Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
Krug 2003 är underbara nyheter!

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte kommer en 2002 också.

Låt oss se hur den är. DP 2003 har varit en källa till stor besvikelse. Vet att många skribenter har hyllat den men få av dem har följt en flaska under en kväll.
 

MartinE

Medlem
Låt oss se hur den är. DP 2003 har varit en källa till stor besvikelse. Vet att många skribenter har hyllat den men få av dem har följt en flaska under en kväll.
Ja, det ska bli spännande! Vem blir först med ett inlägg? :)

Jag tillhör dem som gillar DP 2003 och är helt övertygad om att det kommer att utvecklas till ett stort vin! Jag tror att 02, 03, 04 av DP kan komma ses som en legandarisk trippel i framtiden.
 

Elvis

Medlem
Jag har hört att Moët drog ned produktionen rejält av DP 2003 och det är möjligt att den höga druvkvaliteten kan göra att den överraskar i framtiden men jag är skeptisk.

Jag är också på förhand skeptisk till Krug 2003 som bara drog ner produktionen med 25% jämfört med en genomsnittlig årgång. Men Krug är Krug och det ska bli spännande att prova!
 

Mmm

Medlem
En låda Lanessan 2007 från Philipson Wine för 79 DKK per flaska. Så himla usel kan väl inte 2007:an vara? 2005:an tyckte jag mycket om.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Champagne
Champagne Chartogne-Taillet
Cuvée Saint Anne halvflaska NV

Blev en låda av denna ifrån Franska vinlistan.
 

Silex

Medlem
Beställde häromdagen en blandad låda från Flaskposten med bla champagne från Cédric Bouchard, Chablis Vaudésir 2011 från Droin and en Corton-Charlemagne 2007 från Louis Latour. Första gången jag beställer där så jag hoppas allt går vägen och att vinerna är bra. Såg i en annan tråd att andra verkade vara nöjda med sina leveranser därifrån.
 

MartinE

Medlem
Jag har hört att Moët drog ned produktionen rejält av DP 2003 och det är möjligt att den höga druvkvaliteten kan göra att den överraskar i framtiden men jag är skeptisk.
Med tanke på den (begränsade) totala tillgången bra druvor detta år hade de säkert inget val. Å andra sidan är det ju just stora hus som Moët (och för all del Krug) som faktiskt kan lyckas även under svaga år, eftersom de har så stora arealer att plocka från!

Moëts vanliga årgångscuvée från 2003 upplevde jag dock som tämligen medioker och borde förmodligen aldrig ha släppts.

Jag är också på förhand skeptisk till Krug 2003 som bara drog ner produktionen med 25% jämfört med en genomsnittlig årgång. Men Krug är Krug och det ska bli spännande att prova!
Krug är Krug! Och fördelen med att vara skeptisk är att det är större sannolikhet för att man blir positivt överraskad! :)
 
Trådskapare
A
Franska vinlistan säljer dom nu fram till 8.e feb. Jag köpte en låda halvflaska. Tänkte det kunde vara trevligt.

Tycker Saint Anne är mycket bra. 4g socker. Blandning av lägen. Var ett av de viner jag hade med mig till Vinpratarna. Deras vingårdsbetecknade med PM i täten är väldigt bra, liten produktion dock.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns det några likheter med Selosse?

2014-01-31 03.41.52.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spelfinansierad IOGT-NTO's EU-kontor (tre heltidsanställda lobbyister) skrev ju ett blogginlägg
där de uppmärksammade Hello Kitty-vinet (som väl mest har Japan som marknad) men också hoppar på Kung Fu Girl. Ett vin de tror är riktat mot barn. Riesling för 120 kronor .-)
Det är till att uppvisa en kunnig och balanserad hållning mot verkligheten... Ryyyyys!
 
Toppen