Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tittar till en nyss hämtad låda av Rotem & Mounir Saouma CdR Inopia Blanc 2021.

Visa bifogad bild 34115

Drack nyligen -19 (höga poäng hos Jancis) parallellt mot -21 och tyckte -21:an var solklart bättre.
Fin djup frukt, örtighet, komplexitet, helt ok syra, skön viskositet och munkänsla.
Drack -17 i somras på lokal och ser nu fram emot att följa dessa även med mer ålder.
Vit Rhone, helt klart en ny crush.
Enorm njutning! Mums! Fantastiskt! Lyx!

Jag är personligen extremt nyfiken på vad du får veta av producenten. Ser fram emot allt!
Producenten finns än idag och började sin verksamhet under samma namn på 1880-talet

Är fortfarande inte klok på hur gamla flaskorna är. Och inte blev jag mer klok när det dök upp identiska flaskor på Idealwine som hade halsetiketten kvar, utan årgång. Det verkar otroligt nog vara en Barbaresco Riserva utan årgång. Kanske t.o.m. en blandning av årgångar? Har ingen aning om vad som var tillåtet i Piemonte på 1950-60 talet

Har öppnat en av flaskorna och vinet var kraftfullt i färgen och tanninrikt. Dock doftade och smakade det kokta rödbetor och soptipp och hälldes ut. Hoppas på mer tur i de andra flaskorna

Last edited:
Och bara för det googlade jag på NV-barbaresco. Gaja gjorde tydligen årgångslösa riservor fram t.o.m 1956.

Den tidigaste Barbaresco Riserva från Enrico Serafino med årgångsbeteckning är från 1945 (CellarTracker). Kan vinet vara från före 1945? Eller gjorde man både årgångs och icke-årgångsvin samtidigt?

Tyvärr var producenten till föga hjälp, de sade bara före 1970. Man kan tycka att någon där borde sitta på den kunskapen.

IMG_4809.jpeg

StefanAkiko

Inför Golden Week tänkte jag mig att fylla på med lite Bordeaux ju kunde vara trevligt.

PXL_20250428_024718481~2.jpg

1986 Château du Domaine de l'Eglise
1996 Château du Domaine de l'Eglise
2019 Château Canteanac Brown
1989 Château Lanessan
1987 Château Trotte Vielle
1995 Château Chasse-Spleen

2018 Château Pichon Baron

Bara jag slipper premox och korkskada så borde det gå ha rätt trevligt tillsammans med dessa flaskor. Baronen skall dock få lägga sig att sova ett gäng år. Men, det känns skönt att ha den 🥰

StefanAkiko

Några fler fyndflaskor Bordeaux som ramlat in.

PXL_20250430_031907019.jpg

1975 Château Pichon Lalande
1994 Château d'Issan
1983 Château de Ferrand (två flaskor)
1985 Château Haut Batailley
1988 Château Boyd Cantenac

2004 Château Moulin Touchais
1996 Château de Chantegrive blanc

1975 fortsätter vara min favoritårgång.
1994 d'Issan är ett slott jag älskar, men hade inget bra möte med deras '94. Måste därför prova igen.
Moulin Touchais får hänga med Bdxarna baraföratt.
Total investering för dessa 8 flaskor: Under en Dompa.

Last edited:

katho27

Medlem
Barbeito fick sällskap med hem av lite Napa Chardonnay.

IMG_9277.jpg

2019 Hyde de Villaine Hyde Vineyard Chardonnay

Köpte den även för tre år sedan, fick den gången en 2013 och en 2016 levererad.
Drack 2013 direkt då (maj -22), tyckte den var ljuvlig och den höll upp fint över 3 dagar.
Har därför 2016 kvar.

Kunde dock inte motstå en PI när jag såg priset närmast oförändrat från för tre år sedan.
Var listad som 2018 hos importören, men känns baserat på winesearcher m fl inte helt fel att ha fått 2019.

Glad Valborg!

Toppen