Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
REA i Ginza!
image.jpg

Blev en Calif PN fr 2005, Clos D'un Jour, Cahors 2010 samt en special cuvée 2010 Bastide Blanche, Bandol.
 

chambertin

Medlem
Mer röd Bandol till folket!
Du har inte många anhängare för den åsikten på SB tyvärr @Matlen.
Finns ju hissnande 1 röd Bandol att finna på SB's fasta sortiment och sen 11 till i BS, varav 3 är tillfälligt slut och av resterande 8 så har säkert 4 en annan årgång och 2 har kollikrav.
Förstår att du skickar bud med @vininfo när han är ute. ;)

La Bastide Blanche får väl annars räknas som motsvarigheten till Crozes-Hermitage från Alain Graillot när det gäller Bandol fast ett snäpp värre vad gäller konkurrens. Bastide Blanche har väl funnits där i ensamt majestät säkert ett decennium nu.

Prova Pieraccis Bandol som finns på Atomwine.dk om du vill testa mer. Helt ok alternativ till Bastide Blanche.

Den här var annars en riktigt god Bandol (Ch Pey Neuf) som jag drack 2011:
Pey Neuf.jpg

Är inte helt säker på årgången men har för mig att det var 2007.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du har inte många anhängare för den åsikten på SB tyvärr @Matlen.
Finns ju hissnande 1 röd Bandol att finna på SB's fasta sortiment och sen 11 till i BS, varav 3 är tillfälligt slut och av resterande 8 så har säkert 4 en annan årgång och 2 har kollikrav.
Förstår att du skickar bud med @vininfo när han är ute. ;)

La Bastide Blanche får väl annars räknas som motsvarigheten till Crozes-Hermitage från Alain Graillot när det gäller Bandol fast ett snäpp värre vad gäller konkurrens. Bastide Blanche har väl funnits där i ensamt majestät säkert ett decennium nu.

Prova Pieraccis Bandol som finns på Atomwine.dk om du vill testa mer. Helt ok alternativ till Bastide Blanche.

Den här var annars en riktigt god Bandol (Ch Pey Neuf) som jag drack 2011:
Visa bifogad bild 936
Är inte helt säker på årgången men har för mig att det var 2007.
Du är en vis man med god och bred smak, precis som jag. Tack för tipsen. Nästan så Bandol förtjänar en helt egen tråd, då Bandol är alldeles för åsidosatt, både på SB, men även bland många vinnördar. Det pratas i alla fall alldeles för lite om dessa trevliga viner.:)

Atomwine.dk säger du, inser att det snart är dags att börja beställa över nätet. :eek: Även jag är jävligt less på SB vid det här laget, speciellt då jag gillar att värna om dessa lite mindre populära vinsorterna. Och som sagt, endast EN Bandol i ordinarie sortimentet är bara för dåligt. Tur att den som finns är så jädrans bra. Årgång 2009 var fantastiskt trevlig!
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Har inte druckit ngt från E Pira & Figli så beställde derase 2009, Langhe Nebbiolo ( http://www.systembolaget.se/76416) för att prova. Ngn här som provat ?

Beställde häromdagen även 2010, Château de Parenchère Cuvée Raphael (nr 82266) och 2009, Château de Parenchère
(nr 82681) sedan den sistnämnda fått goda omdömen av Munskänkarna senast. Misstänker dock att det är 2010 som kommer eftersom det var den årgången som Munskänkarna provat.
 
Trådskapare
A
Hämtade 4 flaskor 2002 Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein idag. Tipset kom från @Swedish och då jag druckit 04an tidigare kändes det som ett säkert köp.

Blev också en Selosse 2003.

Passade på att returnera två magnum 1994 Conde de Valdemar. Efter att ha provat halvmagnumen så var det inget svårt beslut.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hämtade 4 flaskor 2002 Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein idag. Tipset kom från @Swedish och då jag druckit 04an tidigare kändes det som ett säkert köp.

Blev också en Selosse 2003.

Passade på att returnera två magnum 1994 Conde de Valdemar. Efter att ha provat halvmagnumen så var det inget svårt beslut.
En fullödig dag på SB med andra ord.
Har fö hittat en butik med ett flertal Selosser i. Priserna är väl i lite ögonbrynshöjartag, men blir ju nyfiken. Vilka tycker du man borde sikta in sig på till födelsedagen som är på G?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev tre flaskor överprisad australiensisk shiraz, två flaskor överprisad amerikansk chardonnay, en d: o fransk och sen två småflaskor plonk. Aj. :)
Amon-Ra I suppose ;)

Den är dock god som satan, i alla fall tidigare årgångar. Riktigt gott vin är ju alltid värt ett köp om inte annat, detta även om det finns billigare vin som är LIKA goda...

Såg att det även släpptes Anaperenna -12 , kan den vara något tro?
 

sunqan

Vinös
Amon-ra - brukar vara helt ok, men behöver lite tid. Brukar köpa bishop också -har aldrig provat wallace/anaperena.
Far Niente är väl det närmaste abc-chardonnayer man kommer idag (min kära tant gillar såna), och sen blev det en chassagne-montrachet 1er cru för att ha nåt att jämföra med.
Plonket var 2008 la garde (allt är relativt).
 

MartinE

Medlem
Onsdagens inköp resulterade i en flaska Salon 2002 och en flaska Bollinger R.D. 2002. Vet redan nu att jag kommer ångra mitt val av numerus... :nagelbitare:
 

gece

Man vänjer sig.
Var i Österrike, och "when in Rome": 2008 Alois Kracher Grande Cuvée TBA #6 Nouvelle Vague Trockenbeerenauslese.

Även lite Patrón Silver Tequila för att kunna göra vettiga margaritas
 
Toppen