Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vino fino

Medlem
Inget lagringstvång. Har druckit hans Cab och Syrah och visst, ett par år i källaren är aldrig fel, men enligt mig är de gjorda i en ganska feminin stil (som jag gillar) som inte kräver 10 år för att lugna ned sig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inget lagringstvång. Har druckit hans Cab och Syrah och visst, ett par år i källaren är aldrig fel, men enligt mig är de gjorda i en ganska feminin stil (som jag gillar) som inte kräver 10 år för att lugna ned sig.
Du får gärna förklara feminin stil, blir lite orolig att min maskulinitet ligger pyrt till. :D Skämt åsido, menar du att den är lite mer finstämd?
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Svårt det där med finstämd eller feminin, betyder en sak i Beaujolais och någonting helt annat i Napa. (Den ena kan ha 12% och den andra 14,5% och bägge kan vara finstämda…). Vad jag menar är att man alltid jämför med andra representanter från samma distrikt.

Inte så mycket varmklimat i Charles Smith, det var dit jag ville komma. Blåare frukt snarare än röd, ganska återhållen (vill inte gärna använda "elegant" och dra igång en ny debatt), ingen loudness utan en finstämd orkester där man hör alla instrumenten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Svårt det där med finstämd eller feminin, betyder en sak i Beaujolais och någonting helt annat i Napa. (Den ena kan ha 12% och den andra 14,5% och bägge kan vara finstämda…). Vad jag menar är att man alltid jämför med andra representanter från samma distrikt.

Inte så mycket varmklimat i Charles Smith, det var dit jag ville komma. Blåare frukt snarare än röd, ganska återhållen (vill inte gärna använda "elegant" och dra igång en ny debatt), ingen loudness utan en finstämd orkester där man hör alla instrumenten.
Jag är med dig, trodde nog det var så du menade. Elegant hade nog passat, men det kanske bara får användas för fransoser. ;)
 

Vino fino

Medlem
Själv köpte jag La Tour de By, 2010:an släpptes nyligen på Monopolet, 151 spänn. Har gillat La Tour de By sedan jag drack min första, en 96:a, 1999. Bra vardagsbordeaux som inte har stuckit så hemskt i pris. Även om den är nästan dubbelt så dyr idag som den var då.

Jag har tjyvstartat och provat ett glas inför middagen. 10:an behöver lite tid i källaren men har fin lakrits-peppar som för mig är essensen av Medoc i goda årgångar. Bra syra, bra tanniner. Om tio år kommer den vara jättefin tror jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv köpte jag La Tour de By, 2010:an släpptes nyligen på Monopolet, 151 spänn. Har gillat La Tour de By sedan jag drack min första, en 96:a, 1999. Bra vardagsbordeaux som inte har stuckit så hemskt i pris. Även om den är dubbelt så dyr idag som den var då.

Jag har tjyvstartat och provat ett glas inför middagen. 10:an behöver lite tid i källaren men har fin lakrits-peppar som för mig är essensen av Medoc i goda årgångar. Bra syra, bra tanniner. Om tio år kommer den vara jättefin tror jag.
Kul med lite billigare Bordeaux. Skall kolla in detta. :)
 
Trådskapare
A
Det blev en tur över sundet igår (fredag) och ett besök på Skål. Fick med mig följande sex flaskor:

Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Côte de Bechalin
Chartogne-Taillet Cuvée Millésime 2004
Laherte Frères Les Empreintes 2007
Georges Laval Les Chênes 2008
David Léclapart L'Alchimiste 2007
Tarlant La Vigne d'Or Blanc de Meuniers 2003

Avslutade för övrigt dagen med ett besök på Brewpub med ölbricka och underbar burgare. Rekommenderas!

Trevligt. Hur är priserna på skål nuförtiden?
 

MartinE

Medlem
Bra jagat!
Tackar! Det är alltid samma beslutsångest när man ska välja vilka flaskor som får följa med hem. Eller, mer korrekt, välja bort de som inte platsar i sällskapet... Och av logistiska skäl är (max) sex flaskor alldeles lagom att kånka med sig! Detta gjorde också att policyn att aldrig köpa bara en flaska av varje vin snabbt fick ge vika för girigheten... :)

Men jag är nöjd med mina inköp! Allra mest med Georges Laval, som jag aldrig druckit tidigare. Någon här som testat denna (Les Chênes 2008)? Hur länge tror ni man bör ligga på den?

Trevligt. Hur är priserna på skål nuförtiden?
Inte billiga. Så här mycket betalade jag (priser i SEK):

Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Côte de Bechalin 2006: 660 kr
Chartogne-Taillet Cuvée Millésime 2004: 540 kr
Laherte Frères Les Empreintes 2007: 510 kr
Georges Laval Les Chênes 2008: 1 020 kr
David Léclapart L'Alchimiste 2007: 990 kr
Tarlant La Vigne d'Or Blanc de Meuniers 2003: 600 kr
 

Elvis

Medlem
Slank förbi min favoritvinbutik här i Manila. Hade inte läst på prislistan den här gången men spontanköpte en blandlåda från Col d'Orcia:
2004 Tenuta Col d'Orcia Sant' Antimo Olmaia
2006 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino

Jag har ingen erfarenhet av den här producenten sedan tidigare. Någon som har en uppfattning?
 

Silex

Medlem
Slank förbi min favoritvinbutik här i Manila. Hade inte läst på prislistan den här gången men spontanköpte en blandlåda från Col d'Orcia:
2004 Tenuta Col d'Orcia Sant' Antimo Olmaia
2006 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino

Jag har ingen erfarenhet av den här producenten sedan tidigare. Någon som har en uppfattning?

Jag har inte provat deras Cab (Olmaia), men deras Brunello har jag druckit ett antal gånger och tycker den är riktigt bra. Har själv ett par flaskor av 2006 i källaren. Har tyärr inte kvar mina noteringar om 2006 när jag provade den, men vet att jag tyckte den var bra eftersom jag sedan köpte den :)
 

Mats

Gone todash....
Slank förbi min favoritvinbutik här i Manila. Hade inte läst på prislistan den här gången men spontanköpte en blandlåda från Col d'Orcia:
2004 Tenuta Col d'Orcia Sant' Antimo Olmaia
2006 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino

Jag har ingen erfarenhet av den här producenten sedan tidigare. Någon som har en uppfattning?

Jag drack ganska nyligen deras Rosso di Montalcino från 1998 och en rosso ska väl egentligen inte ligga så länge och visst hade den blivit lite trött i smaken men doftade fortfarande fantastiskt. Var nog en riktig höjdare för 5+ år sedan och jag har därför köpt på mig några av deras BdM -07 som finns på bolaget nu.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Slank förbi min favoritvinbutik här i Manila. Hade inte läst på prislistan den här gången men spontanköpte en blandlåda från Col d'Orcia:
2004 Tenuta Col d'Orcia Sant' Antimo Olmaia
2006 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino

Jag har ingen erfarenhet av den här producenten sedan tidigare. Någon som har en uppfattning?
Absolut en gammal favorit. Räknas som en "medelproducent" av BdM, men jag gillar deras rätt kärva, lite gammeldags stil. Bra hittat!
 

jocke

Medlem
Jag är lycklig som ett barn i en leksaksaffär. Genom en kompis som har en kompis vars pappa fann jag dessa härligheter. I Linköping, helt otroligt. Nu är dom mina, bara mina :)
 

Attachments

  • Champagne.JPG
    Champagne.JPG
    53,5 KB · Visningar: 342
Toppen