Vingubben
Medlem
Montrachet med 8 hektar har 18 ägare och ca 25 producenterEn halv ha är inte så ovanligt i Bourgogne.![]()
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Montrachet med 8 hektar har 18 ägare och ca 25 producenterEn halv ha är inte så ovanligt i Bourgogne.![]()
Ja, förmodligen mer regel än undantag för den genomsnittliga vinbonden.En halv ha är inte så ovanligt i Bourgogne.![]()
Fin fångst. Jag fick inga Picaro Clarete för jag prioriterade Damascene som det bara fanns 60 flaskor av. Ett misstag visade det sig.Blev några flaskor från dagens webbsläpp:
Då jag redan har köpt nio flaskor Produttori Riserva 2021 så blev det bara ett par extraflaskor av Ovellon. Det var enorm skillnad på efterfrågan på de olika Riservorna, även om proffspoängerna bara diffar 1-2 poäng. Ovellon var en av de med lågt köptryck. Jag har provat igenom nästan alla riservorna en gång och den gången var den Ovellon som fångade mitt intresse främst. Lite lättare men mer eterisk än de andra. Så jag gick på egna erfarenheter istället för proffstyckarna.
Sen två flaskor av rosévinet, aldrig provat innan!
Jag var sugen på F Keller, men landade i att ta en till Felton road istället. MacMuir är en relativt ny cuvée så den blir intressant att ställa mot block 3.Asili och Ovello för min del. Aldrig druckit Riservorna förut men de två lät mest intressanta för mig. Samma sak med Felton Road, inte druckit något av dagens viner förut men vill gärna prova någon av deras bättre grejer och Calvert Road verkade mest som min grej. Har också insett att Spätburgunder är jäkligt gott redan på instegsnivå och därför dags att testa ett steg upp så det blev en Franz Keller Jechtinger Enselberg också. Slutligen blev det också ett par flaskor Damascene Stellenbosch Syrah.
Fick bli en Musar Rosé idag som kompensation.Upptagen och missade årets Rosésläpp....
![]()
Jag tror att du tänker fel på en nolla? 0,65 ha = 6500 m2, nästan en fotbollsplan i storlek. Med normalt skördeuttag på säg 40 hl/ha räcker det till ca 3500 flaskor per år. (Sedan finns det för all del de som kör med lägre skördeuttag än så.) Det är inte extremt lite för en specifik grand cru från en specifik producent.Plotten omfattar endast cirka 0,65 hektar ...
De flesta som bor i ett hus, har nog större villatomt än det...