Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Henrik J

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Håkan skrev:
Jag gillade Rene Bouvier, men det är nästan så att det är värt snäppet upp till den för 499 kr, den är rejält mycket bättre, dock inte Charmes som känns väl högt prissatt. Jag gillade Marsannayen för 229 också, jag skulle hoppa mellanläget och köpa Marsannayen och Gevreyn ett snäpp upp. Inte sagt att le Justice är dålig, absolut inte men den hamnar lite på mellanhand.

Tack för svaret. Nu blev det La Justice mest för att den låg i rätt prisläge. Får se om det blir att köpa in några flaskor av de två andra senare.
 

Henrik J

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Se där. Var och hämtade ut mina Tsarine Rosé för 99:- st. (som jag för några dagar sedan var övertygad om att jag inte skulle få). Väl där hittas mina "försvunna" 2010 Chablis PC Vaillons från William Fevre ute på lagret, så de fick också följa med hem. Hoppet är återställt om att det är rätt Systembolagsbutik jag handlar av. Nu är de nämligen tillbaka på en hundraprocentig success rate i att fixa fram de flaskor jag beställer utan förseningar som gör att flaskorna hinner ta slut hos leverantör eller något annat sådant strul.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Henrik J skrev:
Se där. Var och hämtade ut mina Tsarine Rosé för 99:- st. (som jag för några dagar sedan var övertygad om att jag inte skulle få). Väl där hittas mina "försvunna" 2010 Chablis PC Vaillons från William Fevre ute på lagret, så de fick också följa med hem. Hoppet är återställt om att det är rätt Systembolagsbutik jag handlar av. Nu är de nämligen tillbaka på en hundraprocentig success rate i att fixa fram de flaskor jag beställer utan förseningar som gör att flaskorna hinner ta slut hos leverantör eller något annat sådant strul.
Vi har olika definition på 100% success rate! :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Henrik J skrev:
Man får ju sätta det i Systembolagets kontext. :p

Eller hur tänker du?
Tänkte inte riktigt så! Kul att du fick dina flaskor iaf!
 

Puteljen!

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En låda 2012 Le Retout Blanc som FRW lyckades sälja på mig. Blir nog min enda 2012 Bordeaux. Vingården ligger i och för sig nån meter utanför appellationsgränsen, eller om det var så att druvmixen inte är godkänd (lite olika uppgifter om detta) så det är faktiskt ett Vin de France.

Så här skriver Jancis på twitter:

This is Vin de France rather than Bordeaux Blanc because it's a blend of such non-Bordelais varieties as trendy Manseng, Mondeuse and Savagnin. Deep honey colour. Chock full of character! Acacia honey, greengage, even a bit of beeswax. Then masses of acidity but lots of broad fruit in the middle. Finishes dry and long. Fascinating wine that should have an interesting future. Easily the most interesting 2012 Bordeaux I have tasted.
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag inhandlade den sista Bollinger VVF 2004 på Regeringsgatan en stund innan mässan öppnade i lördags, efter att ha provat 1999 av samma vin kvällen innan.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Darth Angelus skrev:
Jag inhandlade den sista Bollinger VVF 2004 på Regeringsgatan en stund innan mässan öppnade i lördags, efter att ha provat 1999 av samma vin kvällen innan.

Och 99.an var bra?
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Och 99.an var bra?
Jag var tyvärr lite distraherad av miljön (och lång restid innan), men jag är rätt övertygad om att den var stor, och helt klart speciell.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Darth Angelus skrev:
Jag var tyvärr lite distraherad av miljön (och lång restid innan), men jag är rätt övertygad om att den var stor, och helt klart speciell.

Jag kan nog tycka att viner i prisklassen 4000+ kr för senaste årgången, och aktuellt Wine-Searcher-pris på närmare 6000 kr för 1999:an, som dessutom produceras i rätt begränsad mängd, kan vara värda lite mer uppmärksamhet och andakt än så. :D
 
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Jag kan nog tycka att viner i prisklassen 4000+ kr för senaste årgången, och aktuellt Wine-Searcher-pris på närmare 6000 kr för 1999:an, som dessutom produceras i rätt begränsad mängd, kan vara värda lite mer uppmärksamhet och andakt än så. :D
Jo, jag vet, och du har helt rätt, generellt, men det är ibland lite svårt att styra över, tyvärr. Jag är inte heller i Stockholm varje år, så det var att ta det som det var eller inte alls, och nästa chans att prova det lär nog dröja. :-\


Men det var stort, i vart fall. Det märkte jag ändå. Speciellt för att inte riktigt ha kommit från ett toppår. :) ;)




Det var inte riktigt optimalt, det medges, men till mitt försvar så sprutar jag inte champagne i alla fall (i synnerhet inte sådana här rariteter).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Darth Angelus skrev:
Det var inte riktigt optimalt, det medges, men till mitt försvar så sprutar jag inte champagne i alla fall (i synnerhet inte sådana här rariteter).

De som vaskar VVF blir avrättade av James Bond, så enkelt är det. :mad:
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En låda La Fleur Morange Mathilde St. Emilion 2011. Första primeur-köpet på länge...
 

Bar57

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Guayabera skrev:
En låda La Fleur Morange Mathilde St. Emilion 2011. Första primeur-köpet på länge...

Litet udda köp. Hur resonerade du? (No offence)
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bar57 skrev:
Litet udda köp. Hur resonerade du? (No offence)

Modern Bourdeax i mellanårgång som kostade en spottstyver. Blir utmärkt steak frites vin. Så resonerade jag...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Guayabera skrev:
Modern Bourdeax i mellanårgång som kostade en spottstyver. Blir utmärkt steak frites vin. Så resonerade jag...

Verkar intressant - var beställde du?
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sitter och knåpar på en beställning med lite blandade viner och undrar om jag kunde få lite åsikter om Nicolas Rossignol's viner..? Är det något att lägga pengar på helt enkelt?
 
Toppen