Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jocke

Medlem
Churchill 1993 och 1995 till vänster
2 st Charles Heidsieck Mis en Cave 1996. En deg sep 1999, den andra sep 2000 till höger
Dompa 1985 i mitten
Jacquesson Avize 1996. Deg 2006. Stående i mitten
Shit, glömde Enchanteleurs 1988 (inte med på kortet)
 

jocke

Medlem
Baksida av halsen. Står nog inte september :). Kan inte franska. Står 2 éme Semestre som visst betyder andra halvan av 1999 typ, eller?
 

kayaker

Cyklist
Baksida av halsen. Står nog inte september :). Kan inte franska. Står 2 éme Semestre som visst betyder andra halvan av 1999 typ, eller?
Det betyder "andra terminen".
M.a.o. så borde den vara degorgerad under perioden maj-augusti.

Edit: Hmmm...
Tar nog tillbaka det där. Utanför universitetsvärlden så menar man vanligtvis halvår, så det borde vara under perioden juli-december.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
2010, Pietradolce Etna Rosso Vigna Barbagalli
Skall tydligen vara gjort på 80-100 åriga oymapde Nerello Mascalese-stockar så kunde inte riktigt låta bli.
 

jocke

Medlem
Ser dåligt på bilden. vilka årgångar?

Churchill 1993 och 1995 till vänster
2 st Charles Heidsieck Mis en Cave 1996. En deg andra halvan av 1999, den andra första halvan av 2000 till höger
Dompa 1985 i mitten
Jacquesson Avize 1996. Deg 2006. Stående i mitten
Shit, glömde Enchanteleurs 1988 (inte med på kortet)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag köpte fler 2012 Yellowtail Pinot Noir idag.

(Jamen sluta prata dreggning och breggning och kläggning!)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Churchill 1993 och 1995 till vänster
2 st Charles Heidsieck Mis en Cave 1996. En deg andra halvan av 1999, den andra första halvan av 2000 till höger
Dompa 1985 i mitten
Jacquesson Avize 1996. Deg 2006. Stående i mitten
Shit, glömde Enchanteleurs 1988 (inte med på kortet)
Jäklar vilket köp!
Provade Winston -95 för ca 1 år sedan och den var magisk!
 
Trådskapare
A
Churchill 1993 och 1995 till vänster
2 st Charles Heidsieck Mis en Cave 1996. En deg sep 1999, den andra sep 2000 till höger
Dompa 1985 i mitten
Jacquesson Avize 1996. Deg 2006. Stående i mitten
Shit, glömde Enchanteleurs 1988 (inte med på kortet)
Mycket bra viner. Grattis
 

Gurto

Medlem
Har varit lugnt på köpfronten på sistone då jag lagt lite pengar på provningar istället. Men några fler flaskor fick källaren glädja sig åt i alla fall:
Felton Road Block 5 Pinot Noir
Chateau la Tour de By 2010 på halvflaska

Den senare eftersom det tipsades om den här. Tänkte att det kan vara trevligt med lite vardagsbordeaux i mindre format.

Uppstod en väldigt märklig dispyt när jag skulle köpa dem dock. De stod listade som 2010:eek:r på hemsidan men på hyllan stod det 2008:eek:r. Gjorde ingen som helst sak av det utan frågade bara vänligt om jag då kunde beställa några 10:eek:r istället, då årgången är bättre. Bolagskvinnan kollar då och säger att det bara finns ett artikelnummer och att då har Systembolaget bedömt att det inte är någon skillnad på vinet - så årgången spelar ingen roll. Det är ett så billigt vin så då är de ingen skillnad på årgångarna. Det gäller tydlygen bara "top notch viner" (hon sa verkligen så). Jag protesterade så klart vänligt men bestämt mot det argumentet. Då blev hennes ton än mer defensiv och hon framhävde att hon minsann också kunde vin och hade läst sommelierkurser. Orkade inte ens kommentera det. Sen började hon svamla något om att det kunde ju vara gammalt vin som lagrats i tank. Vad det hade med det hela förstod jag inte. Det är ju inte då det tappas på flaska som avgör årgång precis.

Efter att jag sagt att jag inte bryr mig om vilka argument hon kommer med - jag vill hur som helst inte ha 08:eek:r utan 10:eek:r ringde hon till slut kundtjänst som sa att det inte fanns några 2010:eek:r att leverera ännu och att jag borde vara glad då 2008 är en bättre årgång. Tackade då för mig, åkte till en annan butik i stan och plockade åt mig av en hylla välfylld med 2010:eek:r ...och de som inte levererades ännu!

Galet bemötande - jag frågade ju bara om de kunde ta hem 2010:eek:r, inte vad hennes och Systembolagets syn på vinets kvalitet var - och galna argument.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har varit lugnt på köpfronten på sistone då jag lagt lite pengar på provningar istället. Men några fler flaskor fick källaren glädja sig åt i alla fall:
Felton Road Block 5 Pinot Noir
Chateau la Tour de By 2010 på halvflaska

Den senare eftersom det tipsades om den här. Tänkte att det kan vara trevligt med lite vardagsbordeaux i mindre format.

Uppstod en väldigt märklig dispyt när jag skulle köpa dem dock. De stod listade som 2010:eek:r på hemsidan men på hyllan stod det 2008:eek:r. Gjorde ingen som helst sak av det utan frågade bara vänligt om jag då kunde beställa några 10:eek:r istället, då årgången är bättre. Bolagskvinnan kollar då och säger att det bara finns ett artikelnummer och att då har Systembolaget bedömt att det inte är någon skillnad på vinet - så årgången spelar ingen roll. Det är ett så billigt vin så då är de ingen skillnad på årgångarna. Det gäller tydlygen bara "top notch viner" (hon sa verkligen så). Jag protesterade så klart vänligt men bestämt mot det argumentet. Då blev hennes ton än mer defensiv och hon framhävde att hon minsann också kunde vin och hade läst sommelierkurser. Orkade inte ens kommentera det. Sen började hon svamla något om att det kunde ju vara gammalt vin som lagrats i tank. Vad det hade med det hela förstod jag inte. Det är ju inte då det tappas på flaska som avgör årgång precis.

Efter att jag sagt att jag inte bryr mig om vilka argument hon kommer med - jag vill hur som helst inte ha 08:eek:r utan 10:eek:r ringde hon till slut kundtjänst som sa att det inte fanns några 2010:eek:r att leverera ännu och att jag borde vara glad då 2008 är en bättre årgång. Tackade då för mig, åkte till en annan butik i stan och plockade åt mig av en hylla välfylld med 2010:eek:r ...och de som inte levererades ännu!

Galet bemötande - jag frågade ju bara om de kunde ta hem 2010:eek:r, inte vad hennes och Systembolagets syn på vinets kvalitet var - och galna argument.
Haha kände mig som alla smileys när ja läste.
Blir så trött på människor som jobbar inom service yrken som inte har en uns service i sig.
Stöter på allt för många under mina arbetsdagar så jag går i ide snart och vilar upp mig 6 mån.
 

chambertin

Medlem
Sprang på 2008 Ridge Lytton Springs i morse så 2 fl fick åka med hem.
Har aldrig blivit besviken på det vinet och frugan gillar det skarpt till en saftig biff dessutom.
 
Toppen