Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Belmont

Medlem
Champagne och rödvin till nyårsmiddagen.

Gosset Grand Rosé NV
Crozes Hermitage Cave de Tain 2010
Dom Pérignon 2004 Jeff Koons ( Visst inte att dom sålde den på systemet, men i Karlstad fanns det 2003 eller 2004 Jeff Koons Edition att välja på )
 

gece

Man vänjer sig.
Halvmagnum Krug GC på Arlanda för ynka femtiolappen mer än vad SS tar för kvartsmagnum. Krug-ID 412050 (viner från 1990-2005). Hade inte tänkt köpa nåt, klart ostrategiskt när man ska skumpa runt i en jeep i Afrika i en vecka, men när sambon fick reda på vilket SUPERKLIPP det rörde sig om insisterade hon att få köpa den i födelsedagspresent till mig. Det är kärlek!

Flög tillbaks hem på nyårdsdagen och hoppades på att det skulle drälla av nyårserbjudanden på mer champagne, men helt otippat hade varken Zanzibar eller Addis Abbeba något vidare utbud. Surprise :rolleyes:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kom en låda blandat från Tyskland idag, bl a en Montrose 1993 (inga överbetyg på cellarrtracker, men priset var ok), ett par 2007:eek:r från Hubert Lignier och några Lagoa Barton 2002. Någon som har erfarenheter av någon dessa?
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jaha, vad ska jag göra nu då? Hyllorna gapar tomma i förrådet (a.k.a. "Vinkällaren") och jag behöver lasta in lite flaskor för omedelbar konsumtion. Pegaun från franskavinlistan (kostade väl en dryg hundring flaskan) tyckte jag jäkligt mycket om, men den är slut och går väl inte beställa igen just nu.

Förslag??
 

TEGE

Medlem
Jaha, vad ska jag göra nu då? Hyllorna gapar tomma i förrådet (a.k.a. "Vinkällaren") och jag behöver lasta in lite flaskor för omedelbar konsumtion. Pegaun från franskavinlistan (kostade väl en dryg hundring flaskan) tyckte jag jäkligt mycket om, men den är slut och går väl inte beställa igen just nu.

Förslag??
Bodegas Borsao på Winefinder är ett klart godkänt köp för omedelbar konsumtion, dessutom till en mindre peng.
Dom vara iaf inte länge hemma hos mig :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Bodegas Borsao på Winefinder är ett klart godkänt köp för omedelbar konsumtion, dessutom till en mindre peng.
Dom vara iaf inte länge hemma hos mig :)
Tack för tipset, jag testar!
När jag ändå lägger en beställning hos Winefinder, har ni fler tips? Jag har nog aldrig handlat hos dem tidigare.
 

ZQT

Medlem
Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av champagnen du frågar om. Juhlin ger den (55)60 och har väl tyvärr inte så mycket upplyftande att säga om den. Vad gäller Juhlins bok så tycker jag den är ett bra referensverk, i alla fall om man inte har någon av hans tidigare böcker. Däremot måste man självklart inse att hans noteringar inte är några sanningar, och att hans smak mycket väl kan skilja sig från andras. Det saknas också en del nya spännande producenter, så den är inte heltäckande. Men har du ingen av hans tidigare böcker så skulle jag ändå rekommendera den.

Hej igen!

Öppnade den häromdagen. Är inte alls duktig på att smaka av champagne men tycker att den liknade Palmer & co:s vanliga brut som jag brukar dricka på halvbutelj ibland. Bra bang for the buck som student. Även lite lik Moëts vanliga standardchampagne som jag tyvärr lagt för mycket pengar på i tidigare dagar. Mycket mousse, hyfsat lång eftersmak. Brödiga och citrustoner och någon tendens av nougat...? Som sagt, inte så bra koll.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har beställt 2012 La Doriane.
Trots köpstopp.
Trits att hustrun ogillar vitt vin.
Men, vi har ju ett underbart kollektiv (i sann Umeå-anda) som köper in och dricker gött vin tillsammans :)
 

Sveprod

Medlem
Letade efter någon billig Bordeaux från 2010 på SB och hittade Chateau la Tour de By -3083, som jag ville testa. Hämtade flaskorna igår och ser när jag kommer hem att det är årgång 2008.. Går idag in på SB och påpekar att detta är fel då det på hemsidan står att det ska vara en 2010'a. Får då till svar att leverantören alltid säljer ut de äldre årgångarna först innan ev 09:eek:r och 10:eek:r säljs..Wtf!? Så man vet inte vilket vin man får när man köper på SB längre?? Fick dock utan krusiduller lämna tillbaka vinet och rådet att försöka om någon månad för då kanske jag får en 10:a. Vet inte hur jag ska ens börja skriva om hur märkligt detta förfarande verkar för mig som konsument/kund...
 

Mats

Gone todash....
Letade efter någon billig Bordeaux från 2010 på SB och hittade Chateau la Tour de By -3083, som jag ville testa. Hämtade flaskorna igår och ser när jag kommer hem att det är årgång 2008.. Går idag in på SB och påpekar att detta är fel då det på hemsidan står att det ska vara en 2010'a. Får då till svar att leverantören alltid säljer ut de äldre årgångarna först innan ev 09:eek:r och 10:eek:r säljs..Wtf!? Så man vet inte vilket vin man får när man köper på SB längre?? Fick dock utan krusiduller lämna tillbaka vinet och rådet att försöka om någon månad för då kanske jag får en 10:a. Vet inte hur jag ska ens börja skriva om hur märkligt detta förfarande verkar för mig som konsument/kund...

Wtf indeed. Jag har nog köpt minst 400 viner genom beställning på bolagets hemsida sista 2 åren och det här har nog hänt åtminstone 20 gånger, och med tanke på att det är sällan man bara köper en flaska av vardera är frekvensen skrämmande hög. Kan bara hända på ett monopol, skulle vara helt otänkbart innom något annat företag. "Jaha, du hade beställt en Picasso med blommor på men fick en med hundar, ja men det är ju samma målare så vad är problemet??"
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpstopp gäller inte i grupp :)

Just La Doriane råkade bli 6 flaskor ego-köp. Utan att Kollektif fick vara med. Leverans om några år (där tror jag faktiskt att köpstoppet kan falla på ngn spännande klausul!)

Det gjorde mig dock lite nedstämd att vara så egoistisk, att idag tog jag en promenad i det underbart soliga vädret och besökte två vinbutiker. I den ena inhandlades 3 st olika Yellow Tail: Cabernet Sauvignon, Shiraz och Pinot Noir. Världens mest sålda vinmärke är faktiskt flera kilometer bättre än vad mitt yngre (läs: "ignorant snobbiga") jag hade vågat tro. Evil plan: smyga med någon av dem i en blindprovning.

I den andra butiken hittades en av vardera:
1994 Raices Gran Reserva Especial (Valdepenas)
2010 "ospecificerat" Eiswein av Josef Drathen

2010 Dupéré Barrera Bandol 'India'

Raices blir en av två flaskor på lördag. Utvärdering! Kostade ju hårresande 109 kr, så... Om det är bra så finns det ju utrymme i dryckeskalendern för fler. Eiswein hade jag ju gett upp, men köpte nyligen en "Eiswein rosé" på bla Pinot noir (1/2-but: 117 kr). För man vet ju aldrig hur smaken utvecklas över åren, och då dessa skall drickas är jag sannolikt en gammal bitter gubbtjyv som kanske utvecklat smak för det sötsura, fått diabetes, sålt dem eller nyttjat dem till dvärg-molotov-cocktails i någon panther-power-aktion. För dryga 70-lappen så är det ju inte så mckt att bråka om...
 
Toppen