Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MD

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Lite blandad kompott, Aldo Conterno 2008 Colonnello, Selosse 2003 samt några Lieux Dits.

Vad betalade du för Selosse 03?
 

gece

Man vänjer sig.
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

3 x Françoise Bedel L'Ame de la Terre 2002, som jag inte provat innan, men jag gillade Origin'elle och Entre Ciel et Terre skarpt så hur fel kan det bli.
 

Gurto

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

De senaste inköpen:
Arnaud Ente Meursault Clos des Ambres 2008 och 2010
Arnaud Ente Meursault la Sève du Clos 2007
Provat -08 Ambres och tyckte den var riktigt bra. Någon som har erfarenhet/åsikter kring Ente?
A. Jobard Meursault Poruzots 2010
Ren nyfikenhet. Någon som prövat?
Duroché Charmes-Chambertin 2010
Verkade som en vettig producent. Några erfarenheter?
Duband Nuits St Georges les Procés 1er Cru 2010 och Clos Vougeot Grand Cru 2010
Såg att Eriks serverade den nu och Anders gav den fint omdöme. Tänkte att då lär väl GC:n också vara bra :)
Keller: Von der Fels 2012 och GG Hubacker 2012
Schäfer-Fröhlich: GG Felseneck 2012 och Spätlese GK Felseneck 2010
Behövde fylla på med lite tysk Riesling också. Keller har jag tyvärr inte prövat ännu men läst mycket goda omdömen. Av S-F har jag provat Felsenberg -10 och den gav helt klart mersmak för producenten.
Cave de Tain Cornas 2009
Stabil Rhônare för vettig peng
Gonon Saint-Joseph 2010
Ännu seriösare än Cornasen men också i behov av längre lagring känns det som
Delas Domaine des Tourettes Hermitage 2010
Efter att ha provat de två andra Rhônarna blev jag sugen på att utöka Norra Rhône-delen i källaren lite mer. Det här är väl ännu mer än långliggare antar jag.
Au Bon Climat Pinot Noir Knox Alexander, Santa Barbara 2009
Lite Nya världen fick det bli också - riktigt trevlig Pinot
 

chambertin

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gurto skrev:
Duroché Charmes-Chambertin 2010
Verkade som en vettig producent. Några erfarenheter?

Har provat Lavaut-St-Jacques -10 från Duroché och köpte också en Charmes-Ch -10 men den sistnämnda har jag inte provat.

Var inte jätteimponerad av Lavaut-St-Jacques. Drack den över tre dagar och såg inte så mycket utveckling.
Tyckte vinet var ngt tunnt och lätt anemiskt (för att vara från gamla stockar i ett bra 1:er crû-läge) utan att för den skull vara dåligt på ngt sätt. Syror och frukt satt däremot där det skulle så sammantaget så blev det varken hiss eller diss för det vinet i nuläget. Behöver nog prova fler viner för att säga ngt om husstilen och kvaliteten. G-C 2010 1:er crû bör väl också få några år till i källaren för att utvecklas kan jag tro.

Testade även Durochés generiska röda och vita Bourgogne men ingen gick hem speciellt bra. Det har å andra sidan inga andra liknande viner i det prisspannet gjort hos mig heller så jag ger nog upp vad gäller generisk Bourgogne <200:-. Får bli kiwi-Pinot i stället om man skall ha budget-Pinot.

Tim Atkin har ju med Duroché bland årgångens 25 topproducenter så bara med tanke på sällskapet bör det vara en producent att vara nyfiken på:
Burgundy 2010, 25 Top Producers
Clos de Tart
Comte de Vogüé
Domaine François Bertheau
Domaine JeanMarc Boillot
Domaine Sylvain Cathiard
Domaine Comte Armand
Domaine Confuron-Cotetidot
Domaine du Comte Liger-Belair
Domaine Duroché
Domaine Jean Philippe Fichet
Domaine Fontaine-Gagnard
Domaine Jean Grivot
Domaine Fourrier
Domaine Robert Groffier
Domaine François Lamarche
Domaine Leflaive
Domaine de Montille
Domaine Denis Mortet
Domaine Michel Niellon
Domaine de la Romanée-Conti
Domaine Rossignol-Trapet
Domaine Roulot
Domaine Armand Rousseau
Domaine Etienne Sauzet
Domaine de la Vougeraie
 

Gurto

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tack för svar Chambertin. Jo, kommer låta alla Bourgognerna ligga så att de blir åtminstone 10 år från skörd - är för snål för att begå barnarov när jag vet hur mycket bättre bra Bourgogne blir med ålder :) Lär iofs öppna en flaska av Dubands Procés i förtid, måste smaka något av det jag köpt iaf ...därför jag tyvärr dricker alldeles för lite sådant, har inte mycket moget i källaren och sällan jag köper vin med ålder på sig. Får ändra på det så man får i sig lite bra i väntan på att ens viner i källaren ska mogna.
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

I plural: Drouhin, CSD, 2008; Duroché, Bèze, 2011; Ponsot, MSD 1er 'Alouettes', 2009 (en provad, omdömme: nja); Guillemot, SLB 1er 'Lavieres', 2010; Faiveley, Mercury 1er 'CdR', 2010. Ytterligare ett gäng 2011:eek:r för styckvis test av årgången, mestadels röda byviner ifrån drouhin och Bouchard, men även någon Puligny från Colin-Morey, en CDN-V från J.J. Confuron osv.

Gurto skrev:
Duroché Charmes-Chambertin 2010Verkade som en vettig producent. Några erfarenheter?

Jo, jag skrev några rader här . Jag gillade min flaska betydligt mer än vad chambertin verkar ha gjort. Jag blev tillräckligt nöjd för att köpa några Bèze, som av någon konstig anledning bara kostar en hundring mer än deras Charmes, och lika mycket som Latricières.
 

Belmont

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Någon som druckit Moët & Chandon Rosé 2004? RJ ger vinet riktigt bra betyg för den prisklassen.
Nått att satsa på?
 

anders

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Belmont skrev:
Någon som druckit Moët & Chandon Rosé 2004? RJ ger vinet riktigt bra betyg för den prisklassen.
Nått att satsa på?

Utan att ha testat just denna så är min fasta uppfattning och erfarenhet när det gäller Mög&Skändan att allt årgångslöst är odrickbart medan allt årgångsmärkt brukar leverera rejält för pengarna.
Nu vet jag att Julle inte delar den åsikten utan gärna rekommenderar Prut-versionen också. Det är han ganska ensam om.
Som jag brukar säga, grabben har provat runt 8000 skumpor så det är förståeligt om det smyger sig in ett fel eller två... :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

anders skrev:
Utan att ha testat just denna så är min fasta uppfattning och erfarenhet när det gäller Mög&Skändan att allt årgångslöst är odrickbart medan allt årgångsmärkt brukar leverera rejält för pengarna.
Nu vet jag att Julle inte delar den åsikten utan gärna rekommenderar Prut-versionen också. Det är han ganska ensam om.
Som jag brukar säga, grabben har provat runt 8000 skumpor så det är förståeligt om det smyger sig in ett fel eller två... :)
HAHAHA
+ 1
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

anders skrev:
Utan att ha testat just denna så är min fasta uppfattning och erfarenhet när det gäller Mög&Skändan att allt årgångslöst är odrickbart medan allt årgångsmärkt brukar leverera rejält för pengarna.
Jag håller inte med. Generellt tycker jag att årgångs-Moët är klart sämre än årgångsviner från exempelvis Roederer och Pol Roger (som ligger i samma prisklass eller är billigare). Även "systerhuset" Veuve Clicquot gör bättre årgångsviner än Moët.

anders skrev:
[size=78%]Nu vet jag att Julle inte delar den åsikten utan gärna rekommenderar Prut-versionen också. Det är han ganska ensam om. [/size][size=78%]Som jag brukar säga, grabben har provat runt 8000 skumpor så det är förståeligt om det smyger sig in ett fel eller två... [/size] :)
;D
 

Jos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Grande Dame 1988 och 1989 som jag hittade i en vinbutik i Los Angeles för 200 dollar styck.
Trevligt med fynd från toppår! Har du prövat att pruta btw? På SS har jag aldrig försökt av naturliga skäl men brukar göra det med bra resultat utomlands.
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jos skrev:
Trevligt med fynd från toppår! Har du prövat att pruta btw? På SS har jag aldrig försökt av naturliga skäl men brukar göra det med bra resultat utomlands.


Inte här i LA men i Filippinerna händer det att jag försöker pruta men jag brukar inte lyckas så bra. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Belmont skrev:
3st R&L Legras St. Vincent 1996

Undrar om det är nyare deg datum på dessa eftersom det är en annan etikett. någon som vet?
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Undrar om det är nyare deg datum på dessa eftersom det är en annan etikett. någon som vet?

Det borde vara det eftersom etiketten är ny men samtidigt så säljer de ju en sendegorgerad variant av St Vincent 96 under namnet Cuvée Exceptionelle och det talar ju emot. Den senare kostar lite mer och är riktigt bra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Det borde vara det eftersom etiketten är ny men samtidigt så säljer de ju en sendegorgerad variant av St Vincent 96 under namnet Cuvée Exceptionelle och det talar ju emot. Den senare kostar lite mer och är riktigt bra.
Var hittar man den?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Det borde vara det eftersom etiketten är ny men samtidigt så säljer de ju en sendegorgerad variant av St Vincent 96 under namnet Cuvée Exceptionelle och det talar ju emot. Den senare kostar lite mer och är riktigt bra.

Drack den gamla för några månader sen, kommer ihåg att den va riktigt fin och hade bra tryck fortfarande. Den serverades blint och många trodde mer på -02
 
Toppen