Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Du får gärna ge ett omdöme av den sista för jag har ett par på lager till ett passande läge..

Det är väl ingen hemlighet att jag gillar Paul Déthune. Det är framförallt tre av dess viner som sticker ut, Cuvée Prestige (95594) (anger SB nummer då det finns flera listningar, bara en fungerar) , BdN och L'Ancienne. Vill också påpeka att jag är lite jävig då jag var involverad i att finna Paul Déthune en ny importör (har ingen ekonomisk vinning dock, bara mitt eget ego :) ) Det sistnämnda då jag blev så upprörd på den tidigare som totalt negligerade att marknadsföra dem i Sverige, något vinerna förtjänar

Prestige är en "klassisk" champagne, 50/50 PN/CH med en hyfsad stor andel av reservvin. Med lite längre tid på jäst så får det en bra brödighet och med reservvinet bra balans mellan mognad och syra. Inte för överekat utan lyfter fram Ambonnays kraft på ett bra sätt. Inget vin som behöver lagras (vilket jag tycker BdN vinner mest på) utan drick till en bra maträtt. Gott helt enkelt
 

Piemonte

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Richebourg Grand Cru Leroy 2009. Vad tror ni om prisutvecklingen på den? Får man tillbaka sina 12 235:- om några år?
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Savart dame de coeur 2008 säkert lika smarrig som -07?

Säkert bättre då 08 är ett starkare år

Edit: Kanske Martin Berggren kan ge sprida lite mer ljus över frågan, partisk eller inte
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Säkert bättre då 08 är ett starkare år

Edit: Kanske Martin Berggren kan ge sprida lite mer ljus över frågan, partisk eller inte

08an var väldigt knuten när jag provade senast i april. Frédéric som givetvis känner vinet bäst är väldigt nöjd och har pratat om det i två år nu. Nästa vecka kan jag ge lite mer info när jag provat igen.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Martin Berggren skrev:
08an var väldigt knuten när jag provade senast i april. Frédéric som givetvis känner vinet bäst är väldigt nöjd och har pratat om det i två år nu. Nästa vecka kan jag ge lite mer info när jag provat igen.

Tack, låter som något att se fram emot
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Savart dame de coeur 2008 säkert lika smarrig som -07?

Provade idag igen med Frédéric. Bombastiskt, helt öppet, extremt häftigt vin. Förra gången upplevde jag vinet som knutet eftersom det var alldeles nydegorgerat, förklarade Fréd. Bland övriga nyheter noteras att 2007 är sista årgången någonsin för Calliope. Vinet är en kvarleva från hans föräldrar (som är upprörda över att han ska sluta göra det...). Istället vill Savart göra vingårdsviner från sina tre bästa plättar pinot noir. 2012 blir första årgången om allt går som det ska. Skulle tro att vi kan få smaka runt 2017.

OBS! Jag säljer dessa viner och mina åsikter ska därför läsas med försiktighet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Martin Berggren skrev:
Provade idag igen med Frédéric. Bombastiskt, helt öppet, extremt häftigt vin. Förra gången upplevde jag vinet som knutet eftersom det var alldeles nydegorgerat, förklarade Fréd. Bland övriga nyheter noteras att 2007 är sista årgången någonsin för Calliope. Vinet är en kvarleva från hans föräldrar (som är upprörda över att han ska sluta göra det...). Istället vill Savart göra vingårdsviner från sina tre bästa plättar pinot noir. 2012 blir första årgången om allt går som det ska. Skulle tro att vi kan få smaka runt 2017.

OBS! Jag säljer dessa viner och mina åsikter ska därför läsas med försiktighet.

Låter skitbra!!!
Struntar i om du är partisk eller inte du leverar ju ändå good shit!
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Martin Berggren skrev:
Provade idag igen med Frédéric. Bombastiskt, helt öppet, extremt häftigt vin. Förra gången upplevde jag vinet som knutet eftersom det var alldeles nydegorgerat, förklarade Fréd. Bland övriga nyheter noteras att 2007 är sista årgången någonsin för Calliope. Vinet är en kvarleva från hans föräldrar (som är upprörda över att han ska sluta göra det...). Istället vill Savart göra vingårdsviner från sina tre bästa plättar pinot noir. 2012 blir första årgången om allt går som det ska. Skulle tro att vi kan få smaka runt 2017.

OBS! Jag säljer dessa viner och mina åsikter ska därför läsas med försiktighet.

Tack. En fråga. Om sista ärgången för Calliope är 2007 och den första årgången för vingårdsvinerna är 2012, vad gör Frédéric då med de druvorna där emellan? Eller planterar han om?
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Tack. En fråga. Om sista ärgången för Calliope är 2007 och den första årgången för vingårdsvinerna är 2012, vad gör Frédéric då med de druvorna där emellan? Eller planterar han om?

Savart har gjort ett vingårdsvin 2009, i extremt begränsad volym. De tre framtida vingårdsvinerna är inte en direkt ersättning av Calliope utan en del druvor kommer att användas till övriga cuvéer. Det är en ny årgångsrosé på gång också. Helt enkelt en liten uppdatering av utbudet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Blev ett pack Paul Dethune BdN också. Kanske det räcker över vintern.

Gillar också Dethunes champagner. Hittade faktiskt en flaska Paul Dethune Champagne Brut i
en kombinerad vinaffär och -bar på Duval Street i Key West för $47 + skatt häromveckan.
Innehavaren var mer intresserad av att dricka vin i baren med sina kompisar än att kränga
champagne så det blev ingen affär vilket var lika bra med tanke på priset.
Paul Dethune Cuvee a l'Ancienne älskar jag, synd att den är så svår att få tag på.
O.T. Nu förstår jag varför Hemingway drack. Maten i Key West går inte att äta.
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Blev ett pack Paul Dethune BdN också. Kanske det räcker över vintern.

Jag såg att Franska Vinlistan har två champagner från Paul Déthune i sin nuvarande kampanj. Hur tycker du att Paul Dethune BdN är jämfört med Paul Dethune Cuvée Prestige?
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gick på bolaget för första gången på länge och köpte två flaskor Chateau l'Angelus 2006 (1199 kr). Vill nog påstå att det är det lägsta priset i världen för det vinet.

Angelus är ju alltid bra, 2006:an är nog inget undantag.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Låter skitbra!!!
Struntar i om du är partisk eller inte du leverar ju ändå good shit!
+1 som stort savart fantast äre svårt att inte bli extra glad :D
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Parmiddag på torsdag så jag köpte två Bollinger Special Cuvée på magnum.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Två st Viña Tondonia Gran Reserva 1994 råkade slinka ner i korgen.
 
Toppen