Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var i Österrike, och "when in Rome": 2008 Alois Kracher Grande Cuvée TBA #6 Nouvelle Vague Trockenbeerenauslese.

Även lite Patrón Silver Tequila för att kunna göra vettiga margaritas
TBA: tummenupp!
Tequila: huh?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du provat göra margaritas utan tequila?
Lever ett fullödigt liv också utan Sunrise, Knack och Death :ängel:
Har lite svårt för den lite orena, oljigt fadda karaktären i Tequila.
Känns lite som sista utvägen...
Men, jag vet, är obildbar på vissa områden...
 

sunqan

Vinös
Jag försvarar absolut inte valet av dryck. Tycker det smakar... tja... ah... mindre angenämt. Men faktum kvarstår - margaritas kräva dessa drycker. Det är objektivt så det förslår, n'est Pas?
 

gece

Man vänjer sig.
Lever ett fullödigt liv också utan Sunrise, Knack och Death :ängel:
Har lite svårt för den lite orena, oljigt fadda karaktären i Tequila.
Känns lite som sista utvägen...
Men, jag vet, är obildbar på vissa områden...
Tequila är en ädel dryck med kraftig karaktär, precis som det ska vara. Margarita är en kraftfull och nobel cocktail som korrekt gjord skapar en underbar harmoni av salt, syra, beska, sötma och en eldig spritighet utan att dränka allt härligt finkel och annat i tequilan. :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I väntan på bättre förståelse av Tequila var jag på vinREA idag. Som hastigast. En bundlad packe av tre st röda viner fr NZ:
2011 Felton Road Bannockburn Pinot Noir
2005 Morton Estate Merlot Black Label, Hawkes Bay
2008 Palliser Estate Martinborough Pinot Noir

Hela packen: 539 kr.
Än så länge föredrar jag detta före Tequila Anything :kyss:
 
Last edited:

chambertin

Medlem
I väntan på bättre förståelse av Tequila var jag på vinREA idag. Som hastigast. En bundlad packe av tre st röda viner fr NZ:
2011 Felton Road Bannockburn Pinot Noir
2005 Morton Estate Merlot Black Label, Hawkes Bay
2008 Pallister Estate Martinborough Pinot Noir

Hela packen: 539 kr.
Än så länge föredrar jag detta före Tequila Anything :kyss:
Trevliga inköp.
Inte givit upp PN-sökandet ser jag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trevliga inköp.
Inte givit upp PN-sökandet ser jag.
Jag är knappast den som ger upp i första taget. Bara för att jag haft drygt 20 år av nederlag vad gäller röd Bourgogne, så längtar jag fortfarande efter uppvaknandets moment. SATORI. Dock har jag av hänsyn till hustrun dragit ned på tempot "en-röd-Burg-i-månaden" till... Ähum, glest. Dock landar icke-burgundiska PN:ar ofta ganska rätt. Vanligt att vi uppfattar dem som "tunna", men de bättre är otroligt goda och går bra till mat.
 

gece

Man vänjer sig.
Fick hem en Vina Tondonia grand reserva 1991 idag.
Någon som testat den?
Vit eller röd? Den vita är inihelvetes bra. Mår nog inte dåligt av ett par år på rygg men är ej heller något barnarov. Den röda har jag inte druckit -91an av, men -94an var finfin härom månaden. Generellt sett är mina erfarenheter av Viña Tondonia (och mer allmänt, grejer från R. Lopez de Heredia) bra skit.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vit eller röd? Den vita är inihelvetes bra. Mår nog inte dåligt av ett par år på rygg men är ej heller något barnarov. Den röda har jag inte druckit -91an av, men -94an var finfin härom månaden. Generellt sett är mina erfarenheter av Viña Tondonia (och mer allmänt, grejer från R. Lopez de Heredia) bra skit.
Den vita var det ja köpte.
Upplevde du den som utvecklad i smaken då? Har ungefär noll erfarenhet av Rioja båda röd och vit.
 

gece

Man vänjer sig.
Den vita var det ja köpte.
Upplevde du den som utvecklad i smaken då? Har ungefär noll erfarenhet av Rioja båda röd och vit.
Den är absolut utvecklad, men jag hade inte gissat 23 bast om jag inte sett etiketten, kanske mest för att den kändes väldigt vital i syran. Detta är ju definitivt inget mainstreamvin och jag kan tänka mig att det inte faller alla i smaken, men jag tycker du har gjort ett kanonköp :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Den är absolut utvecklad, men jag hade inte gissat 23 bast om jag inte sett etiketten, kanske mest för att den kändes väldigt vital i syran. Detta är ju definitivt inget mainstreamvin och jag kan tänka mig att det inte faller alla i smaken, men jag tycker du har gjort ett kanonköp :)
Ska bli spännande att prova, tack för infon.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I väntan på bättre förståelse av Tequila var jag på vinREA idag. Som hastigast. En bundlad packe av tre st röda viner fr NZ:
2011 Felton Road Bannockburn Pinot Noir
2005 Morton Estate Merlot Black Label, Hawkes Bay
2008 Palliser Estate Martinborough Pinot Noir

Hela packen: 539 kr.
Än så länge föredrar jag detta före Tequila Anything :kyss:
Mycket intressant där, själv blir det åtminstone aktuellt att testa Felton Road Bannockburn. Merlot från Hawkes Bay med respektabel ålder (nåja, för mig i alla fall), låter klart intressant också.
 

Swedish

Medlem
Den vita var det ja köpte.
Upplevde du den som utvecklad i smaken då? Har ungefär noll erfarenhet av Rioja båda röd och vit.

Drack den vanliga reservan vit 96 för någon timme sen, en slatt från igår. Totalt oberörd av tiden som går och mår bra av luft... Ett udda vin (men faktiskt inte så udda som jag mindes det) med utvecklade toner men samtidigt ung vital frukt. Syror, fetma och frukt sitter snyggt ihop. På minus sidan kan väl nämnas att jag hoppades på mer "energi" och dekadens...:confused:
Satt dock som en smäck till en gryta på vita bönor, vitt vin, rostad paprika, morcilla, butifarra, txistorra... Magen är lite upprörd dock...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Drack den vanliga reservan vit 96 för någon timme sen, en slatt från igår. Totalt oberörd av tiden som går och mår bra av luft... Ett udda vin (men faktiskt inte så udda som jag mindes det) med utvecklade toner men samtidigt ung vital frukt. Syror, fetma och frukt sitter snyggt ihop. På minus sidan kan väl nämnas att jag hoppades på mer "energi" och dekadens...:confused:
Satt dock som en smäck till en gryta på vita bönor, vitt vin, rostad paprika, morcilla, butifarra, txistorra... Magen är lite upprörd dock...
Tack för info :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Passade på att plocka upp två rosa 2002or idag: Cuvée William Deutz Rosé och Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon.
Bra köp !!
Cuvée William Deutz Rosé 2002 kommer bli magisk.
Faktum e att den är så god redan idag att jag har lagt några
i botten av förrådet för att inte dricka upp alla för tidigt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hämtade ur 4 beställda viner. 2 av dom var fel årgång!
Systembolaget vill somvanligt inte ta något ansvar för det, trots att det är dom jag handlar utav. Skyller på importören och vill att jag skall skriva och klaga på dom. Argh!

Behövde bara skriva av mig lite :)
 
Toppen