Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En låda blandad Barbaresco från produttori, bl a 2x 1974, där den ena har 13% alkohol och den andra 13,5% (enligt etiketten) - vad kan den skillnaden bero på?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Lite blandade flaskor ... men framförallt något jag är rätt unik med :cool: Savart La dame de coeur 2009
endast 18 buteljer deggade !
 

Attachments

  • IMAG1479.jpg
    IMAG1479.jpg
    22,5 KB · Visningar: 291

chambertin

Medlem
En låda blandad Barbaresco från produttori, bl a 2x 1974, där den ena har 13% alkohol och den andra 13,5% (enligt etiketten) - vad kan den skillnaden bero på?


Det är sent på hösten -76. Chocken efter att en svensk gått och vunnit guld på cykel i OS har inte lagt sig ännu i varken Belgien, Frankrike eller Italien. Giulio och Beppo står i källaren hos Produttori del Barbaresco och blandar i lite nyinkommen Apulisk Primitivo och Algerisk Grenache i faten med Barbaresco -75. Plötsligt kommer produktionschefen Angelo inspringande och frågar om dom vet om det finns några mer 13%-etiketter på lagret. Giulio och Beppo avbryter arbetet med den amerikanska cuvéen och kliar sig i huvudet och svarar båda att det finns det inte förrän om en vecka då tryckeriet är klara med dom nya.
- Vi får väl ta 13,5%-etiketterna då i stället. Det är ju rätt vin i alla fall. Det skall ju exporteras så ingen kommer att kolla ändå, säger Angelo.


Nåt sånt kanske.... (eller så var det bara tryckfel)
 

Jos

Medlem
Har blivit en hel del på sistone trots att det var meningen att jag inte skulle köpa... så mycket. Några lådor Savart samt blandlådor Bourgogne/Chablis är de senaste inköpen, - samt 3 magnum Roederer rosé 2008.

Nu lovar jag mig själv, totalt köpstopp! Inte en endaste liten flaska resten av året!
 

Segol

Medlem
Har blivit en hel del på sistone trots att det var meningen att jag inte skulle köpa... så mycket. Några lådor Savart samt blandlådor Bourgogne/Chablis är de senaste inköpen, - samt 3 magnum Roederer rosé 2008.

Nu lovar jag mig själv, totalt köpstopp! Inte en endaste liten flaska resten av året![/quote]

Stort av dig, det är trots allt några dagar kvar på året :)
 
  • Like
Reactions: Jos

Elvis

Medlem
Har blivit en hel del på sistone trots att det var meningen att jag inte skulle köpa... så mycket. Några lådor Savart samt blandlådor Bourgogne/Chablis är de senaste inköpen, - samt 3 magnum Roederer rosé 2008.

Nu lovar jag mig själv, totalt köpstopp! Inte en endaste liten flaska resten av året!

Och där spräckte du mitt (svenska) köpstopp. Jag kunde inte låta bli att be min bror köpa ett antal Roederer Rosé 2008 på magnum åt mig… Jag tror inte att jag kommer att ångra det om några år när jag antingen köper ett svenskt sommarhus eller flyttar tillbaka permanent.
 

MD

Medlem
Har blivit en hel del på sistone trots att det var meningen att jag inte skulle köpa... så mycket. Några lådor Savart samt blandlådor Bourgogne/Chablis är de senaste inköpen, - samt 3 magnum Roederer rosé 2008.

Nu lovar jag mig själv, totalt köpstopp! Inte en endaste liten flaska resten av året!

Köpte också hem några lådor Savart samt Roederer Rosé (2 magnum och 3 vanliga)... Blev även ett spontanköp av 4 vardera av Deutz 08 Rosé och 08 BldBl. Allt som allt så är jag lite stolt över att detta är det enda vin jag köpt på två månader nu, så jag kan nästan säga att mitt köpstopp efterlevs.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Och där spräckte du mitt (svenska) köpstopp. Jag kunde inte låta bli att be min bror köpa ett antal Roederer Rosé 2008 på magnum åt mig… Jag tror inte att jag kommer att ångra det om några år när jag antingen köper ett svenskt sommarhus eller flyttar tillbaka permanent.
Nä det lär du inte ångra. Och garanterat lätt att bli av med om du skulle vilja det istället... (om du typ blir galen eller tappar doftsinnet)
 

jocke

Medlem
Har blivit en hel del på sistone trots att det var meningen att jag inte skulle köpa... så mycket. Några lådor Savart samt blandlådor Bourgogne/Chablis är de senaste inköpen, - samt 3 magnum Roederer rosé 2008.

Nu lovar jag mig själv, totalt köpstopp! Inte en endaste liten flaska resten av året!
Trevligt. Köpstopp är ett trevligt ord, som aldrig hålls. Inte av flertalet på finewines. Eller annars har vi en snedvriden bild av köpstopp :). Själv har jag oxå köpstopp men det blev en perfekt förhoppningsvis lagrad (dokumenterad) Comtes 1975. Kunde inte hålla mig . Har nu Comtes 66, 70 (tveksam dock), 75, 86, 88, 90, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 02, 04, 05. En el flera flaskor av alla. Undra ifall det finns några snälla människor som vill hjälpa mig att dricka upp dom när det blir dax :)
 
Toppen