Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gurto skrev:
Bestämde mig spontant för att jag skulle fortsätta min utforskning av Nya Zeeland med en Felton Road. Block 5 var ju så klart slut så bokade Block 3. Försökt läsa mig till skillnaden mellan block 3 och 5 men har inte hittar så många jämförelser dem emellan. Ni som provat, vad skiljer dem åt och har ni alla tyckt att block 5 är bättre (de verkar ju vara populärare med tanke på vilken som tog slut först och block 5 har också högre snittbetyg på CT)?
Båda buteljeringarna kommer från den vingård som heter Elms (http://www.feltonroad.com/assets/Upload ... g-Elms.pdf ).
Det är den första marken som planterades (1992) och jordmånen i Block 3 och 5 är inte helt identisk (mer sandig i Block 3 och mer lera i Block 5).
 

jocke

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Idag kom ett stort härligt paket. Tungt att bära men värt varenda steg. 10 st flaskor Henriot Enchanteleurs 1996. Dock är inte alla mina utan några flaskor får skumpagne nu på lördag, då jag drar mig upp till sthlm.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jocke skrev:
Idag kom ett stort härligt paket. Tungt att bära men värt varenda steg. 10 st flaskor Henriot Enchanteleurs 1996. Dock är inte alla mina utan några flaskor får skumpagne nu på lördag, då jag drar mig upp till sthlm.

Trevligt. Svårt att låta bli men ett vin som kan ligga länge i källaren. Väl i klass med 79an eller kanske till och med lite bättre
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Ett knippe billiga bordeauxer har just anlänt:
4x Gazin 1993
6x Smith Haut Lafitte Rouge 1997
8x Fourcas-Dupre 1999
18x Lilian Ladouys 2010
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Innertällmo Bryggeri skrev:
Ett knippe billiga bordeauxer har just anlänt:
4x Gazin 1993
6x Smith Haut Lafitte Rouge 1997
8x Fourcas-Dupre 1999
18x Lilian Ladouys 2010

Trevligt. Var köpte du dem?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Trevligt. Var köpte du dem?

Weinhandel Diehl
Lilian Ladouys var en gammal primörbeställning som råkade dyka upp samtidigt som den andra ordern.
Har hunnit testa Fourcas-Dupre och Gazin:
Fourcas-Dupre 1999 är mycket Bordeaux för €14.00, perfekt mogen, kanske lite endimensionell jämfört med 2000, men vad kan man vänta sig för det priset?
Gazin 1993 var ok, men jag hade väntat mig lite mer, den har kanske passerat sin topp?
SHL 1997 är fortfarande oöppnade, inget stort år, men för €30 bör det vara ett ganska säkert kort.
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Clos du Marquis- 2005 på halvflaska

Villa Cafaggio Cortaccio-2005

Chateneauf-Du-Pape Quet-2005

Den enda av dessa som är lämplig att dricka idag bör väl vara Clos du Marquis?

De andra 2 bör väl vara för unga eller rent av i tunneln?

De tog sig tydligen friheten att byta ut Cortaccio 2004:an mot en 2005:a. På Sb:s hemsida står det fortfarande som att 2004:an finns.
 

Bar57

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

2010 Cornas från August Clape x6 - bra pris i Swe jämfört med internationellt
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magikern skrev:
Den enda av dessa som är lämplig att dricka idag bör väl vara Clos du Marquis?

Bordeaux 2005 behöver lång lagring, halvflaskan till trots tror jag att du bör vänta minst fem år till. Jag har druckit ett par flaskor Clos du Marquis 2002 på sistone, de är drickbara, men har säkert många år kvar till toppen.
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Innertällmo Bryggeri skrev:
Bordeaux 2005 behöver lång lagring, halvflaskan till trots tror jag att du bör vänta minst fem år till. Jag har druckit ett par flaskor Clos du Marquis 2002 på sistone, de är drickbara, men har säkert många år kvar till toppen.

Tror nog jag öppnar flaskan till en god middag i helgen ändå ;)

Cortaccio och Quet 05 är jag dock mer osäker på, de bör väl vara för unga?

Cortaccio 05 är ju en Cabdominerad supertuscan blend och den bör kräva ett antal år i källaren innan den kommer till sin rätt?
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En flaska Laville Haut Brion (vit) 1985.

Kunde inte låta bli när jag såg den på Vinbanken (DK). En nästan 30 år gammal vit Bordeaux :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mmm skrev:
En flaska Laville Haut Brion (vit) 1985.

Kunde inte låta bli när jag såg den på Vinbanken (DK). En nästan 30 år gammal vit Bordeaux :)
Trevligt köp! Great vino!
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Clos des Papes 2005
Mazoyeres Chambertin 2009


^^
För att prova C9dP respektive Bourgogne Grand Cru.
(Fick dock veta att den senare var väldigt ung och behövde åratal av lagring.)


Och ytterligare en Cristal 2005.
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Darth Angelus skrev:
Mazoyeres Chambertin 2009

(Fick dock veta att den senare var väldigt ung och behövde åratal av lagring.)

Äsch då, behöver å behöver... Drick den snart så beter den sig nog snyggt. Vilken producent var det? Taupenot-Merme?
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum skrev:
Trevligt köp! Great vino!

Är bara flaskan väl hanterad hoppas jag på en fin upplevelse :) Den ser i alla fall ut som den var ny.

995 DKK hos Philip (vinbanken.dk)
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En 2004 Bollinger GA Rosé och ett par 2011 Felton Road Block 5. Har börjat hitta rätt kanaler för vininköp här i Manila nu.
 
Toppen