Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Och där fick också @Matlen visa att han kan sin druvlära :D
Intressant är om det faktiskt är några skillnader i hur cannonau/grenache landar i glaset jämfört med exempelvis grenache från södra rhone eller Languedoc. Jag är nog inte riktigt rätt person att svara men tyckte nog att cannonau var förvånansvärt elegant (om man får använda det uttrycket här) och mindre fruktspäckad än "vanlig" grenache. Får försöka prova båda varianter vid lämpligt tillfälle.
Precis, det var hela poängen med att kommentera. Så jävla skönt att kunna något då och då. ;)

Klart intressant att testa de olika varianterna mot varann. Har själv inte druckit Cannonau så vitt jag vet.
 

mnor

Medlem
Råkade gå förbi och ad hoc köpa en flaska 2002 Clos des Goisses igår på flygplatsen i Helsingfors. Vet att det inte var något vidare bra pris, men kunde inte liksom låta bli att köpa en flaska. Eftersom jag endast hade en flaska innan så har jag nu ett par. Frågan är om ett halvt dussin är nästa antal som jag behöver gå till, efter det att man har ett par?
 

Siripim

Medlem
Förts inlägget för mig här på forumet så jag börjar väl med att dra till med det senaste jag har inhandlat. Rätt blandat blev det.

Paul Bara Bouzy Rouge 2004
Dario Princic Jakot 2010
Domaine Gauby Calcinaires Rouge 2012
Chateau d'Arlay Blanc Tradition 2000
Chateau d'Arlay Vin Jaune 2003
Josko Gravner Ribolla 2004
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Förts inlägget för mig här på forumet så jag börjar väl med att dra till med det senaste jag har inhandlat. Rätt blandat blev det.

Paul Bara Bouzy Rouge 2004
Dario Princic Jakot 2010
Domaine Gauby Calcinaires Rouge 2012
Chateau d'Arlay Blanc Tradition 2000
Chateau d'Arlay Vin Jaune 2003
Josko Gravner Ribolla 2004
Kul viner!
Gravner har jag kikat och suktat på länge. Men finns bara att beställa till Sthlm! :(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förts inlägget för mig här på forumet så jag börjar väl med att dra till med det senaste jag har inhandlat. Rätt blandat blev det.

Paul Bara Bouzy Rouge 2004
Dario Princic Jakot 2010
Domaine Gauby Calcinaires Rouge 2012
Chateau d'Arlay Blanc Tradition 2000
Chateau d'Arlay Vin Jaune 2003
Josko Gravner Ribolla 2004
Mycket bra fångst! Och varmt välkommen!!!
 

Siripim

Medlem
Tack :)
Känner redan att jag kommer hänga här en del.
Är väldigt nyfiken på bla d'Arlays Vin Jeanu.
Har också blivit:
CAV0029
Benoit Lahaye Brut Nature
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack :)
Känner redan att jag kommer hänga här en del.
Är väldigt nyfiken på bla d'Arlays Vin Jeanu.
Har också blivit:
CAV0029
Benoit Lahaye Brut Nature
@Mats och jag stod faktiskt och fingrade på en lite yngre 2003 Caves de la Muyre Vin Jaune igår och gjorde upp planer på att dricka den och andra oxiderade godsaker som bättre Rioja, denna och en lite finare Oloroso i juni. Tre kvällar med varsin liten njutning.
 
Trådskapare
A
Förts inlägget för mig här på forumet så jag börjar väl med att dra till med det senaste jag har inhandlat. Rätt blandat blev det.

Paul Bara Bouzy Rouge 2004
Dario Princic Jakot 2010
Domaine Gauby Calcinaires Rouge 2012
Chateau d'Arlay Blanc Tradition 2000
Chateau d'Arlay Vin Jaune 2003
Josko Gravner Ribolla 2004
Välkommen till Forumet. Drack.Paul Bara Bouzy Rouge 2004 för ca 3 veckor sedan. Halvflaska visserligen men vinet kändes 'färdigt'. Gott var det iallafall.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gillar Vin Jaune-snacket. Lufta allt yngre än 15 år ordentligt. Gärna några dagar. Även äldre grejer tål att luftas rejält. Att njuta av Vin Jaune kräver planering och framförhållning!
Så är det absolut. Skall se hur bra vi lyckas med framförhållningen, men hoppas på Med Beröm Godkänt och stor njutning.
 

Livermore

Medlem
Jag köpte nyligen Piper-Heidsieck Brut. För att vara helt ärlig tog jag fel Heidsieck i min brådska. Det var egentligen producenten Charles Heidsieck jag skulle ta. Har jag gjort en fatalt misstag och kommer ångra mig i helgen eller är den en helt okej standardchampagne? Vad jag har läst mig till ska Charles Heidsieck vara den lite bättre av alla Heidsiecks.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag köpte nyligen Piper-Heidsieck Brut. För att vara helt ärlig tog jag fel Heidsieck i min brådska. Det var egentligen producenten Charles Heidsieck jag skulle ta. Har jag gjort en fatalt misstag och kommer ångra mig i helgen eller är den en helt okej standardchampagne? Vad jag har läst mig till ska Charles Heidsieck vara den lite bättre av alla Heidsiecks.
Blint kommer båda att smaka syrligt med vissa brödtoner och citrus.
Wow!
 

Livermore

Medlem
Blint kommer båda att smaka syrligt med vissa brödtoner och citrus.
Wow!
Syrligt var ordet ;). Jag får helt enkelt dricka upp den och se om den faller mig i smaken. Kanske har jag gjort ett misstag, men enligt dig kanske misstaget var att köpa en champagne för 330 kr när jag kunde fått något annat för samma eller mindre som hade givit mig en bättre upplevelse. :eek:
 

Per Stade

Lege artis
Jag köpte nyligen Piper-Heidsieck Brut. För att vara helt ärlig tog jag fel Heidsieck i min brådska. Det var egentligen producenten Charles Heidsieck jag skulle ta. Har jag gjort en fatalt misstag och kommer ångra mig i helgen eller är den en helt okej standardchampagne? Vad jag har läst mig till ska Charles Heidsieck vara den lite bättre av alla Heidsiecks.

Har du provat att göra champagnesås någon gång?
 
Toppen