Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade

Lege artis
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Tror du kommer gilla dessa. Tycker de är snäppet vassare än Michel Arnoulds vanliga, mer syradrivna och lite elegantare. Rosén måste ha luft Då blir det ett helt annat vin.

Bra drickchampagne.

Lustigt att du jämför med Michel Arnould. Vi drack en flaska 2002 igår kväll.
Har du provat 2006? Såg just att den finns att beställa nu.


 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Blev en låda Baladin Isaac (nr 11003) samt Pattes Loup Butteaux (nr 99324) på dagens släpp.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Blev en låda Baladin Isaac (nr 11003) samt Pattes Loup Butteaux (nr 99324) på dagens släpp.

Samt Tio Pepe Fino, de kom jag på att jag skulle köpa.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade skrev:
Lustigt att du jämför med Michel Arnould. Vi drack en flaska 2002 igår kväll.
Har du provat 2006? Såg just att den finns att beställa nu.



Har inte druckit 2006. 2005 som jag i början var väldigt besviken på men som efter ett tag växte mycket (även om det inte kom upp till 2002ans klass)
 

Per Stade

Lege artis
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Har inte druckit 2006. 2005 som jag i början var väldigt besviken på men som efter ett tag växte mycket (även om det inte kom upp till 2002ans klass)

Upplevde samma sak som du, 2005an var en stor besvikelse men har blivit bättre efter några
års lagring. Inte samma höjd som 2002 precis som du skriver. Fick hem en 2006 igår, som jag
har tänkt dela med hustrun imorgon.
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Volney Camille Giroud-2010

Lite halvslutet i dagsläget eller? Skulle gissa att 5 år till i källaren behövs?
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magikern skrev:
Volney Camille Giroud-2010

Lite halvslutet i dagsläget eller? Skulle gissa att 5 år till i källaren behövs?

På undring nummer ett säger jag nej, det tror jag inte, de tior jag nyligen öppnat har smakat fint. På tvåan, att det låter lite meningslöst att spara vinet i fem år. Då torde risken för att det är slutet vara större än idag, samtidigt som vinet knappast kommer vara moget. Drick nu eller om tio.

På väg hitåt:

A.J. Adam, Hofberg riesling kabinett, 2012
Marie Courtin, Champagne Efflorescence, extra brut, 2008
Cédric Bouchard, Champagne Inflorescence Val Vilaine, 2010
Vouette & Sorbée, Champagne Cuv. Fidèle, ex. br., UÅ
Diebolt-Valois, Champagne Prestige brut, UÅ

Champagne:erna* är ganska godtyckligt valda och kanske blir några av dem lite väl torra, det var först efter köp som jag såg extra brut-beteckningarna. Vi får se... är det någon som har några åsikter om dem, skriv gärna några rader.


*Är det någon som kommit på ett bättre sätt att böja Champagne i bestämd form plural, hojta gärna till.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
På undring nummer ett säger jag nej, det tror jag inte, de tior jag nyligen öppnat har smakat fint. På tvåan, att det låter lite meningslöst att spara vinet i fem år. Då torde risken för att det är slutet vara större än idag, samtidigt som vinet knappast kommer vara moget. Drick nu eller om tio.

På väg hitåt:

A.J. Adam, Hofberg riesling kabinett, 2012
Marie Courtin, Champagne Efflorescence, extra brut, 2008
Cédric Bouchard, Champagne Inflorescence Val Vilaine, 2010
Vouette & Sorbée, Champagne Cuv. Fidèle, ex. br., UÅ
Diebolt-Valois, Champagne Prestige brut, UÅ

Champagne:erna* är ganska godtyckligt valda och kanske blir några av dem lite väl torra, det var först efter köp som jag såg extra brut-beteckningarna. Vi får se... är det någon som har några åsikter om dem, skriv gärna några rader.


*Är det någon som kommit på ett bättre sätt att böja Champagne i bestämd form plural, hojta gärna till.

Schumpisen du köpt är inget fel på direkt får man väl säga Mest fokus på alternativa odlare med Cedric Bocuchards BdN som är förföriskt god, Marie Courtin, också den en BdN, lite mer viniös, gillar den skarpt och sedan Vouette & Sorbées (vinmakaren Bertrand Gautherot är upplärd av Selosse) tillika en BdN, väldigt distinkt. Alla tre dessa viner är bra exempel på de nya odlarna i champagne och riktigt bra viner.

Diebolt-Vallois är ju den enda Grand Cru av de fyra och den enda BdB. Betydligt mer traditionell. Har varit lite besviken på Diebolt på sistone och ska bli kul att höra vad du tycker
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
På undring nummer ett säger jag nej, det tror jag inte, de tior jag nyligen öppnat har smakat fint. På tvåan, att det låter lite meningslöst att spara vinet i fem år. Då torde risken för att det är slutet vara större än idag, samtidigt som vinet knappast kommer vara moget. Drick nu eller om tio.

Smakade en 2010:a från Volnay rätt nyligen och det var helt slutet även efter över 6 timmars dekantering. Gissar att de inte öppnat sig oavsett hur lång tid jag dekanterat? Var lite förvånad att byviner för strax över 200 på sb kunde vara så slutna.
 

moos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
På undring nummer ett säger jag nej, det tror jag inte, de tior jag nyligen öppnat har smakat fint. På tvåan, att det låter lite meningslöst att spara vinet i fem år. Då torde risken för att det är slutet vara större än idag, samtidigt som vinet knappast kommer vara moget. Drick nu eller om tio.

På väg hitåt:

A.J. Adam, Hofberg riesling kabinett, 2012
Marie Courtin, Champagne Efflorescence, extra brut, 2008
Cédric Bouchard, Champagne Inflorescence Val Vilaine, 2010
Vouette & Sorbée, Champagne Cuv. Fidèle, ex. br., UÅ
Diebolt-Valois, Champagne Prestige brut, UÅ

Champagne:erna* är ganska godtyckligt valda och kanske blir några av dem lite väl torra, det var först efter köp som jag såg extra brut-beteckningarna. Vi får se... är det någon som har några åsikter om dem, skriv gärna några rader.


*Är det någon som kommit på ett bättre sätt att böja Champagne i bestämd form plural, hojta gärna till.

Har Riesling tolverna kommit... Då blir det till att lägga in en AJ Adam beställning!
 

HJF

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Några tips på bra återförsäljare av tysk riesling, t ex A J Adams kabinett ovan?
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Schumpisen du köpt är inget fel på direkt får man väl säga Mest fokus på alternativa odlare med Cedric Bocuchards BdN som är förföriskt god, Marie Courtin, också den en BdN, lite mer viniös, gillar den skarpt och sedan Vouette & Sorbées (vinmakaren Bertrand Gautherot är upplärd av Selosse) tillika en BdN, väldigt distinkt. Alla tre dessa viner är bra exempel på de nya odlarna i champagne och riktigt bra viner.

Diebolt-Vallois är ju den enda Grand Cru av de fyra och den enda BdB. Betydligt mer traditionell. Har varit lite besviken på Diebolt på sistone och ska bli kul att höra vad du tycker

"Förföriskt god", "gillar den skarpt", "Väldigt distinkt", jomen detta verkar ju bra! Jag kände igen namnen och blev nyfiken. Kvaliteten verkar det ju inte vara några fel på; men det behöver ju inte betyda att jag gillar stilen (att en av dem är upplärd av Selosse är jag inte riktigt säker på är något positivt). Nåväl, detta blir säkert bra och jag hoppas inte Diebolt har sunkat till sig. Tack för inlägget.

Magikern skrev:
Smakade en 2010:a från Volnay rätt nyligen och det var helt slutet även efter över 6 timmars dekantering. Gissar att de inte öppnat sig oavsett hur lång tid jag dekanterat? Var lite förvånad att byviner för strax över 200 på sb kunde vara så slutna.

Det kanske är ett dåligt vin? Det finns säkert 2010:eek:r som börjat grina till sig, men jag har inte stött på någon ännu.

HJF skrev:
Några tips på bra återförsäljare av tysk riesling, t ex A J Adams kabinett ovan?

Nobleweine.de (frakt: 25€ för 18 fl.)
Belvini.de (Runt 17€ för 12 fl tror jag)
pinard-de-picard.de (beroende på pris)
atomwine.dk (1-11: 160DKK, 12: 120dkk)
koelner-weinkeller.de (Jag har glömt)
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
"Förföriskt god", "gillar den skarpt", "Väldigt distinkt", jomen detta verkar ju bra! Jag kände igen namnen och blev nyfiken. Kvaliteten verkar det ju inte vara några fel på; men det behöver ju inte betyda att jag gillar stilen (att en av dem är upplärd av Selosse är jag inte riktigt säker på är något positivt). Nåväl, detta blir säkert bra och jag hoppas inte Diebolt har sunkat till sig. Tack för inlägget.


Nobleweine.de (frakt: 25€ för 18 fl.)
Belvini.de (Runt 17€ för 12 fl tror jag)
pinard-de-picard.de (beroende på pris)
atomwine.dk (1-11: 160DKK, 12: 120dkk)
koelner-weinkeller.de (Jag har glömt)

Tack för tipsen på inköpsställen. Några nya där.

Smak och stil är ju verkligen individuellt. Men det är inga dåliga viner du köpt så kul att höra vad du tycker
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
Det kanske är ett dåligt vin? Det finns säkert 2010:eek:r som börjat grina till sig, men jag har inte stött på någon ännu.

Tror de var frågan om en tunnelfas. Lika slutet efter 6 timmar som efter 1 timme.

Ett vanligt byvin från Pillot. Kayaker trodde inte att de var tillgängligt på ett bra tag. Kanske speciellt just för Pillots viner från Volnay.
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magikern skrev:
Tror de var frågan om en tunnelfas. Lika slutet efter 6 timmar som efter 1 timme.

Ett vanligt byvin från Pillot. Kayaker trodde inte att de var tillgängligt på ett bra tag. Kanske speciellt just för Pillots viner från Volnay.
2008:eek:rna och 2010:eek:rna i Bourgogne bör absolut lagras.
Fernand&Laurent Pillot är en bra producent, men deras Volnay har aldrig imponerat på mig. De jag provat har varit ganska ogina.
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

3 flaskor av Vajras Bricco Dellle Viole 2008. Någon som provat redan?
 

Magikern

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker skrev:
2008:eek:rna och 2010:eek:rna i Bourgogne bör absolut lagras.
Fernand&Laurent Pillot är en bra producent, men deras Volnay har aldrig imponerat på mig. De jag provat har varit ganska ogina.

Har en Rossignol, Volnay 2008 och en Giroud, Volnay 2010

Vanliga enkla byviner som borde vara goda redan idag och som inte kommer att utvecklas speciellt mycket men de är kanske snarare tvärtom? Halvslutna idag och 10 år i källaren innan de verkligen blir intressanta?
 

perpro

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fick avbokat mina Beaucastel och beställde istället Comtes de Champagne 2002 från Tyskland. Efter mycket letande landade de på 1200kr styck inkl frakt. Fan att jag missade när de såldes 30% billigare för ett halvår sedan. Det var många bra priser i UK, men med skatt, moms och hutlösa fraktförslag (typ €110 för 12 flaskor) så landade det på 1198, vilket är hela 2 kronor billigare än på monopolet. (Tänkte ifs betala skatt så då blir det väl lite dyrare igen då)

Skall bli spännande att dricka när de dimper ner.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Guayabera skrev:
3 flaskor av Vajras Bricco Dellle Viole 2008. Någon som provat redan?

Drack den på plats i höstas Vid tillfället provade vi mot bland annat 06+07 och 2008 är betydligt stramare och fokuserat vin. Kommer ihåg att jag gillade strukturen samt den friska doften och smaken. Vinet är ju ungt och behöver tid i karaff eller än bättre källare men med luft går det absolut att dricka nu. Bra pris i Sverige.
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Drack den på plats i höstas Vid tillfället provade vi mot bland annat 06+07 och 2008 är betydligt stramare och fokuserat vin. Kommer ihåg att jag gillade strukturen samt den friska doften och smaken. Vinet är ju ungt och behöver tid i karaff eller än bättre källare men med luft går det absolut att dricka nu. Bra pris i Sverige.

Tack! Låter mitt i prick vad gäller årgångskaraktär och mina preferenser.
 
Toppen