Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Ops, den infon försvann i mitt klipp och klistra. 2010 Domaine Dujac.

Tyvärr, har inte ens druckit den producenten som dock verkar få bra kritik
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

hultman skrev:
Fick med mig fem pavor Comtes 04 i lördags varav den ena slank ned direkt. Lite besviken men tror att de kommer att bli trevligare med tiden.

Absolut, 2004an behöver som de flesta Comtes ett eller ett par år innan man ska ge sig på dem. 2004an kommer med tiden, det var iallafall min uppfattning då jag provade den
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Tyvärr, har inte ens druckit den producenten som dock verkar få bra kritik

Korrigering, har druckit vitt från dem, 2009 1er Cru Monts-Luisants från dem vilken inte imponerade på mig men väl på andra.
 

jocke

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

hultman skrev:
Fick med mig fem pavor Comtes 04 i lördags varav den ena slank ned direkt. Lite besviken men tror att de kommer att bli trevligare med tiden.
Man kan aldrig slå ner på comtes :). De ligger högt från början och levererar ännu mer med tiden :)
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Korrigering, har druckit vitt från dem, 2009 1er Cru Monts-Luisants från dem vilken inte imponerade på mig men väl på andra.

Ok. Då får man helt enkelt hoppas ryktet stämmer och att de utvecklas bra. Kanske ska tillägga att detta inte är ett typiskt inköp från min sida. Är "nyare" än så i vinvärlden men fick chansen att köpa dessa i Norge och har sedan tidigare tagit ett par stapplande steg mot att få något som kan kallas vinsamling.. Passar därför på att förhöra mig om vilka flaskor från kommande Bordeaux-släpp till hösten man bör sikta in sig på? Är själv annars mest bevandrad i whiskyns värld så jag känner mig verkligen som en novis på nytt här;)
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Domaine Dujac är en av de bästa producenterna i hela Bourgogne så du behöver nog inte vara alltför orolig.
 

Henrik J

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Ok. Då får man helt enkelt hoppas ryktet stämmer och att de utvecklas bra. Kanske ska tillägga att detta inte är ett typiskt inköp från min sida. Är "nyare" än så i vinvärlden men fick chansen att köpa dessa i Norge och har sedan tidigare tagit ett par stapplande steg mot att få något som kan kallas vinsamling.. Passar därför på att förhöra mig om vilka flaskor från kommande Bordeaux-släpp till hösten man bör sikta in sig på? Är själv annars mest bevandrad i whiskyns värld så jag känner mig verkligen som en novis på nytt här;)

Om jag får ge min åsikt kring detta så skulle jag föreslå att du roffar åt dig så många du kan av det som finns kvar av årg. 2008 istället för att handla så mycket av 2010 som kommer i år. 2010 är förvisso en fantastisk årgång och ett par snäpp över 2008 i kvalitet, men det är också historiens dyraste årgång. Man kommer säkert kunna hitta ett fåtal bra fynd bland 2010, men det är nog svårt att säga i dagsläget vilka dessa blir. 2008 är riktigt bra prissatt i många fall, en hel del har även fått sänkta priser, och det är en riktigt god, klassiskt strukturerad årgång generellt som kommer utvecklas bra med lagring.
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Henrik J skrev:
Om jag får ge min åsikt kring detta så skulle jag föreslå att du roffar åt dig så många du kan av det som finns kvar av årg. 2008 istället för att handla så mycket av 2010 som kommer i år. 2010 är förvisso en fantastisk årgång och ett par snäpp över 2008 i kvalitet, men det är också historiens dyraste årgång. Man kommer säkert kunna hitta ett fåtal bra fynd bland 2010, men det är nog svårt att säga i dagsläget vilka dessa blir. 2008 är riktigt bra prissatt i många fall, en hel del har även fått sänkta priser, och det är en riktigt god, klassiskt strukturerad årgång generellt som kommer utvecklas bra med lagring.

Chateau La Garde-2010 finns på Sb idag, den är värd att köpa och lägga i källaren helt klart. Reignac, haut-beausejour, Villemaurine och framför allt Vieille Cure är nog de största fynden från Bordeaux 2010 jag kommer på, på rak arm.
 

TEGE

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

1 låda Renato Ratti, Barolo Marcenasco 2008

Dricka nu, eller ner i källaren. Avgörs i helgen :)
 

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

TEGE skrev:
1 låda Renato Ratti, Barolo Marcenasco 2008

Dricka nu, eller ner i källaren. Avgörs i helgen :)
Gillar du den och vill komplettera med 2009:an så finns den på Phlipson Wine i grannlandet för 140DKK :) (vid köp av 12fl).
http://www.philipsonwine.com/default.as ... u=66281309

Rattis Barolos brukar ju vara pålitliga tycker jag. Har mest erfarenhet av Rocche då men den har varit väldigt bra dom årgångar jag provat.

Skriv gärna en rad här när du provat.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

renato ratti marcenasco 2008

michel rolland yacochuya 2008

agrapart terroirs magnum

tattinger cuvee prestige

och en flaska Ron de jeremy Reserva.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

NV Paul Déthune BdN
2011 Domaine Huet Le Mont Sec
2011 Domaine Huet Le Mont Demi-sec
2011 Domaine Huet Le Haut-lieu Sec
2011 Domaine Clos Naudin Sec
2011 Domaine Clos Naudin Demi-sec
2009 Domaine Clos Naudin Sec
2007 Francois Chidiane Le Bouchet
1996 Domaine Clos Naudin Moelleux

Det slank även med en låda från Caviste, Domaine Binet-jacquet
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magikern skrev:
Chateau La Garde-2010 finns på Sb idag, den är värd att köpa och lägga i källaren helt klart. Reignac, haut-beausejour, Villemaurine och framför allt Vieille Cure är nog de största fynden från Bordeaux 2010 jag kommer på, på rak arm.

Tackar för tipsen och har nu lite att läsa på och fördjupa mig i så jag kan lägga upp en strategi för samlingen;)
 

Krug88

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Nagra flaskor bubbel pa flygplatsen i Vientiane...

Tarlant Prestige 98 och Tarlant Prestige rose 99
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Ok. Då får man helt enkelt hoppas ryktet stämmer och att de utvecklas bra. Kanske ska tillägga att detta inte är ett typiskt inköp från min sida. Är "nyare" än så i vinvärlden men fick chansen att köpa dessa i Norge och har sedan tidigare tagit ett par stapplande steg mot att få något som kan kallas vinsamling.. Passar därför på att förhöra mig om vilka flaskor från kommande Bordeaux-släpp till hösten man bör sikta in sig på? Är själv annars mest bevandrad i whiskyns värld så jag känner mig verkligen som en novis på nytt här;)
Tackar för tipsen och har nu lite att läsa på och fördjupa mig i så jag kan lägga upp en strategi för samlingen;)

Om jag ska tillåta mig att vara lite tråk-förnumstig för en stund (jag ber om ursäkt)... Kanske kan det vara en god idé att koncentrera sig på att dricka vinerna, istället för att samla på dem, när man befinner sig i uppstartsfasen av ett intresse? Kanske tycker du Bourgogne är tunna syrabomber och Bordeaux sträva tråkviner, då är det trist att ha kastat en massa pengar på dem (Dujacs Beauxmonts som nämndes är ju inga billiga grejer). Jag är inte heller gammal i gemet, men tillräckligt har slinkit ner för att jag ska veta mina egna preferenser.
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Kan bara hålla med. Kom efter tio år på att vad jag egentligen gillar är Riesling och Pinot Noir. Är nu väldigt glad att hela källaren inte är full med ekad Chardonnay och super-Toscanare ty så hade det kunnat gått om jag tokköpt en massa lagringsprojekt i början av mitt vinintresse.
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag har haft en "strategi" när det gäller whisky som jag lyckats bra med och har ungefär samma tänk när det gäller vin. Jag delar in mina köp i två kategorier. En där jag köper det jag själv vill sätta på bordet och helst inte behöva vänta 10+ år för att göra så.. Men ville inte missa chansen när den dök upp att köpa något som kan bli något fantastiskt i framtiden:) Har en förmening om vad jag (så långt) gillar för vin men känner att jag vill fördjupa mig i vinvärlden så därför tänkte jag "utnyttja" detta forum framöver:)
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Jag har haft en "strategi" när det gäller whisky som jag lyckats bra med och har ungefär samma tänk när det gäller vin. Jag delar in mina köp i två kategorier. En där jag köper det jag själv vill sätta på bordet och helst inte behöva vänta 10+ år för att göra så.. Men ville inte missa chansen när den dök upp att köpa något som kan bli något fantastiskt i framtiden:) Har en förmening om vad jag (så långt) gillar för vin men känner att jag vill fördjupa mig i vinvärlden så därför tänkte jag "utnyttja" detta forum framöver:)

Helt rätt att satsa på både vin och forunet :)

Håller dock helt med Silenos. Vinvärlden är oerhört mycket större än whiskeyvärlden (utan att förminska den på något sätt). Det finns så mycket olika varianter av vin och det tar ett tag att köra in vilket/vilka områden man gillar (som för övrigt förändras). Har du ekonomi och vill börja bygga en källare, bygg brett, bygg klassiskt är väl råden jag kan ge dig. Köp inte bara det du idag druckit.

Håller du dig till kvalité så går det ju alltid att byta till sig det man gillar.

Sedan är det andra rådet Silenos ger dig helt rätt, prova, prova och prova igen. Du kommer få många möjligheter här på forumet och med tiden så finns det fler provningar än du har tid med :)
 

Gurto

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bestämde mig spontant för att jag skulle fortsätta min utforskning av Nya Zeeland med en Felton Road. Block 5 var ju så klart slut så bokade Block 3. Försökt läsa mig till skillnaden mellan block 3 och 5 men har inte hittar så många jämförelser dem emellan. Ni som provat, vad skiljer dem åt och har ni alla tyckt att block 5 är bättre (de verkar ju vara populärare med tanke på vilken som tog slut först och block 5 har också högre snittbetyg på CT)?
 
Toppen