hugel Gewurztraminer Grossi Laüe
1992 Richard Langguth Riesling Richard's Riesling Spätlese

2001 Gebrüder Bibo Weingut Oestricher Doosberg Riesling Auslese Halbtrocken
U.Å. någonting från Kina


Hade nyligen en 97-poängsupplevelse med "La Vigne du Larrey" och blev överlycklig av att ännu en flaska hittade vägen till auktionerna. Skall sparas några år - om jag fixar det.

Hugel är nästan alltid bra i min mun, Gewurtztraminer mer sällan. Har den bara lite syra skall den nog gå ned.
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
Är det någon som vet mer om detta vin från Hugel?

Okända tüska producenter kan vara precis var som helst på kvalitetsskalan. Finns bara ett sätt att ta reda på om denna ytterst blygsamma investering bär frukt (eller gegga).

Kinesiska flaskor... Har ingen aning om det är sprit, vin, sesamolja eller någonting annat i flaskan. Gissar på 'rävgift' då jag extremt sällan ploppat kinesiska flaskor som kommit med någon form av njutning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trillade in lite klassiskt från Frankrike! Alltid lika trevligt då dylika auktonsfynd ankommer 🥳

PXL_20231017_042109453.jpg


1990 Ch. Pontet Canet
2000 Ch. Lagrange
1975 Ch. Rauzan Gassies
2010 Ch. Bellisle Mondotte

N.V. Lhéraud Pineau des Charentes Vieux Pinaux (15 ans)

Blir min första av RG, BM och Pineau. Pineau skall bli mycket spännande!

1990 Pontet Canet från innan lyftet, även om Jean-Michel Comme kom till gården året innan. (Rolland kom avsevärt senare...) Denna årgång ser på CT ut att leverera en god bit över 5 cru.

2000 Lagrange är i mitt tycke Suntory's bästa årgång hitintills.

1975 Bdx är nästan alltid fantastiskt!

Bellisle Mondotte köptes på hopp och inspiration inför @Patrik Sellin och min organiserade magiska provning av Troplong Mondot från 50-talet och framåt. (Fredag nov 17.)
 

LeChat

Medlem
IMG_5401.jpeg

IMG_5402.jpeg

1995 Château Larmande
1997 Château Poujeaux

Kvällens auktionsköp landade på ca 500:- flaskan allt inkluderat.
Tyckte först att det blev lite dyrt, men sett till priserna som man tvingas betala för nya årgångar som släpps på SB så känns det kanske ändå ganska rimligt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
P.S. De har en bok också: Vitae. La guida vini 2023. Synd att man kan inte italienska … Jag hittar inga uppgifter om det går att prenumerera några tjänster hos de. Tänkte bara att man kan ju eventuellt översätta texterna.
Jag kan varmt rekommendera Google Lens som en fantastisk app! Rikta din mobbe mot vilken text som helst och VIPS! kan du läsa på föredraget språk!
Använder det närmast dagligdags i Japan och kör på Android.
Äppelmänskor kan eventuellt fortfarande behöva lära sig språk eller traggla med ordböcker... Jag vet inte, men för en tid sedan fanns denna smarta finess inte tillgänglig i äppelvärlden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite mer hwit livsnjutning har ankommit!

PXL_20231017_095337291.jpg


N V. Okutone Winery Muscat
2020 Jurtschitsch Grüner Veltliner Terrassen
2021 Weszeli Terrafactum Grüner Veltliner Langenlois
N.V. Bichat Champagne Brut

2016 Conundrum Wines Blanc de Blanc


Okutone Winery
finns inte upplagda på CT. Men är den bara inte för söt och har bra syror lär jag lägga upp den.

Grüner Veltliner står på agendan för fördjupade studier under kommande år. Håller på att samla på mig. Dessa är inte auktonsfynd utan dyrt inköpta i butik.

Bubbel... Ja, skall ju vara sånt i firarglasen nuförtiden. Modernt och fint i kanten. Tacka vet jag den gamla goda tiden då det var Cognac som var vad man firade med.
 

LeChat

Medlem
IMG_5403.jpeg

-2022 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes
Drack denna förra helgen till en god räkpasta och det fick bli påfyllning med ytterligare några flaskor.

-2022 Christophe Cordier Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes
Efter att ha provat ovanstående och även Cordiers Bourgogne blanc VV, så tycker jag att årgången verkar bra. Fyllig och rik karaktär med bra syra.
 

Bastardo

Medlem
Kika gärna på den här:

När jag läste inlägget: ’Låt oss dela en pava’, så blev jag nyfiken och började forska lite om det fanns några andra spännande vitviner av producenten och det gjorde det.
Sen kan du fortsätta att gå på vivino för att leta lite vidare om det skulle finnas något spännande att upptäcka. Det finns även några flaskor av druvan på bolis, om det skulle kunna vara något att forska vidare.
Jag finner den här videon mycket intressant och det innehåller en hel del fakta som jag inte visste förut.
 

Bastardo

Medlem
Soave alla dagar i veckan! Blir extra bra med ca 7 år på nacken.
Tävlar med Sb och MdB från Loire om att smaka mest sommartider hej hej sommartider.
Garganega är en fantastisk druva. Enda lingvistiska utmaningen för svenska drickare är att det bästa höglänta området i Soave heter Fittà.
Prova viner med den här druvan:
Har tipsat om druvan förut, men den passar hit också, tycker jag.
I videon nämns också några andra druvor som Giorgio Rivetti pratar varmt om:
Carricante, Fiano och Verdicchio.
Vivino har ganska många intressanta viner och för ett ganska bra pris, anser jag, utom just Spinettas version. Den är billigare på bolis.
Har inte druckit själv någon av dessa förut men litar på hans omdöme. Förresten Timorasso kallas för vit Nebbiolo, och det säger en hel del.
P.S. Fel adress! Borde ha varit till katho27.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Lite Soave för genomgång, och alltid lär man sig nytt! Soave Recioto är ingenting jag någonsin haft på kartan eller i glaset... Blir spännande! En av varje buteljering. Typ ett startpaket för stt lära känna Pieropan.

Visa bifogad bild 30388

2022 Pieropan Soave Classico
2020 Pieropan Soave Classico Calvarino
2021 Pieropan Soave Classico La Rocca

2018 Pieropan Recioto di Soave Le Colombare

Har snabbt inhämtat liten kunskap om denna exklusiva Recioto producerad av soltorkade druvor (appassimento). Utvecklas under många år, 20+, men jag kommer ploppa den ung. Sägs också vara gott.
Jag drack Pieropan Soave Classico Calvarino bara ett par veckor sen, kanske årgång 2021, kommer inte ihåg så noga, men den smakade inte alls som tidigare år. Så jag vet inte vad som hade hänt, eller kanske inte hänt. Vinet borde kanske lagras en tid?
Man kunde inte njuta av vinet alls, kände inga speciella dofter eller smaker. Djupt besviken, lite synd att jag har en flaska kvar, men den ska jag låta vila en stund. Det blir inte fler av just det vinet, i alla fall, men italienska viner är oerhört spännande och så goda, även för lite mer beskedliga priser.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kika gärna på den här:

När jag läste inlägget: ’Låt oss dela en pava’, så blev jag nyfiken och började forska lite om det fanns några andra spännande vitviner av producenten och det gjorde det.
Sen kan du fortsätta att gå på vivino för att leta lite vidare om det skulle finnas något spännande att upptäcka. Det finns även några flaskor av druvan på bolis, om det skulle kunna vara något att forska vidare.
Jag finner den här videon mycket intressant och det innehåller en hel del fakta som jag inte visste förut.
La Spinetta's viner har blivit alldeles för dyra. Min inkörsport till dem var deras 2001 Pin. Har ploppat stora mängder av deras Pin från 1998, 1999 och 2001. Kort därefter slutade de adda CS till deras Pin. Blev inte alls lyckat. Lite skoj att de står på barrikaderna och skriker "TRADITION FÖRST" och samtidigt gör sina Barolos och Barbarescos super-extraherade. Precis som man aldrig gjorde viner i Piemonte innan Gaja.

Inget fel på superextraktion, kan ju vara fantastiskt! Men, blir ju lite fel att kalla super-extraherade viner för traditionsbundna viner från Piemonte...
 

Keen

slan
Ett lite svagt ögonblick, och ett skambud, på Catawiki resulterade i 3 flaskor Ducru Beaucaillou 1970. Favorit i repris från en serie årliga St Julien-provningar.
€320 inkl frakt för alla, kontra €180 för en förra gången 2018. Då var den förbluffande ung. Hoppas dessa är lika vitala!

(Säljarens bild)
 

Attachments

  • IMG_3132.png
    IMG_3132.png
    97,4 KB · Visningar: 52

Bastardo

Medlem
La Spinetta's viner har blivit alldeles för dyra. Min inkörsport till dem var deras 2001 Pin. Har ploppat stora mängder av deras Pin från 1998, 1999 och 2001. Kort därefter slutade de adda CS till deras Pin. Blev inte alls lyckat. Lite skoj att de står på barrikaderna och skriker "TRADITION FÖRST" och samtidigt gör sina Barolos och Barbarescos super-extraherade. Precis som man aldrig gjorde viner i Piemonte innan Gaja.

Inget fel på superextraktion, kan ju vara fantastiskt! Men, blir ju lite fel att kalla super-extraherade viner för traditionsbundna viner från Piemonte...
Du pratar lite förbi ämnet, StefanAkiko. Det handlar trots allt inte mest om just La Spinetta utan jag ville tipsa om en vindruva som inte är så välkänd här på forumet och inte ens på annat håll. Och druvan är vit, så det har kanske inte så värst mycket att göra med röda druvor som Nebbiolo och Barbera. De har gemensamt bara det att Timorasso kallas också för vit Nebbiolo:
”Timorasso är en historisk druvsort, men det är också en fantastiskt bra druvsort som har visat sig har en otrolig lagringskapacitet och det är lätt att förstå att dess vin har beskrivits som en vit version av Barolovinet”. Källa: Vinlegender – Andrea Farinetti från Borgogno.

Och det finns flera andra producenter som tillverkar vinet som var ganska nära att dö ut om det inte hade funnits en man som tog itu med problemet och började satsa på vindruvan.
Utan odlaren Walter Massa hade vi kanske inte haft kvar druvan Timorasso. Hans viner finns att köpa på flera ställen och man kan anta att han, som har så mångårig erfarenhet av den, har lite försprång gentemot andra vintillverkare för att producera vinet.
Spinetta är även långt ifrån den dyraste vintillverkaren i gamet, det finns väldigt många som är mycket dyrare.

Jag tycker att Giorgio Rivetti berättade mycket fint om druvan och dess potential och det är en gåta för mig att innan det här fanns det bara ett enda inlägg om Timorasso och då nämnde personen i fråga om vilka viner han hade köpt ett tag sen, det framkom inte vad vinet hette.
Vinlegender finns även en artikel om druvan som jag tycker är ganska bra och informativ.
Och här finns en link från Vinbanken:
 
Last edited:
Toppen