Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Provade Tilenus häromdagen, har konstigt nog inte skrivit om det här. Varit så jädra trött efter det jag börjat jobba. ;) Tyckte det var skitbra rent ut sagt. Mörk frukt med riktigt bra tanninstruktur och lite lagom med spansk ek med lite toner av dill och vanilj. Mycket örter och kåda-känsla också vill jag minnas. Förde inga anteckningar då det var i sällskap. Jag kommer att köpa minst en flaska till, så bra var det. :)
Låter ju lovande.
Har ju själv en i grunden positiv inställning (so far i alla fall) till Bierzo och Mencia så ser fram emot min flaska.
Godello därifrån har också bjudit på en del trevliga överraskningar.

Man skulle ju kunna fördjupa sig i Bierzo (och lite Cava också kanske ?) med några inköp härifrån:
http://www.decantalo.com/en/search/?lang=en&c=41&searchStr=Bierzo&pag=1&sq=Bierzo
50% på frakten vid ordrar över 400€ tydligen, frakt ung 10:-/fl efter rabatt vid +4 lådor, lite mer vid mindre kvantiteter.
Ovan nämnda vin men från årgång -05 kostar där 16,1€/fl vid köp av 6fl (ung 145:) i.s.f 199:- .
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låter ju lovande.
Har ju själv en i grunden positiv inställning (so far i alla fall) till Bierzo och Mencia så ser fram emot min flaska.
Godello därifrån har också bjudit på en del trevliga överraskningar.

Man skulle ju kunna fördjupa sig i Bierzo (och lite Cava också kanske ?) med några inköp härifrån:
http://www.decantalo.com/en/search/?lang=en&c=41&searchStr=Bierzo&pag=1&sq=Bierzo
50% på frakten vid ordrar över 400€ tydligen, frakt ung 10:-/fl efter rabatt vid +4 lådor, lite mer vid mindre kvantiteter.
Ovan nämnda vin men från årgång -05 kostar där 16,1€/fl vid köp av 6fl (ung 145:) i.s.f 199:- .
Låter intressant, det blev aldrig något med Minervois antar jag?
 

Sörplarn

Medlem
Låter ju lovande.
Har ju själv en i grunden positiv inställning (so far i alla fall) till Bierzo och Mencia så ser fram emot min flaska.
Godello därifrån har också bjudit på en del trevliga överraskningar.

Man skulle ju kunna fördjupa sig i Bierzo (och lite Cava också kanske ?) med några inköp härifrån:
http://www.decantalo.com/en/search/?lang=en&c=41&searchStr=Bierzo&pag=1&sq=Bierzo
50% på frakten vid ordrar över 400€ tydligen, frakt ung 10:-/fl efter rabatt vid +4 lådor, lite mer vid mindre kvantiteter.
Ovan nämnda vin men från årgång -05 kostar där 16,1€/fl vid köp av 6fl (ung 145:) i.s.f 199:- .

Ska du beställa? Jag är ute efter lite därifrån om du vill gå ihop kan lägga ut så länge, har konto etc, enda nackdelen med de är att dom är ju inte snabba, lite manjana manjana, men det kommer och man kan spåra. Dom har ett par gift grejer jag är nyfiken på.
 

chambertin

Medlem
Ska du beställa? Jag är ute efter lite därifrån om du vill gå ihop kan lägga ut så länge, har konto etc, enda nackdelen med de är att dom är ju inte snabba, lite manjana manjana, men det kommer och man kan spåra.
Ja det verkar ju finnas en hel del där som är intressant. Låt mig bara prova Tilenus först och kolla igenom utbudet så är jag gärna på en sambeställning sen.
Har ingen brådska så direkt med leveransen. Är det med frakten dom strular eller är det med att plocka ihop beställda grejor ?
Jag har bra fraktkontakter annars från Spanien till Sverige som jag använt många ggr så den biten går lätt att ordna.
 

Sörplarn

Medlem
Ja det verkar ju finnas en hel del där som är intressant. Låt mig bara prova Tilenus först och kolla igenom utbudet så är jag gärna på en sambeställning sen.
Har ingen brådska så direkt med leveransen. Är det med frakten dom strular eller är det med att plocka ihop beställda grejor ?
Jag har bra fraktkontakter annars från Spanien till Sverige som jag använt många ggr så den biten går lätt att ordna.

Strular gör det ju inte, snarare lite slöa innan det fraktas dom kanske bara kör utskick vissa dagar i veckan för att spara pengar, inte helt ovanligt. Säg varje onsdag hämtas leveranser, men nu spekulerar jag, men jag vet att detta är inte ovanligt. Dom kör DHL.
 

chambertin

Medlem
Strular gör det ju inte, snarare lite slöa innan det fraktas dom kanske bara kör utskick vissa dagar i veckan för att spara pengar, inte helt ovanligt. Säg varje onsdag hämtas leveranser, men nu spekulerar jag, men jag vet att detta är inte ovanligt. Dom kör DHL.
Ok, låter bra !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag älskar spontanköp...

Gick förbi den där butiken som säljer vin och så stod denna flaska där helt ensam på en hylla. Jag är en god människa, denna flaska förtjänar helt enkelt ett bättre öde. Man vet ju aldrig, tänk om någon som inte förstår grejen med CF köper flaskan av misstag? Så kan vi ju inte ha det - den fick således asyl hos mig. o_O

Frågan är om jag kan motstå att öppna flaskan redan ikväll? Den som känner mig vet nog svaret misstänker jag. ;)

image.jpg
 

chambertin

Medlem
Jag älskar spontanköp...

Gick förbi den där butiken som säljer vin och så stod denna flaska där helt ensam på en hylla. Jag är en god människa, denna flaska förtjänar helt enkelt ett bättre öde. Man vet ju aldrig, tänk om någon som inte förstår grejen med CF köper flaskan av misstag? Så kan vi ju inte ha det - den fick således asyl hos mig. o_O

Frågan är om jag kan motstå att öppna flaskan redan ikväll? Den som känner mig vet nog svaret misstänker jag. ;)

Visa bifogad bild 1995
Ja den är ju värd ett bättre öde än att hamna hos en CF-skeptiker som jag själv.;)
 

chambertin

Medlem
Lite rea igen just nu på Atomwine: http://www.atomwine.dk/pl/Restsalg_23629.aspx
Kunde inte stå emot riktigt så det blev lite blandat.
2011 Buisson-Charles, Meursault Vieilles Vignes
2012 La Pèira, "Les Obriers de La Pèira" (drack 2011 i somras och gillade den)
2007 Roagna, Barolo "La Pira" (lite mer Barolo skadar inte. 2007 lär dessutom mogna lite snabbare än andra närliggande årgångar)
2011 von Winning, Riesling "Grainhübel" (Riesling med lite fattouche som provades på Atomwines mässa. Löjligt lågt pris (119 DKK))
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag älskar spontanköp...

Gick förbi den där butiken som säljer vin och så stod denna flaska där helt ensam på en hylla. Jag är en god människa, denna flaska förtjänar helt enkelt ett bättre öde. Man vet ju aldrig, tänk om någon som inte förstår grejen med CF köper flaskan av misstag? Så kan vi ju inte ha det - den fick således asyl hos mig. o_O

Frågan är om jag kan motstå att öppna flaskan redan ikväll? Den som känner mig vet nog svaret misstänker jag. ;)

Visa bifogad bild 1995
残念ですね。
テイスチングのは、すごく残念ですよ。。。
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
。。。 en CF-skeptiker som jag själv.;)
Kanske skepticismen kräver ett luftombyte?
Tokyo, 東京、kräver liksom sitt, men lämnar igen med råge! Bore trevligt om vi kunde avnjuta livsens viktigare aromer, rötter mm zusammen...

Utanför staden lär ingenting varken hända eller påverka. Så vi är liiiite ensamma. Pls sleep a little. I will find a way!

Kramizar och fight on : - )
 

Michael.S

Medlem
Var nyligen i Paris med sambon. Köpte med mig lite godsaker hem :) men inte så mycket som jag hade velat då vi tog flyget.
Nästa gång får det bli Frankrike med bil så man kan handla ordentligt :)
Det jag köpte var föjlande:
1fl, 2007 Château Montus Madiran
1fl, 2007 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape
1fl, 2010 Antonin Guyon Aloxe-Corton 1er Cru Les Fournières Domaine
1fl, 2009 Château de Pibarnon Bandol
1fl, 2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape
1fl, 2011 M. Chapoutier Châteauneuf-du-Pape La Bernardine
2fl, 2009 Vincent Dauvissat Chablis 1er Cru La Forest
2fl,2010 Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape Les Choregies


:rolleyes::D:p

 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Var nyligen i Paris med sambon. Köpte med mig lite godsaker hem :) men inte så mycket som jag hade velat då vi tog flyget.
Nästa gång får det bli Frankrike med bil så man kan handla ordentligt :)
Det jag köpte var föjlande:
1fl, 2007 Château Montus Madiran
1fl, 2007 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape
1fl, 2010 Antonin Guyon Aloxe-Corton 1er Cru Les Fournières Domaine
1fl, 2009 Château de Pibarnon Bandol
1fl, 2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape
1fl, 2011 M. Chapoutier Châteauneuf-du-Pape La Bernardine
2fl, 2009 Vincent Dauvissat Chablis 1er Cru La Forest
2fl,2010 Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape Les Choregies


:rolleyes::D:p
Trevlig mix där, mycket jag kan tänka mig att dricka. Ser framemot BYOB med dig. :)
 

Michael.S

Medlem
Ja, provade mycket nytt där nere. Så det slutade i lite olika köp :). Är ju en färsking på vin så jag håller fortfarande på att leta efter nya saker. Ska du med den 6te @Matlen ? :):rolleyes:
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Min fru (det vill säga vi :)) fick en otroligt trevlig present på jobbet idag. Helt utan vidare för att hon är så duktig (hon jobbar på samma företag som jag, men inte fick jag något :()

Hennes kollegor är medvetna om att hon är tämligen vinintresserad och vad köper man för fint till en vinnörd? Jo, Amarone såklart, vad annars. ;)

Har inte druckit särskilt många i mina dar, har därför dålig koll, men det verkar i alla fall vara hyfsat vettiga viner hon fick. Någon som har koll?

image.jpg

  • 2009 Cecilia Beretta Amarone della Valpolicella Classico Terre di Cariano
  • 2011 tenuta sant'antonio amarone della valpolicella selezione antonio castagnedi
 

rs14

Medlem
Legat lågt med inköpen i sommar, upptäckt att jag jag har en del "gammalt skit" som måste drickas upp så jag har jobbat lite på det. En del bra men många bottennapp där vinet skulle druckits för tre-fyra år sedan, de flesta uddaviner som man köpte en eller två flaskor av. Ett klassiskt nybörjarmisstag mao.

Efter semestern har jag dock fyllt på med 4 fl La Chablisienne Les Preuses GC 2010, 2 fl Domaine William Fevre Les Clos GC 2012, 4 fl Pierre Peters Cuvée de Réserve på Magnum (just nu 2008:eek:r som säljs på SB, bra skumpa på Mgnm för 649 kr) och så lite olika riesling 12:eek:r från Philipp Kuhn.

Och så har jag handlat på mig lite nya vinglas från Zalto. Börjar med 2 x Bordeaux, Burgundy, Universal och White för att testa. Fick dem igår och har bara hunnit känna lite på dem - vackra, fjäderlätta och förmodligen väldigt sköra. Inget man plockar fram på de stora kalasen :)
 
Toppen