Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Är det inte "terroir" då? o_O Brettiga viner uppskattas av många, trots att tonen kan dyka upp i viner från alla möjliga regioner? ;)

Skämt åsido, överdrifter är aldrig bra, jag kan själv bli oerhört besviken när det blir för mycket av exempelvis rök. Men, jag gillar när olika länder/regioner går att hålla isär sensoriskt och när de har en egen stil. Jag håller alltså med i stort...
Vem vet om det är terroir, vinmakning eller ngt annat (rökighten i sydafrikanska viner). Inte jag i alla fall.
Har du sett läst ngt om det och hur det uppkommer ? Du verkar ju vara väldigt intresserad av Sydafrika som vinland.
Har själv läst en del spekulerande artiklar (virus, brandrök m.m) men inte ngt som verkar ha varit välunderbyggt.

Brett t.ex anses ju allmänt som en defekt av många vinmakare i bl.a Australien medan en touche a densamma knappast upprör ngn i Portugal. Är brett personlighet då ? Tjaa svårt att säga men i vissa fall skulle jag svara ja på den frågan (t.ex vad gäller Pegaus viner som (i alla fall förr) ofta haft den karaktären medans det känns som ngt relativt ovanligt i Châteauneuf som helhet). Pegau kan ju knappast varit omedvetna om karaktären och kuren mot det är ju ingen raketingenjörskunskap så det känns som ett medvetet val att låta det vara kvar.

Visst uppskattar jag liksom det flesta vinintresserade skillnader mer än likformighet. Personlighet hos ett vin kanske för mig mer är en term som jag förknippar med ngt mer unika eller ovanliga (för regionen eller vintypen) drag snarare än mer allmäna karaktärer.

Sen håller jag helt med dig att det givetvis är intressant och utvecklande om man kan hitta sensoriska markörer som hjälper en på traven mot att förstå mer. Har dock personligen gått på fler minor än säker mark vad gäller detta under de år jag provat vin så att generaliserande beskrivningar om regioner/kommuner känns mest som att det är till för dom som skriver vinböcker. Terroir (vad det nu är ?) spelar aldrig ut alla andra val som en vinmakare kan göra från vingård till färdigt vin ( klonurval, ålder på rankan, avkastning, årgång, naturjäst/odlad jäst, kallmacerering eller ej, mognadsgrad på druvorna, sortering, avstjälkning, övrig vinmakning, lagring/fathantering/rostning/ekurval osv...).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vem vet om det är terroir, vinmakning eller ngt annat (rökighten i sydafrikanska viner). Inte jag i alla fall.
Har du sett läst ngt om det och hur det uppkommer ? Du verkar ju vara väldigt intresserad av Sydafrika som vinland.
Har själv läst en del spekulerande artiklar (virus, brandrök m.m) men inte ngt som verkar ha varit välunderbyggt.

Brett t.ex anses ju allmänt som en defekt av många vinmakare i bl.a Australien medan en touche a densamma knappast upprör ngn i Portugal. Är brett personlighet då ? Tjaa svårt att säga men i vissa fall skulle jag svara ja på den frågan (t.ex vad gäller Pegaus viner som (i alla fall förr) ofta haft den karaktären medans det känns som ngt relativt ovanligt i Châteauneuf som helhet). Pegau kan ju knappast varit omedvetna om karaktären och kuren mot det är ju ingen raketingenjörskunskap så det känns som ett medvetet val att låta det vara kvar.

Visst uppskattar jag liksom det flesta vinintresserade skillnader mer än likformighet. Personlighet hos ett vin kanske för mig mer är en term som jag förknippar med ngt mer unika eller ovanliga (för regionen eller vintypen) drag snarare än mer allmäna karaktärer.

Sen håller jag helt med dig att det givetvis är intressant och utvecklande om man kan hitta sensoriska markörer som hjälper en på traven mot att förstå mer. Har dock personligen gått på fler minor än säker mark vad gäller detta under de år jag provat vin så att generaliserande beskrivningar om regioner/kommuner känns mest som att det är till för dom som skriver vinböcker. Terroir (vad det nu är ?) spelar aldrig ut alla andra val som en vinmakare kan göra från vingård till färdigt vin ( klonurval, ålder på rankan, avkastning, årgång, naturjäst/odlad jäst, kallmacerering eller ej, mognadsgrad på druvorna, sortering, avstjälkning, övrig vinmakning, lagring/fathantering/rostning/ekurval osv...).

När det gäller just rökigheten så har jag förmånen att ha @vininfo.nu som vän och kollega då han har grottat i detta länge. Som jag har förstått det så finns det många teorier och tillsammans har man nog närmat sig sanningen en aning. Det bästa jag kan erbjuda är nog lite artiklar av just @vininfo.nu där han även har haft dialog med folk på Universitetet i Stellenbosch (finns mer att läsa under arivet för den som är intresserad, länken är enbart en summering):
http://www.vininfo.nu/pdf/2010_07_rokighet_i_sydafrikanska_viner.pdf

Jag håller dock med dig i det mesta du skriver (du slår in vidöppna dörrar), min lilla "provokation" angående terroir var ju trots allt skrivet med en blinkade gubbe, då många ibland antyder att brettighet (eller mer exakt, karaktären brett ger) har med terroir att göra, vilket jag inte köper alls. ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vem vet om det är terroir, vinmakning eller ngt annat (rökighten i sydafrikanska viner). Inte jag i alla fall.
Har du sett läst ngt om det och hur det uppkommer ? Du verkar ju vara väldigt intresserad av Sydafrika som vinland.
Har själv läst en del spekulerande artiklar (virus, brandrök m.m) men inte ngt som verkar ha varit välunderbyggt.

Brett t.ex anses ju allmänt som en defekt av många vinmakare i bl.a Australien medan en touche a densamma knappast upprör ngn i Portugal. Är brett personlighet då ? Tjaa svårt att säga men i vissa fall skulle jag svara ja på den frågan (t.ex vad gäller Pegaus viner som (i alla fall förr) ofta haft den karaktären medans det känns som ngt relativt ovanligt i Châteauneuf som helhet). Pegau kan ju knappast varit omedvetna om karaktären och kuren mot det är ju ingen raketingenjörskunskap så det känns som ett medvetet val att låta det vara kvar.

Visst uppskattar jag liksom det flesta vinintresserade skillnader mer än likformighet. Personlighet hos ett vin kanske för mig mer är en term som jag förknippar med ngt mer unika eller ovanliga (för regionen eller vintypen) drag snarare än mer allmäna karaktärer.

Sen håller jag helt med dig att det givetvis är intressant och utvecklande om man kan hitta sensoriska markörer som hjälper en på traven mot att förstå mer. Har dock personligen gått på fler minor än säker mark vad gäller detta under de år jag provat vin så att generaliserande beskrivningar om regioner/kommuner känns mest som att det är till för dom som skriver vinböcker. Terroir (vad det nu är ?) spelar aldrig ut alla andra val som en vinmakare kan göra från vingård till färdigt vin ( klonurval, ålder på rankan, avkastning, årgång, naturjäst/odlad jäst, kallmacerering eller ej, mognadsgrad på druvorna, sortering, avstjälkning, övrig vinmakning, lagring/fathantering/rostning/ekurval osv...).
......och varför skulle jag bli ledsen om vinet i flaskan framför mig smakar som 1982 Latour alldeles oavsett etiketten säger "1982 Latour" eller något annat?
Om etiketten skulle säga: "Vino Tinto Espanjol" eller "Ravioli Chianti” så skiter väl jag i det. Det är ju vinet jag vill åt, inte etiketten. För är det på DET viset kan jag väl alltid klistra dit en egen etikett. I sann Rudy-anda :cool:
 

Keen

slan
......och varför skulle jag bli ledsen om vinet i flaskan framför mig smakar som 1982 Latour alldeles oavsett etiketten säger "1982 Latour" eller något annat?
Om etiketten skulle säga: "Vino Tinto Espanjol" eller "Ravioli Chianti” så skiter väl jag i det. Det är ju vinet jag vill åt, inte etiketten. För är det på DET viset kan jag väl alltid klistra dit en egen etikett. I sann Rudy-anda :cool:

Fast nog skulle du väl bli besviken om din Latour 82 smakade Vino Tinto Espanjol eller Ravioli Chianti?

Fast då skulle man väl misstänka att just Rudy varit i farten :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fast nog skulle du väl bli besviken om din Latour 82 smakade Vino Tinto Espanjol eller Ravioli Chianti?

Fast då skulle man väl misstänka att just Rudy varit i farten :D
En del hade nog bara sagt: "den är sluten", "den är för ung", eller "over the top", om de nu inte hade fått vinet blint. Men nu pratar jag inte om riktiga vinnördar utan om etikettsdrickarna. :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har varit rätt ointresserad av Bordeaux 2011, men nu blev det en låda La Croix Figeac för att ha något från årgången
 

chambertin

Medlem
Så då var kvällens vin för finewines-onlineprovningen införskaffat dvs. 2011 Château de Nages JT Rouge.
Med ner i korgen slank även 2012 Bannockburn Pinot Noir och Cornish Point från Felton Road samt 2011 Tom's Block Pinot Noir från Neudorf.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att gå på vinmarknad och få smaka allt och 200 m längre bort hitta en vin-REA påverkade mitt köpstopp så det fick lite hicka.

White - Off-dry
2010 Vereinigte Hospitien Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese Erste Lage
Mosel Saar Ruwer (750ml) 189,00 kr2014-03-16
White - Off-dry
2012 A.J. Adam Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese
Mosel Saar Ruwer (750ml) 178,00 kr2014-03-16
White
2008 Domaine Châtelain Pouilly-Fumé Prestige
Sauvignon Blanc(750ml) 239,00 kr2014-03-16
Red
2011 Cantine Due Palme Canonico Salento IGT
Negroamaro(750ml) 55,00 kr2014-03-16
Red
2011 Dutschke Shiraz GHR Neighbours
Barossa Valley 2 fl (750ml) á 171,00 kr2014-03-16
White - Off-dry
2003 Vereinigte Hospitien Piesporter Schubertslay Riesling Spätlese
Mosel Saar Ruwer (750ml) 178,00 kr2014-03-16
Red
2009 Le Vigne di Eli Etna Santo Spirito
Etna DOC Nerello Blend, Nerello Mascalese(750ml) 196,00 kr2014-03-16
White - Off-dry
2012 Rudolf Müller Riesling Auslese
Mosel Saar Ruwer (750ml) 75,00 kr2014-03-16
Red
2010 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Les Jalets
Syrah(750ml) 121,00 kr2014-03-15
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tillägg: Vigne di Eli från Etna håller jag för ett lika stort kanonkap som de bättre Rieslingarna och Pouilly-Fumén... Men, en nästan självskriven vinnare av Fula Etikettspriset...
 

Magikern

Medlem
Den största missen jag varit med om på systembolaget hände idag men jag rörde inte en min. :rolleyes:

Hade beställt PNQ 497 Langhe Rosso 2010 och Fontanabianca Barbaresco Sori Burdin 2005 dök upp och jag behövde bara betala 239 spänn för den.

Så kan det gå när den mänskliga faktorn är involverad.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Den största missen jag varit med om på systembolaget hände idag men jag rörde inte en min. :rolleyes:

Hade beställt PNQ 497 Langhe Rosso 2010 och Fontanabianca Barbaresco Sori Burdin 2005 dök upp och jag behövde bara betala 239 spänn för den.

Så kan det gå när den mänskliga faktorn är involverad.
Eftersom det är olika importörer så är det troligen någon på systemet som blandat ihop dom. Vilket betyder att någon annan får fel vin, hoppas han/hon kollar innan han/hon betalar.
 

Magikern

Medlem
Eftersom det är olika importörer så är det troligen någon på systemet som blandat ihop dom. Vilket betyder att någon annan får fel vin, hoppas han/hon kollar innan han/hon betalar.

Vinerna lär ju nog smaka rätt olika så de får vi hoppas. ;)
Tror vinet jag fick är betydligt bättre dock? :p

En siffra fel i datorn när de skriver in produktnummer kan göra att det blir riktigt fel. Hade jag fått ett 1000 kronor plus vin hade jag nog sagt ifrån dock. :rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinerna lär ju nog smaka rätt olika så de får vi hoppas. ;)
Tror vinet jag fick är betydligt bättre dock? :p

En siffra fel i datorn när de skriver in produktnummer kan göra att det blir riktigt fel. Hade jag fått ett 1000 kronor plus vin hade jag nog sagt ifrån dock. :rolleyes:
Jag också! :blyg:
 

MartinE

Medlem
Ett tips till @Matlen! ;)

IMG_2920.JPG
 
Trådskapare
A
Efter en helg som innebar en avbruten och en inställd provning tröstade jag mig med några magnum Bruno Giacosa 2008 Rocche del Falletto Riserva. Någon som vill dricka dem med mig 2030 eller så?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter en helg som innebar en avbruten och en inställd provning tröstade jag mig med några magnum Bruno Giacosa 2008 Rocche del Falletto Riserva. Någon som vill dricka dem med mig 2030 eller så?
Jag bokar en riktigt, riktigt bra restaurang i Tokyo. Det blir gott!
 
Toppen