Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Startat ett långtidsprojekt och köpt in ett antal Conterno Giacomo Monfortino, 2001,2002 och 2004. Får se hur man kan låta bli dem tillräckligt länge.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
En 2004 Bollinger GA Rosé och ett par 2011 Felton Road Block 5. Har börjat hitta rätt kanaler för vininköp här i Manila nu.

Vad ligger priserna på?
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

1200 kr för GA Rosé och 500 kr för Felton Road Block 5.
 

TEGE

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

1 låda Dominio de Atauta Parada de Atauta 2010.

Då viner från Ribera del Duero är något av en favorit, blir det
spännande att prova en ny producent :)
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
1200 kr för GA Rosé och 500 kr för Felton Road Block 5.

Inte allt för blodigt får man säga. Du får lägga upp lite tips på bra handlare :)
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Får gratulera Hans Artberg som bland annat kommit över - "två lådor var av Lafite 1864, 1871 och 1875".

Alltid trevligt med den typen av inköp och det vore ännu trevligare om Hans kunde vara med på nästa vininferno samt naturligtvis för oss yppa källan. Allt så vi vet var den typen av godbitar går att få tag i.

Vin & leksaker

Edit: Uppdaterad med rätt länk då Hans precis har haft lansering av ett nytt brev
 

Jos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Får gratulera Hans Artberg som bland annat kommit över - "två lådor var av Lafite 1864, 1871 och 1875".

Alltid trevligt med den typen av inköp och det vore ännu trevligare om Hans kunde vara med på nästa vininferno samt naturligtvis för oss yppa källan. Allt så vi vet var den typen av godbitar går att få tag i.

Vin & leksaker

Shit alltså... Om han hade kommit in och listat de inköpen här hade jag ramlat baklänges! Hade ju varit sjukt coolt alltså!! Bara "Nämen det blev ett par lådor 1800tals-Lafite i veckan.." - liksom!!??

Snacka om att vi hade blivit snopna då!
 

Segol

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jos skrev:
Shit alltså... Om han hade kommit in och listat de inköpen här hade jag ramlat baklänges! Hade ju varit sjukt coolt alltså!! Bara "Nämen det blev ett par lådor 1800tals-Lafite i veckan.." - liksom!!??

Snacka om att vi hade blivit snopna då!

;D
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Startat ett långtidsprojekt och köpt in ett antal Conterno Giacomo Monfortino, 2001,2002 och 2004. Får se hur man kan låta bli dem tillräckligt länge.

2001:an borde du väl kunna börja smyga lite med?


Ok, som ett barn med leksaker var det... Fast Hasse hade fel på en punkt, jag är rysligt stroppig, och för att befästa min position i den sociala hierarkin måste man såklart fylla på med lite Bourgogne ibland (som skickas som tidigast efter påsk (handlare med synliga flasksaldon kan verkligen stressa en ibland)).

P. Boisson (Boisson-Vadot), Meursault & Auxey-Duresses 1er Reugne, 2010, båda vita.
Jacques Carillon (d.ä. brodern i gamla L. Carillon), Puligny-Montrachet 1er Referts, 2010.
Bernard Moreau, Chassagne-Montrachet & C-M 1er Morgeot, 2010, båda vita.
Pavelot, två Savigny-les-Beaune 1er, Guettes & Gravains, 2010.

Och i kategorin "mindre pompösa inköp" blev det en testomgång från Bernard Baudry; Domaine, Grézeaux, Clos Guillot & Croix Boissee, 2010. Är det någon här som har erfarenheter av Baudry? Det vore gött på fler sätt än ett om de smakade, vinerna kostar ju inte många kronor.
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Får gratulera Hans Artberg som bland annat kommit över - "två lådor var av Lafite 1864, 1871 och 1875".

Alltid trevligt med den typen av inköp och det vore ännu trevligare om Hans kunde vara med på nästa vininferno samt naturligtvis för oss yppa källan. Allt så vi vet var den typen av godbitar går att få tag i.

Vin & leksaker

Låter som att källan skulle vara Hardy Rodenstock eller Rudy K :p
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
2001:an borde du väl kunna börja smyga lite med?


Ok, som ett barn med leksaker var det... Fast Hasse hade fel på en punkt, jag är rysligt stroppig, och för att befästa min position i den sociala hierarkin måste man såklart fylla på med lite Bourgogne ibland (som skickas som tidigast efter påsk (handlare med synliga flasksaldon kan verkligen stressa en ibland)).

P. Boisson (Boisson-Vadot), Meursault & Auxey-Duresses 1er Reugne, 2010, båda vita.
Jacques Carillon (d.ä. brodern i gamla L. Carillon), Puligny-Montrachet 1er Referts, 2010.
Bernard Moreau, Chassagne-Montrachet & C-M 1er Morgeot, 2010, båda vita.
Pavelot, två Savigny-les-Beaune 1er, Guettes & Gravains, 2010.

Och i kategorin "mindre pompösa inköp" blev det en testomgång från Bernard Baudry; Domaine, Grézeaux, Clos Guillot & Croix Boissee, 2010. Är det någon här som har erfarenheter av Baudry? Det vore gött på fler sätt än ett om de smakade, vinerna kostar ju inte många kronor.

Tror tyvärr att även 01an bör ligga ett antal år till. Läst olika drickfönster men 2020 verkar vara ett första år som anges (allt är ju en fråga om tycke och smak så det är väl en indikation)

Får bli en djupare titt på de du köpt. Var har du köpt dem?
 

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
2001:an borde du väl kunna börja smyga lite med?


Ok, som ett barn med leksaker var det... Fast Hasse hade fel på en punkt, jag är rysligt stroppig, och för att befästa min position i den sociala hierarkin måste man såklart fylla på med lite Bourgogne ibland (som skickas som tidigast efter påsk (handlare med synliga flasksaldon kan verkligen stressa en ibland)).

P. Boisson (Boisson-Vadot), Meursault & Auxey-Duresses 1er Reugne, 2010, båda vita.
Jacques Carillon (d.ä. brodern i gamla L. Carillon), Puligny-Montrachet 1er Referts, 2010.
Bernard Moreau, Chassagne-Montrachet & C-M 1er Morgeot, 2010, båda vita.
Pavelot, två Savigny-les-Beaune 1er, Guettes & Gravains, 2010.

Och i kategorin "mindre pompösa inköp" blev det en testomgång från Bernard Baudry; Domaine, Grézeaux, Clos Guillot & Croix Boissee, 2010. Är det någon här som har erfarenheter av Baudry? Det vore gött på fler sätt än ett om de smakade, vinerna kostar ju inte många kronor.

Bernard Moreau har jag druckit flera viner ifrån men det var runt 1993-94 och 1999-2000 senast. Dom var dock väldigt bra allihopa.
Framför allt minns jag den sista flaskan av C-M "Les Caillerets" -00 som var helt ljuvlig (Jan-2010).

Baudry har jag inga erfarenheter av.
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin skrev:
Bernard Moreau har jag druckit flera viner ifrån men det var runt 1993-94 och 1999-2000 senast. Dom var dock väldigt bra allihopa.
Framför allt minns jag den sista flaskan av C-M "Les Caillerets" -00 som var helt ljuvlig (Jan-2010).

Det låter lovande. Det är numera sönerna som driver verksamheten, och det till leda hörda pratet om skärpt vingårdsarbete och mindre ek, har ännu en gång dragit igång. Standardmodellen för att få igång surret verkar vara att påtala generationsväxling. Det är nästan man så man börjar tro de hittar på ibland... Nåväl, jag hoppas att firma B. Moreau v. 2.0 också gör goda viner; det blir de första för mig.

Anders: Boisson-Vadot från Pinard de Picard (Meursault) och Cave Balthazar (Reugne), Pavelot och Baudry-chinon:erna från Nobleweine, Moreau och Carillon från Mon Millésime. Många sköna slantar i fraktkostnad blir det... Speciellt fransmännen verkar ofta ha onödigt dyra fraktavtal, men är vinerna lite krångliga att få tag på och attraktivt prissatta så är det ju ok ändå. Hos Mon Millésime blev den slutgiltiga beställningen 3 ggr så dyr som ursprungligen tänkt. Detta endast pga. att marginalfraktkostnaden för sex flaskor ytterligare bara kostade 25% mer. Jag hade alltså inte "råd" att bara köpa lite by-chassagne och några testflaskor; ett mycket sunt ekonomiskt beslut ::)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
Och i kategorin "mindre pompösa inköp" blev det en testomgång från Bernard Baudry; Domaine, Grézeaux, Clos Guillot & Croix Boissee, 2010. Är det någon här som har erfarenheter av Baudry? Det vore gött på fler sätt än ett om de smakade, vinerna kostar ju inte många kronor.

Franskabolaget hade Baudrys Clos Guillot 2009 i somras. Jag köpte en låda, också som testomgång. Testade en flaska, men den var alldeles för ung för att jag skulle kunna avgöra potentialen. Behöver nog en 8-10 år till. Druets Grand Mont 2003, som finns (fanns) på SB visar lite mognad och tar man den som riktmärke för kraftigare Loire så är det nog den tiden som behövs
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Innertällmo Bryggeri skrev:
Franskabolaget hade Baudrys Clos Guillot 2009 i somras. Jag köpte en låda, också som testomgång. Testade en flaska, men den var alldeles för ung för att jag skulle kunna avgöra potentialen. Behöver nog en 8-10 år till. Druets Grand Mont 2003, som finns (fanns) på SB visar lite mognad och tar man den som riktmärke för kraftigare Loire så är det nog den tiden som behövs

Aj då, fler lagringsprojekt var ju inte det som var tanken. Att något är för ungt för man ens ska kunna avgöra potentialen, ja det låter ju som hårda, ogina grejer minst sagt. Förhoppningsvis uppskattar jag unga Baudry bättre än du. Hur som helst, tack för posten.
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Chateau Le Doyenne 2009
Chateau Haut Bergey 2007
Gimmonet Fleuron 1995
 

Jos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En låda -01 Suduiraut kvartsmagnum. 380 spänn flaskan på FRW känns som ett fynd för ett så sjukt bra vin.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jos skrev:
En låda -01 Suduiraut kvartsmagnum. 380 spänn flaskan på FRW känns som ett fynd för ett så sjukt bra vin.
Grymt pris på ett grymt vin
Bra köp ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jos skrev:
En låda -01 Suduiraut kvartsmagnum. 380 spänn flaskan på FRW känns som ett fynd för ett så sjukt bra vin.
Har du provat Climens, Tour Blanche, Rieussec etc, isf vad tyckte du i jämförelse med Suduiraut?
 
Toppen