Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Blev spontan köp på det som fanns.

2x La Tour de By 2010 bara för det snackas så mycket om den.

1x Beaumont de crayeres någon standard skumpa som jag inte sett förut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev spontan köp på det som fanns.

2x La Tour de By 2010 bara för det snackas så mycket om den.

1x Beaumont de crayeres någon standard skumpa som jag inte sett förut.
Gött att du fick köpt lite Bordeaux, din halvfulla flaska borde blivit oxiderad vid det här laget. ;) La Tour de By 2010 lär nog inte göra dig besviken. Riktigt bra faktiskt, @Vino fino kan sitt vin...
 

mmh

Medlem
Dagens besök på SB resulterade i följande:
Rhone
Visa bifogad bild 694
Synpunkter på Cornasen mottages gärna? Ping @ChristianB. Beaucastelen skall avverkas idag tillsammans med en 90-talare, den andra hamnar i @vininfo.nus källare...

Rioja
Visa bifogad bild 695

Verkar vara mångas favoriter i släppet, kunde därför inte motstå...

Övrigt
Visa bifogad bild 696

Aalto testades på restaurang Somm igår, trevlig fruktbomb med fin struktur. Någon som har koll på Barberan och sydafrikanen?

För övrigt, Mullineux syrah låg högst upp på min lista, men var tyvärr försenad av någon anledning. Surt! :mad:
Jag smakade på 2012 Cornas Granit 60 i januari tillsammans med Granit 30 och la Geynale, samt bla. 2009 Granit 30, 2008 Geynale och Mark Haisma Cornas från 2012, 2011 och 2009. I den uppstallningen visade sig 2012 Granit 60 inte från sin allra bästa sida. Den var mycket god, men kändes väldigt ung och lite rå jämfört med 2012 Granit 30 som var mycket mera komplex och färdig att dricka. I slutändan tvivlar jag dock inte på att Granit 60 visar sig vara det bättre vinet. Dekantera länge om du dricker nu, och köp gärna en Granit 30 som sparringpartner (om den finns att få tag på i Sverige).

2012 la Geynale var dock ekig och grinig jämfört med Granit 30 och 60. Dock var min favorit av Vincent Paris vinerna denna gång 2008 la Geynale som var helt fantastisk.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag smakade på 2012 Cornas Granit 60 i januari tillsammans med Granit 30 och la Geynale, samt bla. 2009 Granit 30, 2008 Geynale och Mark Haisma Cornas från 2012, 2011 och 2009. I den uppstallningen visade sig 2012 Granit 60 inte från sin allra bästa sida. Den var mycket god, men kändes väldigt ung och lite rå jämfört med 2012 Granit 30 som var mycket mera komplex och färdig att dricka. I slutändan tvivlar jag dock inte på att Granit 60 visar sig vara det bättre vinet. Dekantera länge om du dricker nu, och köp gärna en Granit 30 som sparringpartner (om den finns att få tag på i Sverige).

2012 la Geynale var dock ekig och grinig jämfört med Granit 30 och 60. Dock var min favorit av Vincent Paris vinerna denna gång 2008 la Geynale som var helt fantastisk.
Tack för input!
 

gece

Man vänjer sig.
Smet in på Passagen vid lunch och handlade på mig lite lösgodis:
1984 Conde de Valdemar Gran Reserva
2009 Desjourneys Fleurie Chapelle de Bois
2011 Domaine Tissot La Mailloche
Finns risk för att det blir mer av Tissot (ffa Arbois Selection) och kanske en 2008 Grongnet.

Undrar om det inte var en annan forummedlem där samtidigt som jag, förreesten. En herre som pratade med sitt sällskap om att "egentligen är det ju köpstopp där hemma" samtidigt som han glatt lassade ner flaskor i korgen. Någon som känner sig skyldig? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En herre som pratade med sitt sällskap om att "egentligen är det ju köpstopp där hemma" samtidigt som han glatt lassade ner flaskor i korgen.
Det var väl köpstopp där hemma men inte i butiken? :) Eller också hade han skaffat sig en hemlig extrakällare som "regeringen" inte kände till?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Undra hur många av forumsmedlemmarna som mörkat vinköp för sin respektive minst en gång det senaste året... Jag har det i alla fall... Ofta...
Det är snarare praxis för att kunna syssla med en hobby som ekonomiskt är en katastrof
 

Silex

Medlem
Mina inköp senaste dagarna blev
2011 Domaine Tissot La Mailloche
Cornas Granit 60 Vincent Paris
och så la jag in en beställning av den på forumet hyllade Chinon Baronnie Madeleine 1976. Det är ju ett vin som är mycket svårt att inte bli nyfiken på att prova.
Egentligen är det ju självklart "köpstopp" som gäller....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mina inköp senaste dagarna blev
2011 Domaine Tissot La Mailloche
Cornas Granit 60 Vincent Paris
och så la jag in en beställning av den på forumet hyllade Chinon Baronnie Madeleine 1976. Det är ju ett vin som är mycket svårt att inte bli nyfiken på att prova.
Egentligen är det ju självklart "köpstopp" som gäller....
Heja, heja! Kul med madame 76 och Cornasen. Ser framemot intryck. :)
 
Toppen