Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Var utomlands och andades lite friare luft och eftersom det fanns plats kvar i bagaget slank det ner några flaskor, alla köpta från en och samma butik:

Dauvissat Chablis Les Clos 2011 (producenten säljs inte på SB, trots "världens bästa sortiment")
William Fèvre Chablis Les Clos 2010 (ingen årgång av Les Clos finns f.n. inne hos SB, trots "världens bästa sortiment")
A & P de Villaine Côte Chalonnaise Les Clous 2010 (producenten säljs inte på SB, trots "världens bästa sortiment")
Alain Graillot La Guiraude 2010 (denna specialcuvée säljs inte på SB, trots "världens bästa sortiment" och stort intresse för Graillots vanliga)
Roederer Blanc de Blancs 2005 (denna variant av Roederer säljs inte på SB, trots "världens bästa sortiment" och det något RJ-drivna blanc de blancs-intresset i riket)

Tja, så kan det gå när det privata vinstintresset får härja fritt. Hoppas för övrigt att Carl B. Hamilton och SB:s övriga propagandister läser detta inlägg. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fick Nya Zeeland-cravings och beställde hem några flaskor vardera av Neudorf Moutere Chardonnay och Riesling, 2010:eek:r om SS info är aktuell. Försökte mig även på Pegasus Bay Pinot Noir men då måste man visst bo i Skåne eller Blekinge...
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hade 40 pund tillgodo hos FRW och surfade igenom deras lista över champagner på magnum. Kunde inte motstå en låda Clos des Goisses 2004 (tre magnum).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Hade 40 pund tillgodo hos FRW och surfade igenom deras lista över champagner på magnum. Kunde inte motstå en låda Clos des Goisses 2004 (tre magnum).

Det var väldigt billigt för Clos des Goisses på magnum! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Det var väldigt billigt för Clos des Goisses på magnum! ;D


Jag kanske fick lägga till lite men vad gör man inte som champagne-shopaholic. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Åkte Silja Galaxy och handlade lite i deras vinshop:

Krug GC
Comtes de Champagne 2004 * 2
Château Suduiraut 1997 på kvartsmagnum

Överlag bra priser (EUR 90 för Comtes känns helt OK?) och ett ganska bra high end-utbud, kanske lite bättre än vanligt just nu inför stundande temakryssning om några veckor.
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Krug GC på Hong Kongs flygplats, Krug-ID 211016. Fick just lära mig att första siffran visar kvartalet och siffra 2-3 året för degorgeringen. Den här är alltså degorgerad andra kvartalet 2011. Basårgången är 2004 vilket jag har bra erfarenheter av sedan tidigare.
 

Joakim

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Var i Bryssel förra veckan. Jag hittade en fantastisk vinbar/affär! Förutom det vi drack, (kom kl 14.00 och stannade till 24.00) köpte jag följande.

2 st Chablis Beaurgard och 2 st Butteaux 2011 från Pattes Loup. De kostade 19 respektive 18 euro styck. Skulle ha köpt allt de hade ifall jag haft bil. Fick bara en flaska sist när det fanns på bolaget.
 

ErikG

Trött...
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

2 flaskor Château Talbot 2009
2 flaskor Volnay 1er cru Clos des Chênes 2006
2 flaskor Château La Tour Carnet 2006
 

egonx

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Joakim skrev:
Var i Bryssel förra veckan. Jag hittade en fantastisk vinbar/affär! Förutom det vi drack, (kom kl 14.00 och stannade till 24.00) köpte jag följande.

2 st Chablis Beaurgard och 2 st Butteaux 2011 från Pattes Loup. De kostade 19 respektive 18 euro styck. Skulle ha köpt allt de hade ifall jag haft bil. Fick bara en flaska sist när det fanns på bolaget.

Vilken adress håller de till på?
 

Jos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Blivit lite blandade inköp på sistone och däribland ett gäng olika budgetbordeaux för att stämma av vilket jag ska lägga undan. Bl.a. 2010 Chateau Corbin, Chateau 2009 Tronquoy-Lalande, 2009 Chateau Cos Labory och 2010 Chateau La Tour Carnet.

Har hunnit pröva Tronquoy-Lalande och Cos Labory. Den förstnämnda är för mycket kafferost för min smak så det blir retur på övriga. Cos Labory ligger bättre till men vi får se hur de andra är...

En låda Vilmart Grand Cellier och en låda 2007 William Fevre Bougros.
 

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Har varit stor torka på bättre vininköp ett tag men tog mig nyligen i kragen och fyllde på källaren med lite Sauternes:
2001, Ch. Bastor-Lamontagne
2003, Ch. d'Yquem (1/2-fl)
2007, Ch. Coutet
2006, Ch. de Fargues (1/2-fl)
2007, Ch. de Fargues

Nu skall bara kylen fyllas på med Roquefort och anklever. :)
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Blev en låda Patrick Piuze på Caviste senaste släpp. Börjar bli en del i källaren men en av de odlare från Caviste som jag bara inte kan låta bli att köpa
 

mmh

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

12 x 2012 Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Großes Gewächs
6 x 2012 Peter Lauer Ayler Kupp Riesling Schonfels Faß 11
6 x 2010 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne (rouge)
6 x 2011 Thomas Studach Pinot Noir
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

mmh skrev:
12 x 2012 Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Großes Gewächs
6 x 2012 Peter Lauer Ayler Kupp Riesling Schonfels Faß 11
6 x 2010 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne (rouge)
6 x 2011 Thomas Studach Pinot Noir

Köpt var?
 

mmh

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Köpt var?

Howard Ripley (London). De ordnade en tysk 2012 GG provning forra veckan och jag var mycket imponerad av flera av vinerna. Tyvarr hann dock de flesta av Kellers och Donnhofs viner ta slut innan jag han prova da jag missade starten pga arbete... :mad:
 

Jos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En låda blandad Piuze Chablis och en låda Piuze Grand Cru blev det ju också :)
 

Belmont

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

3 st Pol Roger 2002
3 st Louis Roederer Rosé 2008
3 st R & L Legras Présidence 2002
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lite blandad kompott, Aldo Conterno 2008 Colonnello, Selosse 2003 samt några Lieux Dits.
 
Toppen