Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Senaste impulsköp, cabernet franc från Toscana. Duemani 2007...Vad tror ni om det, någon som provat? Är lite torsk på CF för tillfället. (ursäkta tomtarna på bilden, julen är tydligen inte över enligt min fru ;) )
image.jpg
 

moos

Medlem
Surt sa räven...
Gick för att hämta ut mina Laherte les Vignes d'Autrefois 2008. De visade sig vara 2009: or. Har nån prövat dom? Jag tog med en flaska hem, trotts irritation över årgångs bytet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Surt sa räven...
Gick för att hämta ut mina Laherte les Vignes d'Autrefois 2008. De visade sig vara 2009: or. Har nån prövat dom? Jag tog med en flaska hem, trotts irritation över årgångs bytet.
Har hänt mig några gånger också.
Som om det inte skulle vara någon skillnad på årgångar... :mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tre viner som jag har fått för en del "goda gärningar". CF från södra Frankrike skall bli mycket spännande, likaså Mas de Dumas Gassac. Vad tror ni, har ni provat några av dem?
image.jpg
 

Vino fino

Medlem
Vad tror ni, har ni provat några av dem?
Visa bifogad bild 563
Jajamen, de två kändisarna har jag druckit ett antal gånger, fast inte de senaste årgångarna.

Clos de l'Echo är en bra representant för Chinon som strålar i goda årgångar. Ser ut som 2010 där, vilket var ett mkt bra år i Loire.

Mas de Daumas Gassac är en typisk "ringer" vid Bordeaux-provningar. Om du kan låta bli den under de närmsta tio åren får du något att lura dina vin-vänner med. Kan stå upp mot Crus Classés. Jag gillar MdDG, men jag vill dricka min ordentligt lagrad.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jajamen, de två kändisarna har jag druckit ett antal gånger, fast inte de senaste årgångarna.

Clos de l'Echo är en bra representant för Chinon som strålar i goda årgångar. Ser ut som 2010 där, vilket var ett mkt bra år i Loire.

Mas de Daumas Gassac är en typisk "ringer" vid Bordeaux-provningar. Om du kan låta bli den under de närmsta tio åren får du något att lura dina vin-vänner med. Kan stå upp mot Crus Classés. Jag gillar MdDG, men jag vill dricka min ordentligt lagrad.
Roligt, Chinon är såklart välbekant för mig med tanke på att jag drack den på Loire-provningen i onsdags. Jättfint vin. De andra två har jag mindre koll på, men får ta dig på orden angående MdDG :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tre viner som jag har fått för en del "goda gärningar". CF från södra Frankrike skall bli mycket spännande, likaså Mas de Dumas Gassac. Vad tror ni, har ni provat några av dem?
Visa bifogad bild 563
Echo sitter jag o trånar efter '89:an.
'85:an var klar redan i fjol, men '89:an behöver mer tid. Har en kvar.
Så, spara din '10:a så länge du bara kan.

Efterredigering:
Nej, det är vid närmare eftertanke inte deras Echo, utan deras Olive...
Echo har jag bara yngel av.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Det var tydligen dags att ladda upp med mer Bordeauxer igår:
2 * 2011 Château Latour-Martillac Blanc
2 * 2011 Château Poujeaux (+ två halvflaskor)
Det vore mig främmande att ta ordet "köpstopp" i min mun, men när klämde in flarrorna i vinförrådet insåg jag att jag nog måste göra mig av med lite oanvändbart skräp jag har hemma (t.ex. kläder) så att jag kan klämma in mer vin. Eller hyra in mig nånstans, kanske...
 

Elvis

Medlem
Hittade Krug GC med gamla etiketten (den sista utan kod på baksidan) för 1050 kr i en vinbutik här i Manila. Har aldrig sett Krug i någon vinbutik här förut och jag undrar hur varmt den legat/stått… Ska bli spännande att se om det är fågel eller fisk. Är den bra kommer jag snart att köpa fler på samma ställe.

Någon som minns vilken den sista basårgången var med gamla etiketten? Var det 2002? Eller @vintomas, hur ska man tolka siffrorna på korken nu igen?
 
Trådskapare
A
Hittade Krug GC med gamla etiketten (den sista utan kod på baksidan) för 1050 kr i en vinbutik här i Manila. Har aldrig sett Krug i någon vinbutik här förut och jag undrar hur varmt den legat/stått… Ska bli spännande att se om det är fågel eller fisk. Är den bra kommer jag snart att köpa fler på samma ställe.

Någon som minns vilken den sista basårgången var med gamla etiketten? Var det 2002? Eller @vintomas, hur ska man tolka siffrorna på korken nu igen?

@vintomas svenska uppslagsverk om hur man tolkar etiketter och korkar. Rekommenderas för alla Krug-fantaster :)
 

MartinE

Medlem
Det blev en tur över sundet igår (fredag) och ett besök på Skål. Fick med mig följande sex flaskor:

Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Côte de Bechalin
Chartogne-Taillet Cuvée Millésime 2004
Laherte Frères Les Empreintes 2007
Georges Laval Les Chênes 2008
David Léclapart L'Alchimiste 2007
Tarlant La Vigne d'Or Blanc de Meuniers 2003

Avslutade för övrigt dagen med ett besök på Brewpub med ölbricka och underbar burgare. Rekommenderas!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev en tur över sundet igår (fredag) och ett besök på Skål. Fick med mig följande sex flaskor:

Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Côte de Bechalin
Chartogne-Taillet Cuvée Millésime 2004
Laherte Frères Les Empreintes 2007
Georges Laval Les Chênes 2008
David Léclapart L'Alchimiste 2007
Tarlant La Vigne d'Or Blanc de Meuniers 2003

Avslutade för övrigt dagen med ett besök på Brewpub med ölbricka och underbar burgare. Rekommenderas!
Bra jagat!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Charles Smith, lite av en kändisproducent i Washington State. Känns lätt igen på den typiskt svartvita och naivistiska designen och ofta namn som sticker ut, typ "Boom boom Syrah" eller "Kung Fu Girl". Just detta vin beställde jag för att testa hans aningen "bättre" viner, dock är detta ett av de enklare av just K Wintner.

Jag gillar syrah och gärna när den får lite medelvarmt uttryck, som exempelvis syrah från Chile, Sydafrika och just Washington State kan få.

Vad tror ni om den, behöver den lagras, eller bör jag korka upp den och njuta snarast? Någon som provat? (fortfarande tomtar på loftet, snart är det ingen ide att ta ner dem; julen är ju ändå snart tillbaka)

image.jpg
 
Toppen