Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade

Lege artis
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Det borde vara det eftersom etiketten är ny men samtidigt så säljer de ju en
sendegorgerad variant av St Vincent 96 under namnet Cuvée Exceptionelle
och det talar ju emot. Den senare kostar lite mer och är riktigt bra.

Nog tycker jag att etiketterna ser väldigt lika ut.

945550.jpg
774799.JPG


Skillnaden i färg beror troligen bara på att BBRs bild har ett kraftigt färg-
stick. Om man tittar påR&L Legras websida så finns det ingen
"L’Exceptionelle". Jag tror att det bara är ett namn, som BBR har hittat på
för att "we sell more of them that way".
Jag sätter en slant på att den, som finns på bolaget nu är samma vin.
Den gamla etiketten såg ut så här:
380198809.jpg
 

Belmont

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

etiketten va mycket bättre förr tycker ja, den nya är för mycket " bling bling " med guldflake´s :(
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Den gamla etiketten va magisk för en bra peng iaf. Men intressant med ny degg :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
Den gamla etiketten va magisk för en bra peng iaf. Men intressant med ny degg :)

Har bara provat 2000 några gånger, senast för ett år sedan:

Per Stade skrev:
Tyvärr har jag varit dålig på att skriva om viner vi druckit. I och för sig vill man helst glömma
dåliga upplevelser och dessutom har jag bestämt mig för att försöka undvika negativa omdömen.
Det är ju positiva och entusiastiska recensioner som inspirerar. En av den senaste tidens
överraskningar var 2000 R&L Legras Cuvée St Vincent.
Lite mörkare i färgen och oerhört kraftfull skulle jag ha trott mer på en BdN än BdB om jag fått
den blint. Nästan alltid när någon beskriver en champagne så brukar de skriva doft och smak av
äpplen, antingen friska gröna eller röda eller ibland bokna när det gäller mer mogna champagner.
Här fanns istället en nyans av små gröna päron. Ingenting av den beska i eftersmaken, som man
ofta känner. Rejäl syra som balanserades perfekt av frukten. Syran talar för att det här vinet kan
lagras länge till.
Årgång 2000 är ju inte känt för att vara någon toppårgång så jag undrar hur 96:an är? Den finns
tydligen fortfarande till ett rimligt pris.
St Vincent verkar vara ett vin som har passerat under de himla champagneintresserades radar.
Priset är också bra så prova gärna själv.

Skulle vara intressant att få höra lite smaknoteringar på 96:an, som ju verkar vara den ny-
degorgerade cuvéen som Elvis köpte i London.
Kom igen Belmont!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Det fanns 3 kartonger med den nya på regeringsgatan för 679 kr
 

Belmont

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Köpte de flaskor dom hade kvar av 1996 på systembolaget i Karlstad som jag hade tänkt att lagra, dock visa de sig att dom hade 13 st till som låg ute på lagret så får bli ett besök till snart för att köpa att dricka.

Dock vet jag inte om jag kan va så stor hjälp med att beskriva lukt/smak mer än att jag tycker den är god eller inte.
Mitt vin ( champagne ) intresse är bara något år gammalt men försöker lära mig mer och mer.
Brukar ha en champagne kväll 1 gång i månaden vi är 6 personer som träffas och provar 4 olika sorter så jag får en egen uppfattning av vad jag tycker om och inte.
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade skrev:
den ny-
degorgerade cuvéen som Elvis köpte i London.


Den jag provade var inköpt på plats hos R&L Legras i Chouilly men jag minns inte etiketten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis skrev:
Den jag provade var inköpt på plats hos R&L Legras i Chouilly men jag minns inte etiketten.
När köpte du den?
 

Gurto

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gurto skrev:
Duband Nuits St Georges les Procés 1er Cru 2010 och Clos Vougeot Grand Cru 2010

Procés -10 var slut trots att jag lyckades lägga en beställning. Fick Chambolle-Musigny les Sentiers -10 istället för samma pris. Snyggt och generöst hanterat av Atomwine.
 

jocke

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

hellu

Någon som har erfarenhet av René Geoffroy och då tänker jag på deras extra brut Millésime. Har möjlighet att få tag på 1999, 2000 och 2002. Jag kommer slå till med ett köp men skulle vara roligt att höra om det är ngt som har testat dom.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2004. Ett inköp från utlandet i rent förebyggande syfte ifall den svenska importören (Vinovum) får för sig att inte sälja den här champagnen till privatpersoner utan enbart till restauranger i den här årgången också. Jag gillade Aÿ-vinet bäst bland Jacquessons 2002:eek:r (http://vintomas.wordpress.com/2012/04/2 ... hampagner/), men typiskt nog finns det minst av det vinet, i denna årgång 2360 flaskor + 200 magnum. Störst produktion bland vingårdsvinerna är det av deras Avize Champ Caïn, och Dizy Corne Bautray ligger i mitten. Produktionen av 2004:eek:rna är trevligt nog lite större än av 2002:eek:rna.

Degorgerad 13 februari 2013, undrar om de flaskor som de serverade på en journalistprovning i februari (se t.ex. http://www.winepunk.net/files/93ff06549 ... d-155.html) var "fördegorgerade" för annars var ju bara korken nere i flaskan och vände?

Kanske de tre 2004:eek:rna mot de tre 2002:eek:rna från Jacquesson kan bli ett tema för en provning vid något tillfälle framöver med folk som har en flaska var att offra? Jag gillade 2002:eek:rna så starkt att jag gärna provar dem igen.

Förutom rosén Terre Rouge (som i årgång 2002 var ren Pinot Meunier och 2004 bestod av en Pinot Meunier/Pinot Noir-blend), som ju lite avviker från temat, så upptäckte jag att det också finns ett ytterligare vingårdsvin som heter Dizy Les Clos. Det är en ren Pinot Meunier, som släppts i årgångarna 2000 och 2002, båda degorgerade i slutet av 2012, knappt 1000 flaskor av vardera vill jag minnas. Jacquesson var dock inte nöjda med den, så de prånglade ut den till den franska restaurangmarknaden och tiger om den på sin hemsida, för den kommer tydligen inte att produceras mer. Jag hittade dock en flaska 2000 i en butik på plats för ett tag sedan, men 2002 var slutsåld där. Vore kul att någon gång prova en sådan 2002:a mot de övriga, om den går att hitta.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2004. Ett inköp från utlandet i rent förebyggande syfte ifall den svenska importören (Vinovum) får för sig att inte sälja den här champagnen till privatpersoner utan enbart till restauranger i den här årgången också. Jag gillade Aÿ-vinet bäst bland Jacquessons 2002:eek:r (http://vintomas.wordpress.com/2012/04/2 ... hampagner/), men typiskt nog finns det minst av det vinet, i denna årgång 2360 flaskor + 200 magnum. Störst produktion bland vingårdsvinerna är det av deras Avize Champ Caïn, och Dizy Corne Bautray ligger i mitten. Produktionen av 2004:eek:rna är trevligt nog lite större än av 2002:eek:rna.

Degorgerad 13 februari 2013, undrar om de flaskor som de serverade på en journalistprovning i februari (se t.ex. http://www.winepunk.net/files/93ff06549 ... d-155.html) var "fördegorgerade" för annars var ju bara korken nere i flaskan och vände?

Kanske de tre 2004:eek:rna mot de tre 2002:eek:rna från Jacquesson kan bli ett tema för en provning vid något tillfälle framöver med folk som har en flaska var att offra? Jag gillade 2002:eek:rna så starkt att jag gärna provar dem igen.

Förutom rosén Terre Rouge (som i årgång 2002 var ren Pinot Meunier och 2004 bestod av en Pinot Meunier/Pinot Noir-blend), som ju lite avviker från temat, så upptäckte jag att det också finns ett ytterligare vingårdsvin som heter Dizy Les Clos. Det är en ren Pinot Meunier, som släppts i årgångarna 2000 och 2002, båda degorgerade i slutet av 2012, knappt 1000 flaskor av vardera vill jag minnas. Jacquesson var dock inte nöjda med den, så de prånglade ut den till den franska restaurangmarknaden och tiger om den på sin hemsida, för den kommer tydligen inte att produceras mer. Jag hittade dock en flaska 2000 i en butik på plats för ett tag sedan, men 2002 var slutsåld där. Vore kul att någon gång prova en sådan 2002:a mot de övriga, om den går att hitta.

Har också köpt 2004an. Dock kommer jag vara lite tveksam att släppa ytterligare en av mina kvarvarande 2002 Aÿ Vauzelle Terme :)

Vinovum kommer med stor sannolikhet inte släppa Vauzelle Terme till privatpersoner. Det lilla jag hört pekar på motsatsen.

PS, var köpte du :)

PS2. Får peka på skriverierna på forumet också http://www.finewines.se/vin/provning-ja ... /#msg42152
 

Krug88

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En god vän från Tokyo kommer på besök i helgen.
Med sig har han Krug 98, Comte George de Vouge Bonnes Mares 07 och Raveneau Montee de Tonnerre 05.
USD 600 för alla 3 tycker jag var ett rätt rimligt pris...

Alla kommer att släckas i helgen!
 

downtown

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Louis Roederer Brut Vintage 2007 (som svågern hade med sig från Tyskland)
 

Segol

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Jacquesson Aÿ Vauzelle Terme 2004. Ett inköp från utlandet i rent förebyggande syfte ifall den svenska importören (Vinovum) får för sig att inte sälja den här champagnen till privatpersoner utan enbart till restauranger i den här årgången också. Jag gillade Aÿ-vinet bäst bland Jacquessons 2002:eek:r (http://vintomas.wordpress.com/2012/04/29/jacquesson-mot-selosse-tvekamp-i-vingardschampagner/), men typiskt nog finns det minst av det vinet, i denna årgång 2360 flaskor + 200 magnum. Störst produktion bland vingårdsvinerna är det av deras Avize Champ Caïn, och Dizy Corne Bautray ligger i mitten. Produktionen av 2004:eek:rna är trevligt nog lite större än av 2002:eek:rna.

Degorgerad 13 februari 2013, undrar om de flaskor som de serverade på en journalistprovning i februari (se t.ex. http://www.winepunk.net/files/93ff065490b4a977a22e7682e705793d-155.html) var "fördegorgerade" för annars var ju bara korken nere i flaskan och vände?

Kanske de tre 2004:eek:rna mot de tre 2002:eek:rna från Jacquesson kan bli ett tema för en provning vid något tillfälle framöver med folk som har en flaska var att offra? Jag gillade 2002:eek:rna så starkt att jag gärna provar dem igen.

Förutom rosén Terre Rouge (som i årgång 2002 var ren Pinot Meunier och 2004 bestod av en Pinot Meunier/Pinot Noir-blend), som ju lite avviker från temat, så upptäckte jag att det också finns ett ytterligare vingårdsvin som heter Dizy Les Clos. Det är en ren Pinot Meunier, som släppts i årgångarna 2000 och 2002, båda degorgerade i slutet av 2012, knappt 1000 flaskor av vardera vill jag minnas. Jacquesson var dock inte nöjda med den, så de prånglade ut den till den franska restaurangmarknaden och tiger om den på sin hemsida, för den kommer tydligen inte att produceras mer. Jag hittade dock en flaska 2000 i en butik på plats för ett tag sedan, men 2002 var slutsåld där. Vore kul att någon gång prova en sådan 2002:a mot de övriga, om den går att hitta.

Jag har Dizy Corne Bautray 2002 och väntar leverans på ett par Aÿ Vauzelle Terme 2002, jag kan absolut tänka mig att bidra med nån för att ha en sån provning vid tillfälle
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Segolas skrev:
Jag har Dizy Corne Bautray 2002 och väntar leverans på ett par Aÿ Vauzelle Terme 2002, jag kan absolut tänka mig att bidra med nån för att ha en sån provning vid tillfälle

Perfekt, jag kan slänga in Avize 2002 och Vauzelle Terme 2004. Låt oss lägga upp en tråd så kör vi en provning någon gång.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Belmont skrev:
Någon som vet om Krugs nästa årgång ska vara 2002?

Det var iallafall planen sist jag fick möjlighet att fråga. Har ingen tidsram men gissar inom ett år eller så. De ska ju tydligen släppa en 03a också, kanske den kommer innan.
 

Elvis

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
De ska ju tydligen släppa en 03a också, kanske den kommer innan.

Jaså, det har jag missat! En betydligt mindre produktion än vanligt då, tro?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Belmont skrev:
Igårkväll var vi 6 personer som inte har så jätte mycket kunskap om att prova viner mer än vi kan säga vad vi tycker är gott och inte.
Hade blindprovning på 6st standard champagner med en dyrare som var Krug Grande Cuvee.

Vår lineup för kvällen var:
Krug Grande Cuvée - 11p ( 1-1-5-1-2-1 )
Palmer & CO Brut Reserve - 27p ( 6-4-6-5-4-2 )
Duetz Brut Classic - 17p ( 5-2-1-2-3-5 )
Lanson Black Label - 21p ( 4-3-4-3-1-6 )
Perrier Jouet Grand Brut - 28p ( 3-5-3-6-6-5 )
Mumm Cordon Rouge - 22p ( 2-6-2-4-5-3 )

Vi gav den bästa 6p, den näst bästs 5p osv.

Har druckit Krug-GC ett par gånger förut då jag tyckt den va super bra, dock inte blindtest.
Alla som rösta lågt på den tyckte eftersmaken var konstig och inte speciellt mycket bubblor.
Kan inte påstå att att de lukta konstigt av den men funderar om det kan varit nått fel på just den flaskan vi drack.

Intressant att se hur alla står sig mot varann. Krug kan ju vara lite svår ibland.
 
Toppen