Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Var på en konsert-tripp till Oslo i helgen. Självklart måste man då passa på att besöka Vinmonopolet. Denna gång hade jag riktat in mig på tysk Chardonnay då Konstatin Baum hade en video om det för två veckor sedan. Han gav bra omdöme till Knewitz och har även tidigare gett dem positiva omdömen så det fick det bli.
Knewitz Chardonnay 2023 och Knewitz Chardonnay Reserve 2022.

Denna gång blev det besök på den relativt nya butiken i Bjørvika. Lite mindre utbud än Aker Brygge men ändå bland de bättre i Oslo. Var väldigt lugnt kring lunch idag, tre personal och två svenska kunder :)
Knewitz Chardonnay Reserve 2022
”A 50-50 cuvee of wines from the Goldberg and Honigberg sites from organically grown grapes. Matured in 40% new and 60% used barrique casks.”
James Suckling
BTW. Reserven är nästan dubbelt så dyrt, så det är tveksamt om det lönar sig att betala för mellanskillnaden, men det finns säkert tiotals andra recensioner och om Konstantin Baum gav bra betyg, så kan man säkerligen lita på det.
Jag gillar honom - en kille med både kunskap, trevligt sätt och humor. :) Tänk om det skulle finnas fler vinpersonligheter av hög rang, som har eget vinblogg på nätet. Han blir inte rik på det, så antagligen måste han tycka att det är kul också.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 36501
2023 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape

Fick lite sug efter chateauneuf efter att ha druckit en flaska för ett par veckor sedan. Årgång 2023 ska vara i en fräschare och lättare stil om jag minns rätt vilket borde gynna en grenachetyngd chateauneuf.

Visa bifogad bild 36502
2021 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Drack denna ganska ofta förr men har inte druckit den på ca 5 år så blev lite nyfiken på att prova den igen.
deus ex.jpg

Köpte också Clos Saint Jean 2023 - dock bara 2 flaskor. Har du testat Sine Fine?

Bastardo

Medlem
På Bromma blocks fanns det kvar av Cartology, så nu har jag bunkrat upp lite.
En Geheimrat Riesling 2015 från Wegeler halkade också med. 😊
Jag tycker att redan Riesling Feinherb 2024 från Weingüt Wegeler är mycket gott, speciellt med tanke på priset. Tyvärr är det nästan helt slut.
Obs! Åter i lager online 2026-04-22.

Smakmässigt skulle jag nog inte kunna märka någon skillnad mot en Kabinett, utom att den skulle nog vara lite sötare och med lägre alkoholhalt, men tillverkaren har alltid någon orsak till varför de nedklassificerar sina viner och det händer relativt ofta att de gör så. 🥰

Last edited:

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Oj vad tiden går!
Har köpt mer vin än vad jag hinner drivka upp, så under mars mönad lyckades jag med konststycket att omte köpa en enda flaska och således backa npgra flaskor i källaren.

….men så kom april… Detta landade nyss:

PXL_20260421_073403872~2.jpg

2017 Pago la Jara, Toro

2016 San Giusto a Rentennano Chianti Classico Riserva Le Baroncole​

2015 Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape Le Petit Mont​

2019 Lorenzo Corino Nebbiolo Case Corini Centin NATURVIN!

2005 Château Montrose
2021 Clos Mogador
2011 Termanthia
3 fl 2017 Imperial GR
2 fl 2019 Mollydooker 'Carnival of Love'

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Sen så landade detta random-hack av viner...

PXL_20260422_124728078~2.jpg

6 fl 2021 Louis Métaireau 'One'
6 fl 2021 Louis Métaireau 'Grand Mouton'
2006 Shervington McLaren Valet Shiraz
2 fl 2017 Dr. Loosen Erdener Treppchen R. Kabinett
1989 M. Vila Vieux Rivesaltes
1997 Zierfandler Eiswein Röd Wiege

Känns som om att inget kan gå åt fanders nu 👍🤔

(Bgr AI-genererad med inspiration från Moria.)

Last edited:
Toppen