De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Blev lite nyfiken: Kan man verkligen bedöma om ett vin är korkdefekt genom att lukta på korken, dessutom på den del som inte varit i kontakt med vinet?

Att man kan känna TCA är jag helt med på, denna doft går inte ens att missa när man har århundradets förkylning, men kan man bedöma vinet bara genom att lukta på korken på ovansidan? Jag vet verkligen inte själv, men har aldrig hört att man gör på det viset. :)

2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

unlike

3. Mattias Schyberg

Har du provat?

4. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Har druckit ett antal sec och asti.
    fortfarande unlike :rolleyes:
    Lämnar dom flaskorna till tanterna.

5. karl.1480

karl.1480 Denim Demon

2010 Fontodi Flaccianello della Pieve
    2011 Passopisciaro Passopisciaro
    2005 Muga Rioja Gran Reserva Prado Enea
    2008 Pinino Brunello di Montalcino
    2010 GD Vajra Langhe Rosso PN Q497

2012 Knoll Grüner Veltliner Smaragd Loibner Loibenberg
    2011 Tissot Arbois Selection

2012 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
    2012 Dönnhoff Norheimer Kirschheck Riesling Spätlese
    NV José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years

Nyper en Flaccianello inom snar framtid bara för att känna lite på den, resterande flaskor ska jag förtränga att jag äger.

StefanAkiko gillar detta.
  6. MartinE

MartinE Medlem

De ska få några års lagring båda två!

7. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Bra fångst!
    Rätt inställning :cool:

8. Vino fino

Vino fino Medlem

Dessa korkar har en vass ton av gamla champinjoner och grönmögel. Inte ofta jag känner det så tydligt på ovansidan men i detta fall står det bortom allt tvivel. T.o.m. Humle & Dumle på Bolaget erkände att de kände odören.

Eftersom jag redan druckit ett av vinerna (och konstaterat skadan) så anser jag att jag inte ens behöver öppna resten. Men men...

9. karl.1480

karl.1480 Denim Demon

Exakt! YOLO.

Skumpagne gillar detta.
  10. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Detta år hade jag bestämt mig för att inte vila på musen utan snabbt se till att få min del av Vilmart när den släpptes idag från Franska Vinlistan.
    Således blev det:
    en låda
    Vilmart & Cie Grande Réserve 1er Cru NV
    Att dricka nu nu nu

och en låda
    Vilmart & Cie Grand Cellier d'Or 1er Cru 2009 att tålmodigt vänta på några år.

Var lite sugen på deras treliters men hejdade mig...

Därtill en låda 2011 Vieux Telegraphe från samma leverantör, några kronor billigare än vad de tar på SB och levererad i "orginal" trälåda istället för SB's otäcka pappkartonger.

Inser att det kommer att bli en tuff månad, Franskas släpp idag, Caviste kommer med en ny låda på torsdag som man säkert bara måste ha och SB släpper sina godsaker samma dag... Anar jag ett litet köpstopp som tornar upp sig på horisonten?

MartinE och Skumpagne gillar detta.
  11. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Precis nu så kom lådan med Jura-viner från Caviste. Alltid trevligt med en liten leverans.

12. MartinE

MartinE Medlem

Den lär absolut vara söt, men det ska kanske påpekas att en ratafia inte är en champagne, utan ett starkvin (likör?) gjort på druvresterna efter pressningen och med tillsats av socker och sprit.

13. Segol

Segol Medlem

Klokt!
    De få varianter av ratafia jag druckit har varit söta starkviner, tillverkade i Champagne men det har definitivt inte varit sött bubbel

14. Mattias Schyberg

Oki, då är jag med, en rimlighetskalkyl baserat på den flaska du öppnat, samt att det luktade TCA på utsidan, helt enkelt. Jag hade gjort likadant, dvs returnerat. :)

15. Swedish

Swedish Medlem

Jepp, samma tanke som för en Pineau des Charentes, MacVin från Jura, Pommeau i Normandie...

16. Swedish

Swedish Medlem

Jag är lika bedrövad varenda gång jag hör dina redogörelser... Kan bara beklaga! I min värld ifrågasätts kund aldrig, tar tillbaka rubb och stubb utan minsta snack. Det är ju inte så att grejerna testas "backstage". Du får reklamera tom. för "smakdefekt" dvs du kanske inte tyckte vinet var gott och det ska aldrig diskuteras...

Magnus L, ChristianB och Mattias Schyberg gillar detta.
  17. Swedish

Swedish Medlem

Vad har ni för lönebild på er butik?:eek: Jag måste ansöka om förflyttning... Kämpar fortfarande med att lösa ut förra månadens beställningar...

18. TEGE

TEGE Medlem

Bürgermeister Schweinhardt Riesling Löhrer Berg Trocken 2012
    Château Fourcas-Hosten 2005
    Xavier Châteauneuf-du-Pape 2010
    Buena Vista Carneros Pinot Noir 2011

19. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Stämmer det verkligen? Jag köper 10 prestige champagner provar samtliga och kan sen returnera samtliga för att dom inte var "goda"?!

20. Swedish

Swedish Medlem

Rent principiellt ja! Vi har tagit tillbaks Selosse Substance för att den var oxidativ (no shit?!) och ung Krug för att den hade en hård icke integrerad syra (no shit?!) Sen kommer du tillbaks med 24 flaskor väcks nog en viss misstänksamhet och börjar ett mönster synas så är det en annan femma...

ChristianB, Vino fino, magnum och 1 annan gillar detta.

Dela sidan