Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Mnjaeh... Köpte en hela och en halva i Spanien senast och de två gick tillsammans loss på dryga tusenlappen. Så, så värst billiga vill jag väl inte direkt påstå att de är... :död:

Vår restaurantörsgranne a la Italiano, har upptäckt att vin innehåller fler nyanser än rött och vitt. Han har därför börjat anordna månatliga vinaftnar med en representant från Mercien. Sist (vi var dock tvungna inställa) fick han smak på en Pedro Ximenez sherry. Han funderar fortfarande. Kan inte riktigt greppa att det skulle vara något fantastiskt med den. Jag skall ta dit en Oloroso åt honom vad det lider... Men, så snart jag kan smutta igen, så har jag lovat assistera honom med hans PX.

En av de sparsmakade upplevelser jag tålmodigt ser fram mot...
Ja, inte är jag förvånad. Det finns såklart dyr Sherry, speciellt bättre Amontillado och Palo Cortado. Gillar dessa stilar bäst då de både har karaktär från biologisk mognad (tid under flor) samt en oxidativ utveckling, som både gör dem mer lagringsdugliga och komplexa. PX är gott som satan i små doser, antingen bara att smutta på eller ringlad över lite god vaniljglass. Mums!
 

Vino fino

Medlem
Mnjaeh... Köpte en hela och en halva i Spanien senast och de två gick tillsammans loss på dryga tusenlappen. Så, så värst billiga vill jag väl inte direkt påstå att de är... :död:
Kom igen nu @StefanAkiko, det där måste varit V.O.R.S !! Tycker du att de är dyra om du jämför med motsvarande kvalitet Tawny eller Vin Santo eller Tokajii? Eller generellt, jämfört med annat vin?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Väl talat. Håller med på samtliga punkter.

All icke extra förstärkt Sherry skall drickas omedelbums. Eller åtminstone så snabbt man har möjlighet. Även den förstärkta tappar lite över tid, men processen är mer utdragen.
Nu är väl dock i princip alla Sherry alkoholförstärkta. Fino lite mindre, runt 15 %, vilket är max för att floret skall överleva, men vanligtvis behöver även dessa spritförstärkas, eller har jag missat något? :)
 

Vino fino

Medlem
Nu är väl dock i princip alla Sherry alkoholförstärkta. Fino lite mindre, runt 15 %, vilket är max för att floret skall överleva, men vanligtvis behöver även dessa spritförstärkas, eller har jag missat något? :)
Stämmer bra. Flor dör vid 15,5. Olorosos (inkl. Palo cortado) skräms upp över 17
 

merlotsmile

Medlem
Nerdpoäng på ingång. Om den har lagrats i Solera i Jerez så får den dock kallas Sherry, vilket är vanligt med många PX. Bara för att plocka lite nördpoäng jag med. ;)
Får/brukar man verkligen lagra en fino från Montilla Moriles som är gjord på PXdruvor och är icke förstärkt i Jerez :eek:? Nåväl den får iallafall inte kallas sherry ...
 

Silenos

Medlem
Gurto skrev:
Har bara druckit Ruché en gång. Extremt blommig historia med massa viol och aromatiska svarta vinbär (tänk Läkerol eller Absolut Kurant). Udda vin som definitivt var mer intressant än bra. Kul att ha testat iaf :) för det var åtminstone inte slätstruket.

Freisa slänger för övrigt Aldo Conterno in i sin Langhe Rosso (tillsammans med lite Cab S och Merlot). Där funkade den udda Piemonte-druvan bra.

StefanAkiko skrev:
Parfymerat rosenvatten, lämpligen för utvärtes bruk på äldre damer.
Har en flaska kvar.
Har serverat det till över 20 personer och två såg Jesus.
Majoriteten såg Beelzebub.
Hustrun och jag tillhör dem som aldrig kommer köpa detta vin igen.
Hoppas på mer glädje och lycka från dina upplevelser.

Ja... Det här lät ju ganska äckligt faktiskt. Tack för förvarningarna.
 

merlotsmile

Medlem
Nu är väl dock i princip alla Sherry alkoholförstärkta. Fino lite mindre, runt 15 %, vilket är max för att floret skall överleva, men vanligtvis behöver även dessa spritförstärkas, eller har jag missat något? :)
Fino från Montilla Morilles förstärks i regel inte pga att man använder PX-druvan som når en helt annan mognad än Palomino
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kom igen nu @StefanAkiko, det där måste varit V.O.R.S !! Tycker du att de är dyra om du jämför med motsvarande kvalitet Tawny eller Vin Santo eller Tokajii? Eller generellt, jämfört med annat vin?
Ähurm, det är skillnad mellan begreppen billigt och prisvärt.
Bra Sherry är något som skall avnjutas så ofta det går.
Hustrun gör dock samma minspel åt Sherry som då det finns öppnad surströmming i hennes närhet...
Så, det blir alldeles för sällan i mitt liv.

...precis som med så mckt annat...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På tal om sherry, så damp följande erbjudande från The Chicago Wine Company ned i min mailbox:

'I’ve often called Valdespino “the Romanee-Conti of Jerez.” Well, there, I’ve said it. To me they represent quality and tradition at the very top of the Sherry hierarchy. The winery, soleras and brands are old, registered in 1875, but with documentation about their commercial and winegrowing activities going back to the 13th century. Their recent history starts in 1999, when Jose Estevez purchases the company from the Valdespino family. Today Valdespino is the jewel in the crown of the Grupo Estevez..."- Luis Gutierrez, Wine Advocate

NV Valdespino, Toneles Moscatel, Jerez (375ml) $229.50/half-bottle

"100 out of 100...The NV Moscatel Toneles has reached a mythical status locally in Spain. It’s an extremely old, concentrated and powerful sweet wine that was long forgotten, because there was no market for it. The color is dark brown, almost opaque with amber-green edges. The ever-changing nose is an explosion of spices (curry and cinnamon) and noble woods, and from the sheer concentration it displays a myriad of roasted coffee, dark chocolate, balsamic herbs and even a note of coconut. After some time in the glass the roasted orange notes of Muscat come back intermixed with very spicy incense notes. Give it more time and it smells of camphor. It’s fascinating to smell it over the course of a few hours - even days. The palate is immensely concentrated, with the alcohol perfectly integrated and the extreme sweetness compensated by a piercing acidity that reminds me of some century-old Madeiras. It ends with an acute coffee note. The aftertaste is eternal. It is exceptional that such an old wine (it could be over 80 years of average age) keeps the freshness and balance, but when this happens, the wine is exceptional. A world-class sweet wine that shows what aged Muscat is able for. With its 430 grams of residual sugar, this wine is indestructible, but only 100 bottles are withdrawn and bottled yearly from a single, large cask. Drink 2013-2034." - Luis Gutierrez, Wine Advocate
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ähurm, det är skillnad mellan begreppen billigt och prisvärt.
Bra Sherry är något som skall avnjutas så ofta det går.
Hustrun gör dock samma minspel åt Sherry som då det finns öppnad surströmming i hennes närhet...
Så, det blir alldeles för sällan i mitt liv.

...precis som med så mckt annat...
Say no more *nudge* *nudge*
 
Toppen