Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju det här som gör FW så fantastiskt; högt i tak men med en viss skamstämpel så att det håller sig inom några ramar i alla fall! :D
Jo, men jag tog det nog aningen för långt i det inlägg jag tog bort. I vilket fall som helst så var det larvigt med lite osmaklig humor.
 

Liselott

Medlem
Men hallå där!
@Matlen, jag menade bara att tjejer är nog inte annorlunda än grabbar i vin-hänseende; antingen är man seriöst intresserad eller också så går det bra med en BiB som liknar en väska, typ.
Kul att läsa om alla vinnördar här som har icke-vinintresserade fruar. Här är det tvärt om. Fast jag tvångsinformerar både gubbe och dotter och ibland överraskar dom mig. Dottern (21 om någon vän av ordning undrar) har man lyckats med uppfostran av - hon gillar bara svindyra rödviner och champagne, helst brut nature. Nebbiolo är hennes favoritdruva.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen, jag menade bara att tjejer är nog inte annorlunda än grabbar i vin-hänseende; antingen är man seriöst intresserad eller också så går det bra med en BiB som liknar en väska, typ.
Kul att läsa om alla vinnördar här som har icke-vinintresserade fruar. Här är det tvärt om. Fast jag tvångsinformerar både gubbe och dotter och ibland överraskar dom mig. Dottern (21 om någon vän av ordning undrar) har man lyckats med uppfostran av - hon gillar bara svindyra rödviner och champagne, helst brut nature. Nebbiolo är hennes favoritdruva.
Så bra, då tog du inte illa upp, men det var nog ett fånigt inlägg ändå, även om det var humoristiskt menat. Svårt att veta vad gränserna går i text. :)
 

Laserapa

Medlem
Hustrun dricker inte vin :eek: Jag fyller 25 (yngst här?) om någon vecka, så kanske då :cool:

Jahapp! Trodde det var jag som skulle få vara "pojkvaskern" här inne, men icke! ;) . Klart att du ska prova den! Dra inte med den till någon fest bara, njut av den i lugnan ro! Fast det är min åsikt, du gör ju som du vill.
 

Rexel

Medlem
Barolo 2010 börjar ju dyka upp lite varstans och först ut för min del blev dessa inköp:

2010 Burlotto, Barolo "Acclivi"
2010 Burlotto, Barolo "Monvigliero"
2010 Burlotto, Barolo "Cannubi"

Någon som provat dessa eller andra årgångar av dessa ?
Nej, inte någon från Burlotto, men har provat ett antal andra 2010 och gillar årgången (Kom hem från italien för en vecka sedan).
Av årgång 2010 införskaffades följande
Bosco Agostino Barolo La Serra (kommer ut på marknaden i sept)
Bosco Agostino Barolo Neirane (kommer ut på marknaden i sept)
Fratelli Revello Barolo Vigna Conca
Oddero Barolo
 

Laserapa

Medlem
Har inte provat särskilt mycket från 2010, trots att Barolo är ett av mina personliga favoritdistrikt. Jag har dock läst att 2010 spås bli en helt fantastisk årgång. Väntar på att få lägga vantarna på Ratti's 2010'or :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Barolo 2010 börjar ju dyka upp lite varstans och först ut för min del blev dessa inköp:

2010 Burlotto, Barolo "Acclivi"
2010 Burlotto, Barolo "Monvigliero"
2010 Burlotto, Barolo "Cannubi"

Någon som provat dessa eller andra årgångar av dessa ?
Jag blir väldigt sällan riktigt besviken på Nebbiolo från Piemonte. Grymt trevliga viner helt i min smak. Perfekt balans mellan kraft och elegans. :)

Om 2010 verkar bli en kanonårgång så kanske det är dags att fylla upp innan det är försent. :eek:
 

sunqan

Vinös
Jahapp! Trodde det var jag som skulle få vara "pojkvaskern" här inne, men icke! ;) . Klart att du ska prova den! Dra inte med den till någon fest bara, njut av den i lugnan ro! Fast det är min åsikt, du gör ju som du vill.
En annan variant är att lägga undan flaskan och öppna den på 20-årsdan. Och vem vet, då kanske du slipper dricka den själv :)
 

HPark

Medlem
mix-case övervägande BDX precis inköpt - någon som har provat något av dessa viner?

2 x btls Ch Canon 1989
2 x btls Ch Canon 1990
1 x btl Ch Lagrange 1990
1 x btl Vieux Chateau Certan 1985
2 x btls Ch Gruard Larose 1983
1 x btl Ch Gruard Larose 1981
2 x btls Ch Haut Bailly 1996
2 x btls Ch Batailley 1989
2 x btls Ch Montrose 1988
1 x btl Hermitage Monier de Sizeranne 1990
 

Mattias Schyberg

Administratör
mix-case övervägande BDX precis inköpt - någon som har provat något av dessa viner?

2 x btls Ch Canon 1989
2 x btls Ch Canon 1990
1 x btl Ch Lagrange 1990
1 x btl Vieux Chateau Certan 1985
2 x btls Ch Gruard Larose 1983
1 x btl Ch Gruard Larose 1981
2 x btls Ch Haut Bailly 1996
2 x btls Ch Batailley 1989
2 x btls Ch Montrose 1988
1 x btl Hermitage Monier de Sizeranne 1990
Inte provat, men jag går på semester idag. Jag har alltså all tid i världen att testa dem tillsammans med dig. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
mix-case övervägande BDX precis inköpt - någon som har provat något av dessa viner?

2 x btls Ch Canon 1989
2 x btls Ch Canon 1990
1 x btl Ch Lagrange 1990
1 x btl Vieux Chateau Certan 1985
2 x btls Ch Gruard Larose 1983
1 x btl Ch Gruard Larose 1981
2 x btls Ch Haut Bailly 1996
2 x btls Ch Batailley 1989
2 x btls Ch Montrose 1988
1 x btl Hermitage Monier de Sizeranne 1990
Grattis till trevliga flaskor!!
Druckit; Canon 90 & 89 gillar båda, klassiska i sin stil 89 kanske är det bättre vinet 90 är charmigare. Lagrange, bra vin från en toppårgång når inte upp till sina grannar (Poyferre, Las Cases) i kvalitet men riktigt bra. Montrose 88 har jag druckit bara en gång och den flaskan var en besvikelse, men detta är om jag minns rätt ett vin som fått blandade omdömen. VCC 85 bra vin men lite för tunn för årgången och slottet. Sizerrane 1990 är en stor favorit som vi konsumerat många flaskor av, senast för ett par veckor sen, grymt bra, underbar frukt, helt mogen, drick nu den kommer inte att bli bättre.
 

chambertin

Medlem
mix-case övervägande BDX precis inköpt - någon som har provat något av dessa viner?

2 x btls Ch Canon 1989
2 x btls Ch Canon 1990
1 x btl Ch Lagrange 1990
1 x btl Vieux Chateau Certan 1985
2 x btls Ch Gruard Larose 1983
1 x btl Ch Gruard Larose 1981
2 x btls Ch Haut Bailly 1996
2 x btls Ch Batailley 1989
2 x btls Ch Montrose 1988
1 x btl Hermitage Monier de Sizeranne 1990

Skön samling 80-talare (och lite 90 också då) och grattis !

Har druckit Gruaud Larose av dom ovan men det är ganska länge sedan. Cordiers slott (framför allt Gruaud och Talbot) var säkra kort på 80-talet och mycket rimligt prissatta. Minns inte särskilt väl hur just 83an var men kommer inte ihåg att någon av -82, -83, -85 och -86 var någon besvikelse (det är dom jag har druckit). -82 minns jag som riktigt riktigt bra och har du bra flaskor av dina -83 så bör de vara fullt njutbara fortfarande även om de är rejält åldrade. -81 tror jag dock löper risk att vara för gammal. Har vad jag minns inte druckit ngn Bdx från den årgången som imponerade. T.o.m d'Yquem var en besvikelse och ganska trist från -81.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sagrantino...Mums! Hoppas som tusan att det är så strävt så jag storknar. Kanske inte lika kul som @chambertins monstervariant, men detta var ungefär vad SB har att erbjuda i butik. Det skall dessutom provas oförskämt ungt så att det har tillräckligt riv, men inte idag. ;)

image.jpg

2008 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano
 

Rexel

Medlem
Sagrantino...Mums! Hoppas som tusan att det är så strävt så jag storknar. Kanske inte lika kul som @chambertins monstervariant, men detta var ungefär vad SB har att erbjuda i butik. Det skall dessutom provas oförskämt ungt så att det har tillräckligt riv, men inte idag. ;)

Visa bifogad bild 1629
2008 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano
Öppna idag, snälla:)Har 5 flarror-07 och funderat på att öppna en, men inte haft rätt tillfälle. Provade en för 1-2 år sedan, kommer bara ihåg att den var grymt sträv=jag gillar:confused:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Öppna idag, snälla:)Har 5 flarror-07 och funderat på att öppna en, men inte haft rätt tillfälle. Provade en för 1-2 år sedan, kommer bara ihåg att den var grymt sträv=jag gillar:confused:
Har du tur så blir det i dagarna. Taggar dig i så fall. Idag blir det inte, har redan öppnat annat - mindre kul dessutom. :(
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Varit på en liten snabbsemester i Helsingfors, helt klart överraskande bra och rolig stad.
Har totalt köpstopp så det blev en flaska Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000 på taxfree.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppna idag, snälla:)Har 5 flarror-07 och funderat på att öppna en, men inte haft rätt tillfälle. Provade en för 1-2 år sedan, kommer bara ihåg att den var grymt sträv=jag gillar:confused:
Drack deras 2000 så sent som i maj i år. Bra riv och rejält i avsaknad av förfining :tystad:
 
Toppen