Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Tog bort foliet på övriga 3 och konstaterade med ett sniff på korkarna att hela batchen var förstörd.
Blev lite nyfiken: Kan man verkligen bedöma om ett vin är korkdefekt genom att lukta på korken, dessutom på den del som inte varit i kontakt med vinet?

Att man kan känna TCA är jag helt med på, denna doft går inte ens att missa när man har århundradets förkylning, men kan man bedöma vinet bara genom att lukta på korken på ovansidan? Jag vet verkligen inte själv, men har aldrig hört att man gör på det viset. :)
 

karl.1480

Medlem
2010 Fontodi Flaccianello della Pieve
2011 Passopisciaro Passopisciaro
2005 Muga Rioja Gran Reserva Prado Enea
2008 Pinino Brunello di Montalcino
2010 GD Vajra Langhe Rosso PN Q497

2012 Knoll Grüner Veltliner Smaragd Loibner Loibenberg
2011 Tissot Arbois Selection

2012 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
2012 Dönnhoff Norheimer Kirschheck Riesling Spätlese
NV José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years

Nyper en Flaccianello inom snar framtid bara för att känna lite på den, resterande flaskor ska jag förtränga att jag äger.
 

MartinE

Medlem
Båda två riktigt bra, Detutzen lite mer återhållsam och elegant och tjänar troligtvis en hel del på lagring, Billecarten lite bredare och snäppet mer tillgänglig men är väl också ett lagringsobjekt i grund och botten.
De ska få några års lagring båda två!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 Fontodi Flaccianello della Pieve
2011 Passopisciaro Passopisciaro
2005 Muga Rioja Gran Reserva Prado Enea
2008 Pinino Brunello di Montalcino
2010 GD Vajra Langhe Rosso PN Q497

2012 Knoll Grüner Veltliner Smaragd Loibner Loibenberg
2011 Tissot Arbois Selection
2012 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
2012 Dönnhoff Norheimer Kirschheck Riesling Spätlese
NV José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years

Nyper en Flaccianello inom snar framtid bara för att känna lite på den, resterande flaskor ska jag förtränga att jag äger.
Bra fångst!
Rätt inställning :cool:
 

Vino fino

Medlem
Blev lite nyfiken: Kan man verkligen bedöma om ett vin är korkdefekt genom att lukta på korken, dessutom på den del som inte varit i kontakt med vinet?

Att man kan känna TCA är jag helt med på, denna doft går inte ens att missa när man har århundradets förkylning, men kan man bedöma vinet bara genom att lukta på korken på ovansidan? Jag vet verkligen inte själv, men har aldrig hört att man gör på det viset. :)
Dessa korkar har en vass ton av gamla champinjoner och grönmögel. Inte ofta jag känner det så tydligt på ovansidan men i detta fall står det bortom allt tvivel. T.o.m. Humle & Dumle på Bolaget erkände att de kände odören.

Eftersom jag redan druckit ett av vinerna (och konstaterat skadan) så anser jag att jag inte ens behöver öppna resten. Men men...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Detta år hade jag bestämt mig för att inte vila på musen utan snabbt se till att få min del av Vilmart när den släpptes idag från Franska Vinlistan.
Således blev det:
en låda
Vilmart & Cie Grande Réserve 1er Cru NV
Att dricka nu nu nu

och en låda
Vilmart & Cie Grand Cellier d'Or 1er Cru 2009 att tålmodigt vänta på några år.

Var lite sugen på deras treliters men hejdade mig...

Därtill en låda 2011 Vieux Telegraphe från samma leverantör, några kronor billigare än vad de tar på SB och levererad i "orginal" trälåda istället för SB's otäcka pappkartonger.

Inser att det kommer att bli en tuff månad, Franskas släpp idag, Caviste kommer med en ny låda på torsdag som man säkert bara måste ha och SB släpper sina godsaker samma dag... Anar jag ett litet köpstopp som tornar upp sig på horisonten?
 

MartinE

Medlem
Insåg just att det var söt champagne så den lär avbokas haha.
Den lär absolut vara söt, men det ska kanske påpekas att en ratafia inte är en champagne, utan ett starkvin (likör?) gjort på druvresterna efter pressningen och med tillsats av socker och sprit.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dessa korkar har en vass ton av gamla champinjoner och grönmögel. Inte ofta jag känner det så tydligt på ovansidan men i detta fall står det bortom allt tvivel. T.o.m. Humle & Dumle på Bolaget erkände att de kände odören.

Eftersom jag redan druckit ett av vinerna (och konstaterat skadan) så anser jag att jag inte ens behöver öppna resten. Men men...
Oki, då är jag med, en rimlighetskalkyl baserat på den flaska du öppnat, samt att det luktade TCA på utsidan, helt enkelt. Jag hade gjort likadant, dvs returnerat. :)
 

Swedish

Medlem
Kan inte undgå att fylla på här med den veckoliga personliga förödmjukelsen som troget levereras av Monopolet.

Köpte 4 st buteljer av ett vin, öppnade och drack ett, märkte att det var korkskadat. Tog bort foliet på övriga 3 och konstaterade med ett sniff på korkarna att hela batchen var förstörd. Ergo: tillbaka till butiken idag för att returnera.

butiksbiträde 1: "Vi kan inte ta tillbaka vinerna eftersom de är osäljbara när du har tagit bort foliet"
kunden (jag): "Eh? Jag säger ju att samtliga är korkskadade. Lukta själva!"
butiksbiträden 1 och 2: (Sniff sniff mummel mummel)
butiksbiträde 2: "Jo, nog är det korkskadat alla gånger. Men vi kan inte skicka tillbaka till leverantören utan att ha bevisat att det är korkskadat. Då får vi inte betalt av leverantörerna"
jag: "Du tycker att jag ska ta hem flaskorna igen, korka upp dem, konstatera korkskadan, och komma tillbaks?"
biträde 2: "Ja, tyvärr. Sånt är vårt ansvar mot leverantörerna"
jag: "Och kunderna då?"
biträde 2: "Jo, tyvärr blir det lite byråkratiskt."

Eftersom jag själv i min ungdom jobbade i den hemska fria liberaliserade vinmarknaden vet jag att det inte är något problem med en policy mot leverantörerna där defekter automatiskt krediteras utan bevistvång.
Men här i Svedala har vi ett eländigt monopol som håller på att kissa på sig av skräck för att någon leverantör ska EU-anmäla dem och att alla fina jobb på HK och i lobbyverksamheten kommer att försvinna vilket har lett till att personalen har hjärntvättats och kunden hamnar i sista ledet.

Så…. för VEM finns monopolet? För kunderna? Knappast

Jag är lika bedrövad varenda gång jag hör dina redogörelser... Kan bara beklaga! I min värld ifrågasätts kund aldrig, tar tillbaka rubb och stubb utan minsta snack. Det är ju inte så att grejerna testas "backstage". Du får reklamera tom. för "smakdefekt" dvs du kanske inte tyckte vinet var gott och det ska aldrig diskuteras...
 

Swedish

Medlem
2010 Fontodi Flaccianello della Pieve
2011 Passopisciaro Passopisciaro
2005 Muga Rioja Gran Reserva Prado Enea
2008 Pinino Brunello di Montalcino
2010 GD Vajra Langhe Rosso PN Q497

2012 Knoll Grüner Veltliner Smaragd Loibner Loibenberg
2011 Tissot Arbois Selection
2012 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
2012 Dönnhoff Norheimer Kirschheck Riesling Spätlese
NV José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years

Nyper en Flaccianello inom snar framtid bara för att känna lite på den, resterande flaskor ska jag förtränga att jag äger.

Vad har ni för lönebild på er butik?:eek: Jag måste ansöka om förflyttning... Kämpar fortfarande med att lösa ut förra månadens beställningar...
 

TEGE

Medlem
Bürgermeister Schweinhardt Riesling Löhrer Berg Trocken 2012
Château Fourcas-Hosten 2005
Xavier Châteauneuf-du-Pape 2010
Buena Vista Carneros Pinot Noir 2011
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag är lika bedrövad varenda gång jag hör dina redogörelser... Kan bara beklaga! I min värld ifrågasätts kund aldrig, tar tillbaka rubb och stubb utan minsta snack. Det är ju inte så att grejerna testas "backstage". Du får reklamera tom. för "smakdefekt" dvs du kanske inte tyckte vinet var gott och det ska aldrig diskuteras...
Stämmer det verkligen? Jag köper 10 prestige champagner provar samtliga och kan sen returnera samtliga för att dom inte var "goda"?!
 

Swedish

Medlem
Stämmer det verkligen? Jag köper 10 prestige champagner provar samtliga och kan sen returnera samtliga för att dom inte var "goda"?!
Rent principiellt ja! Vi har tagit tillbaks Selosse Substance för att den var oxidativ (no shit?!) och ung Krug för att den hade en hård icke integrerad syra (no shit?!) Sen kommer du tillbaks med 24 flaskor väcks nog en viss misstänksamhet och börjar ett mönster synas så är det en annan femma...
 
Toppen