Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

ChristianB

DipWSET
Hehe, mina inköp ter sig små i jämföreslse med exempelvis sex flaskor St Henri! ;)

Jag plockade ut två flaskor Beaumont de Crayères Fleur de Meunier 2008 samt fyra flaskor av L´Ecole 41 Columbia Valley Merlot 2010 idag. Det är tänkt till söndagens födelsedagsfirande som ska gå lite i amerikansk anda med rött från USA och barbeque. Och firar man födelsedag så måste man ju ha champagne först, eller hur?! ;)
 

Laserapa

Medlem
Tack Laserapa för tipset! Slog till på 4 flaskor Penfolds St Henri Shiraz '10 så fort jag läst ditt inlägg igår kväll :)

Hehe! Du behöver inte tacka mig! Det är bara att ta del av alla superlativ av "mini-Grange". Alla recensioner får ju vinet att vara ett riktigt fyndvin(trots sina 600kr), men kul att jag gjorde skillnad @doda ! :D . Efter några år hittar man sina recensenter(stavning?) som man tycker någorlunda lika som. När Livets Goda ger senaste Grange 97/100 och sedan St Henri 97+/100, ja då vet jag att det är inget att tveka på! :) Michel Jamais for President!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hehe, mina inköp ter sig små i jämföreslse med exempelvis sex flaskor St Henri! ;)

Jag plockade ut två flaskor Beaumont de Crayères Fleur de Meunier 2008 samt fyra flaskor av L´Ecole 41 Columbia Valley Merlot 2010 idag. Det är tänkt till söndagens födelsedagsfirande som ska gå lite i amerikansk anda med rött från USA och barbeque. Och firar man födelsedag så måste man ju ha champagne först, eller hur?! ;)
Dina inköp får mig dock mer nyfiken. Tell me moore!
Grattis i förskott. :)
 

ChristianB

DipWSET
Dina inköp får mig dock mer nyfiken. Tell me moore!
Grattis i förskott. :)
Tack! :D
Champagnen är 100% Meunier, vilket jag varit nyfiken på rätt länge. Sedan är ju årgången helt ok, men på det stora hela så förväntar jag mig inte supermycket av producenten. Det är säkert en god champagne; jag ska återkomma med smaknoteringar imorgon kväll!
L´Ecole 41 fick jag upp ögonen för av en slump faktiskt. Jag läste någon Washington-special och de fanns i Systembolagets sortiment utan att kosta skjortan att få hit, så därför fick det bli en Merlot därifrån. Jag provade vinet efter en väldigt blöt kväll med mina kollegor så jag minns inte mycket mer än att det var gott, så imorgon söndag får det en ny chans att glänsa lite. ;)

Att liwet kunde vara så HÅRT... :(
Det är verkligen ett I-landsproblem där där! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack! :D
Champagnen är 100% Meunier, vilket jag varit nyfiken på rätt länge. Sedan är ju årgången helt ok, men på det stora hela så förväntar jag mig inte supermycket av producenten. Det är säkert en god champagne; jag ska återkomma med smaknoteringar imorgon kväll!
L´Ecole 41 fick jag upp ögonen för av en slump faktiskt. Jag läste någon Washington-special och de fanns i Systembolagets sortiment utan att kosta skjortan att få hit, så därför fick det bli en Merlot därifrån. Jag provade vinet efter en väldigt blöt kväll med mina kollegor så jag minns inte mycket mer än att det var gott, så imorgon söndag får det en ny chans att glänsa lite. ;)


Det är verkligen ett I-landsproblem där där! ;)
Kul, det skall bli trevligt att läsa lite födelsedagsnoter. :)
 

Livermore

Medlem
Fick i helgen en Champagne av min fru som gåva för att vi varit gifta i hela ett år :D Det blev ingen annan än 2004 Dom Pérignon. Jag som inte ens druckit M&C Brut Imperial, men det är ingen förlust vad jag hört.

Vad tycker ni jag ska göra? dricka nu, senare eller mycket senare? Är lite sugen på att öppna den inom en snar framtid men det kanske är att inte göra den rättvisa.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fick i helgen en Champagne av min fru som gåva för att vi varit gifta i hela ett år :D Det blev ingen annan än 2004 Dom Pérignon. Jag som inte ens druckit M&C Brut Imperial, men det är ingen förlust vad jag hört.

Vad tycker ni jag ska göra? dricka nu, senare eller mycket senare? Är lite sugen på att öppna den inom en snar framtid men det kanske är att inte göra den rättvisa.
Om du aldrig provat DP tycker jag du skall prova nu (tillsammans med hustrun).
Vem vet du kanske får en ny flaska nästa år!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om du aldrig provat DP tycker jag du skall prova nu (tillsammans med hustrun).
Vem vet du kanske får en ny flaska nästa år!
Är det bara jag som ser en annan betydelse på DP än den som åsyftas ovan? :eek: Med min betydelse så hade jag valt en Picolo-flaska. Skräcken är ju att få en Jeroboam i "present" (eller ännu värre, en Melchizedek). :(
 

ChristianB

DipWSET
Är det bara jag som ser en annan betydelse på DP än den som åsyftas ovan? :eek: Med min betydelse så hade jag valt en Picolo-flaska. Skräcken är ju att få en Jeroboam i "present" (eller ännu värre, en Melchizedek). :(
Syndigt! Men kul! ;)

Jag passade på att köpa en flaska i present till mig själv, som jag ännu inte riktigt vet om jag ska avnjuta själv eller med trevligt sällskap! Det lutar åt det sistnämnda för det var en tjej på jobbet som var lite sugen tror jag. ;) Hur som haver, flaskan är Clos du Marquis 2004 från Saint-Julien, Bdx. Jag har provat vinet på kurs vid något tillfälle men jag är klart sugen på att göra det under mer ordnade former!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Syndigt! Men kul! ;)

Jag passade på att köpa en flaska i present till mig själv, som jag ännu inte riktigt vet om jag ska avnjuta själv eller med trevligt sällskap! Det lutar åt det sistnämnda för det var en tjej på jobbet som var lite sugen tror jag. ;) Hur som haver, flaskan är Clos du Marquis 2004 från Saint-Julien, Bdx. Jag har provat vinet på kurs vid något tillfälle men jag är klart sugen på att göra det under mer ordnade former!
...och så finns det de som påstår att storleken inte har betydelse. :rolleyes:
 
Toppen