Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

mackan92

Medlem
Min AI-sökning sa tvärtom, att Rim Rock är den elegantare och floralare, medan Bien Nacido är mörkare… 😅
Lite som att skrapa en Triss – man vet aldrig riktigt vad man får, vilket gör det extra viktigt att nämna att det här är AI-genererad information i dessa tider. I min nyfikenhet grävde jag fram några flaskor från 2019 som låg kvar i förrådet, kunde inte låta bli att se om smakprofilen skulle klicka med mig. Rim Rock blev den som fångade min uppmärksamhet – känns som att den kanske talar mer till ditt svar än mitt. Den rörde sig i ett elegantare register, med örtiga toner och en fin elegans, men ändå med en medelintensiv kraft. Otroligt komplex – det var som att varje sipp berättade något nytt. Kunde såklart inte låta bli att klicka hem en av varje: Bien Nacido och Rim Rock. Nyfikenheten vann, som vanligt.

Lite som att skrapa en Triss – man vet aldrig riktigt vad man får, vilket gör det extra viktigt att nämna att det här är AI-genererad information i dessa tider. I min nyfikenhet grävde jag fram några flaskor från 2019 som låg kvar i förrådet, kunde inte låta bli att se om smakprofilen skulle klicka med mig. Rim Rock blev den som fångade min uppmärksamhet – känns som att den kanske talar mer till ditt svar än mitt. Den rörde sig i ett elegantare register, med örtiga toner och en fin elegans, men ändå med en medelintensiv kraft. Otroligt komplex – det var som att varje sipp berättade något nytt. Kunde såklart inte låta bli att klicka hem en av varje: Bien Nacido och Rim Rock. Nyfikenheten vann, som vanligt.
Samma här, kunde inte heller hålla mig från att klicka hem 🤣

Bastardo

Medlem
Samma här, kunde inte heller hålla mig från att klicka hem 🤣
Jag klickade hem ett par buteljer av vinet som fick bästa betyg av Piedrasassi enligt JR, av en herre som heter Alder Yarrow.
Om det inte ringer en klocka någonstans, så sök lite på nätet, så får ni reda på vem han är.
I de länkarna som jag gav förut, finns det med även vad han skriver om PS samt ett antal andra recensioner om samma vin. :D
BTW. 2017
Syrah Bien Nacido Vineyard gav Vinlegender 93 p. och 2018 PS fick 96 poäng av Wine Enthusiast.
Kännetecknande är kanske, att just PS har fått rejält högre pris på bolis på senare år.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Började få ont om Rioja i hyllorna, så drog iväg en hagelsvärm med skambud på auktionerna:

PXL_20250806_032506911.jpg

Ploppade en riktigt usel och dödare än stendöd 1981 Faustino GR förra veckan. Hoppas denna (för 8 kr) lämnar mig lycksalig. På CT verkar denna årgång pendla starkt mellan hit eller miss.

2005 Comportillo GR kan ju bara vara gott till en onsdagspizza.

Macan är ett av de där kändisvinerna som levererar avsevärt bättre än Slayer's Syrah.

2018 Ukan blir ett spännande första möte om några år. Skall försöka gömma undan denna tunga pjäs.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och sen ramlar det ju hela tiden in en jämn ström av potentiella mumsbitar.

PXL_20250806_040124108.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

2014 Jones 'The Sisters' CS är första besöket.
2014 Ridge Lytton Springs ♨️
2011 La Vite Lucente
2013 Manso de Velasco CS (bonuspoäng för tyngsta flaskan) 🐘
1995 Pibarnon 🦍
2020 Muncagotta (skall få ligga till sig) 👶
1961 Sainte Lucie Ambré, Rivesaltes 👑

Bastardo

Medlem
Började få ont om Rioja i hyllorna, så drog iväg en hagelsvärm med skambud på auktionerna:

Visa bifogad bild 34786

Ploppade en riktigt usel och dödare än stendöd 1981 Faustino GR förra veckan. Hoppas denna (för 8 kr) lämnar mig lycksalig. På CT verkar denna årgång pendla starkt mellan hit eller miss.

2005 Comportillo GR kan ju bara vara gott till en onsdagspizza.

Macan är ett av de där kändisvinerna som levererar avsevärt bättre än Slayer's Syrah.

2018 Ukan blir ett spännande första möte om några år. Skall försöka gömma undan denna tunga pjäs.
Vad fick du ge för La Rioja Alta Gran Reserva 904? Richard Hemming, MW, gav vinet 17.5 poäng 3 Oct 2017 och det motsvarar cirka 93-94 pinnar. La Rioja Alta 890 Gran Reserva 2005 har fått 19 poäng, men den är inte billig.
Högsta betyget för 904 innehar årgång 2004 som har fått 18p, enligt JR alltså. Jag tror inte att andra bedömare har så mycket lägre omdömen heller, för firman gör nästan alltid mycket goda viner.
Obs! Glöm inte bort att även de billigare flaskorna brukar ge mycket innehåll för slanten och att Gran Reserva inte alltid är godare än Reserva.

Last edited:
Toppen