Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece

Man vänjer sig.
Vilken skuta??
Funderar på en tur till Åland med ungarna närmsta dagarna..
Silja brukar ha en speciell vinshop på båtarna (Galaxy vet jag, men tror de andra har det också) som oftast har någon prestigechampagne till lockpris och icke-amaronskt utbud av bättre rödvin. Går att göra fynd även om allt inte är pangpriser.
 

Livermore

Medlem
Om man ska göra fynd är väl inte Rosella den bästa. förmodligen det minsta utbudet då färjan är den minsta av Viking Lines färjor. Å andra sidan är den också snabbast till Mariehamn, mördande tråkigt att åka färja när man gör det så pass ofta som jag.
 

Rexel

Medlem
Lite nya inköp i Piemonte
Tog en snabb sväng till barbaresco för lite lunch och slank in på Gigi Bianco. Provade deras barbaresco pora 2009 och ovello 2008.
Både jag och frugan fastnade för ovellon, 3 flaskor för 26 euro samt 3 nebbiolo för 15,50 blev inköpta. Rusade till bilen då vi började bli lite sena till bokat besök hos Oddero.
Inköp oddero
2010 Barolo classico 12 fl för 28 euro st plus en magnum
2011 nebbiolo Lange 12 fl för 13 euro st (en av våra favorit nebbisar att ha som vardagsvin)
Fick lite colaretto och nebbiolo på köpet.
Provade ovan och båda lovar duktigt gott för framtiden då deras viner generellt kräver ett antal år i källaren, utöver dessa provades även 2010 villero (48 euro), 2005 vigna rionda (84 euro). Vigna rionda var grym, ville verkligen köpa, men tyckte den var lite dyr.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yepp!, det blev lite kostsamt.....blir toklångt köpstopp:( Vad ska jag ta med om jag hälsar på, cerbaiona -05 var tokgod. Fick även prova Bonsai Sangovise från podere le ripi, vore ngt för en halvjapan som du:), Luktade den där kokosnötoljan som man har när man solar, grymt gott.
Jag har aldrig upplevt japaner i Japan som sådana som solbadar med kokosnötolja?
Men, varför inte ta med dig en av varje flaska?
Tullen släpper genom tre flaskor tullfritt medan överskjutande flaskor kostar typ 8kr per stycke, iaf så länge du inte har starkvin eller (vilket Gud förbjude): Champagne!!!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite nya inköp i Piemonte
Vigna rionda var grym, ville verkligen köpa, men tyckte den var lite dyr.
Ibland kan det vara läge att köpa någon lite mer fantastisk flaska. Alltid en hustru som fyller jämt, ett barn som tar examen, en förälder som fyller grymt eller bara en kväll man vunnit på Stryktipset...
Utan att ibland köpa några dingelidångdyra flaskor blir ju källaren som "medelgympa utan hopp".
 

Michael.S

Medlem
Min tur :)
Hade en weekend i Köpenhamn för ett par veckor sedan. Då hade jag googlat och sökt efter vinbarer och butiker som var värda att besöka.
Vilket resulterade i ett besök till en butik som hette MAD&VIN i botten på en galleria och en av Köpenhamns äldsta vinbutiker vid namn OTTO SUENSON anno 1880. Vi besökte även R VINBAR, vilket var något av det bästa jag varit med om. Du dricker ett vin sen köper du med dig en flaska hem :D HIMMELRIKET!
Vinerna:
Mad&vin

Georges Duboeuf, Morgon Jean Descombes 2012.
Renato Ferrero,Barbera d'alba 2009.

R-Vinbar
Merlin,La roche vineuse macon 2012
Härifrån fattas det någonting som slank ner på midsommar, minns dock inte riktigt vad det var :rolleyes:

Otto Suenson
La Saraziniere,Cuvée claude seigneuret Mâcon bussieres vin de Bourgogne 2012
Bernard Reverdy & Fils,Sancerre Blanc 2011
Ferrand,Châteauneuf du pape 2008
Paul Pillot,Les Charmois Saint-Aubin 1er Cru U.V.
Ferrand,La e Côtes du Rhône 2009
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min tur :)
Hade en weekend i Köpenhamn för ett par veckor sedan. Då hade jag googlat och sökt efter vinbarer och butiker som var värda att besöka.
Vilket resulterade i ett besök till en butik som hette MAD&VIN i botten på en galleria och en av Köpenhamns äldsta vinbutiker vid namn OTTO SUENSON anno 1880. Vi besökte även R VINBAR, vilket var något av det bästa jag varit med om. Du dricker ett vin sen köper du med dig en flaska hem :D HIMMELRIKET!
Vinerna:
Mad&vin

Georges Duboeuf, Morgon Jean Descombes 2012.
Renato Ferrero,Barbera d'alba 2009.

R-Vinbar
Merlin,La roche vineuse macon 2012
Härifrån fattas det någonting som slank ner på midsommar, minns dock inte riktigt vad det var :rolleyes:

Otto Suenson
La Saraziniere,Cuvée claude seigneuret Mâcon bussieres vin de Bourgogne 2012
Bernard Reverdy & Fils,Sancerre Blanc 2011
Ferrand,Châteauneuf du pape 2008
Paul Pillot,Les Charmois Saint-Aubin 1er Cru U.V.
Ferrand,La e Côtes du Rhône 2009
Två mycket bra val: Otto Suenson är en mycket trevlig butik med både bra utbud och trevlig personal. R-Vinbar är möjligen Köpenhamns trevligaste vinbar. Bra mycket bättre än hipsterstället Vedstranden 10 som många pratar om. Kul!
 

Michael.S

Medlem
Två mycket bra val: Otto Suenson är en mycket trevlig butik med både bra utbud och trevlig personal. R-Vinbar är möjligen Köpenhamns trevligaste vinbar. Bra mycket bättre än hipsterstället Vedstranden 10 som många pratar om. Kul!

Läste om det men det fanns inte tid tyvärr o_O men då kanske jag inte missade så jättemycket.
Vet inte om detta är rätt ställe att posta dem på, men isåntfall får ni rätta mig.
Men här kommer i alla fall lite bilder från Otto Suenson. Ursäkta för den dåliga kvaliteten på bilderna. Har lånetelefon för tillfället.
IMG_20140617_132500.jpg
IMG_20140617_132451.jpg
IMG_20140617_132514.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Läste om det men det fanns inte tid tyvärr o_O men då kanske jag inte missade så jättemycket.
Vet inte om detta är rätt ställe att posta dem på, men isåntfall får ni rätta mig.
Men här kommer i alla fall lite bilder från Otto Suenson. Ursäkta för den dåliga kvaliteten på bilderna. Har lånetelefon för tillfället.
Visa bifogad bild 1507 Visa bifogad bild 1508 Visa bifogad bild 1509
Ooh...snart dags för en ny tripp till landet i söder känner jag. Land of the free wine market!
 

Larseman

Medlem

Rexel

Medlem
Ibland kan det vara läge att köpa någon lite mer fantastisk flaska. Alltid en hustru som fyller jämt, ett barn som tar examen, en förälder som fyller grymt eller bara en kväll man vunnit på Stryktipset...
Utan att ibland köpa några dingelidångdyra flaskor blir ju källaren som "medelgympa utan hopp".
Så sant:), men tyckte du inte mitt förra inköp var av bättre slaget, måste ju även ha lite barolo plonk:D
 

tobbe81

Medlem
Var på Mathias Dahlgren och matbaren förra veckan och som aprtif började vi med en flaska christophe mignon Pur Meunier som föll mig helt i smaken. Är på jakt efter att köpa mera utav denna och ha som huschampange här hemma. Men kan inte hitta vem den svenska importören är så nu frågar jag er andra om någon utav er vet vem som är den svenska importören eller vet någon sida i utlandet som saluför den.
 

mnor

Medlem
Var på Mathias Dahlgren och matbaren förra veckan och som aprtif började vi med en flaska christophe mignon Pur Meunier som föll mig helt i smaken. Är på jakt efter att köpa mera utav denna och ha som huschampange här hemma. Men kan inte hitta vem den svenska importören är så nu frågar jag er andra om någon utav er vet vem som är den svenska importören eller vet någon sida i utlandet som saluför den.

Detta företag ser ut att vara den svenska importören:
http://www.vinnatur.se/
 

Sjödin

Joråsåatt...
Om man ska göra fynd är väl inte Rosella den bästa. förmodligen det minsta utbudet då färjan är den minsta av Viking Lines färjor. Å andra sidan är den också snabbast till Mariehamn, mördande tråkigt att åka färja när man gör det så pass ofta som jag.

Det bidde Grace och Amorella. Tog dock all shopping på hemresan med Amorella för att slippa bära. Siktade in mig på Krug GC men det fanns bara en flaska kvar, som såklart åkte ner i vagnen. Högg en Dompa 04, tre halvor port (Dow's Quinta do bomfim -04) och lite allmän påfyllning till barskåpet också.
 

Vino fino

Medlem
Hittade det här vinet på SB idag. Är det någon som har hört talas om det? ;) Läste någonstans att det skulle vara bra. :D Köpte bara ett, det fanns flera på Nordstan, bara så ni vet. ;)
Visa bifogad bild 1529
Lustigt sammanträffande. Kom precis hem från Regeringsgatan med dessa två. Har för mig att jag läst något någonstans om detta....:rolleyes::rolleyes:

Funderar också på att knäcka en ikväll för att se om det lever upp till haussen.

henri.jpg
 
Toppen