Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece

Man vänjer sig.
Farbror köper julklappar (och födelsedagspresenter) till sig själv i form av:
2000 Françoise Bedel Champagne Comme Autrefois
2004 Pol Roger Vintage Brut
2011 Château Montus
1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva

Och så förlorar jag även Caviste-oskulden med CAV0037.
 

Silex

Medlem
Fick precis bekräftelse på leverans av 2 flaskor Roederer 2008 som plötsligt släpptes i en ny batch förra veckan. Tack till @Grapeskull som uppmärksammade och lät oss på FW veta att nya flaskor kommit in.
 

kayaker

Cyklist
Mina flaskor har också kommit. Min beställning av månadens vin lär dock bli makulerad. Statusen har varit "behandlas" i mer än två veckor nu.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
en utflykt till Köpenhamn idag och följande inköp:

Agrapart Avizoise 2008
Agrapart Minéral 2008
Agrapart Vénus 2008
Cédric Bouchard Côte de Val Vilaine 2012
Chartogne-Taillet Fiacre 2008
Chartogne-Taillet Heurtebise 2008
Och inte en enda utav dessa producenter går det att fåtag på i systemet :) , hejja svenska monopolet !
 

tobbe81

Medlem
1958452_10154964024310008_2250646407748191016_n.jpg
God jul från mig själv till mig själv.
 

hultman

Medlem
Såg att det fanns Haut Brion 06 i BS så passade på att beställa hem en pava. Verkar få hygglig kritik så förstår inte varför den är jämförelsevis modest prissatt. Någon som smakat?
 

kayaker

Cyklist
Såg att det fanns Haut Brion 06 i BS så passade på att beställa hem en pava. Verkar få hygglig kritik så förstår inte varför den är jämförelsevis modest prissatt. Någon som smakat?
Misstänker att priset satts ner några gånger eftersom SB fortfarande har kvar så många flaskor drygt fem år efter lansering.
 

Michael.S

Medlem
Efter flera veckors slit, med att leta och köpa presenter till andra. Åkte jag igår ner till Nordstan och köpte julklappar till mig själv :)
Hårda klappar i flaskform är bäst!
Julklapparna: La Rioja Alta, Rioja Gran reserva 904. Årgång 2004 3fl.
Rust en Vrede Estate. Stellenbosch. Årgång 2011 3fl.

 

Mattias Schyberg

Administratör
Under min vecka i Tokyo så besöktes såklart en del vinbutiker. Många håller bra klass när det gäller diverse prestigeviner med kända etiketter, men totalt så märks det tydligt att Japan inte är en mogen vinmarknad ännu. Priserna är dessutom väl höga totalt, så prismässiga fynd är inget man kan räkna med att hitta i några större mängder.

Mitt mål var dock att plocka med mig lite smått och gott, gärna med lite ålder och såklart även något japanskt med lite kvalitet.

image.jpg

image.jpg

image.jpg


  • 2000 Chateau Maucaillou (Moulis)
  • 2003 Domaine de Baron'Arques (Limoux)
  • 2013 Koshu Terroir Selection "IWAI"
  • 2010 Cellier des Princes Chateuneauf-du-Pape Le Blason du Prince
  • 2003 Chateau Musar

Många osäkra kort, men flertalet med ålder. Trevligt att få med sig något om inte annat, men några större förväntningar har jag inte. När det gäller Musar -03 så hittades den på Heathrow till ett bra pris på strax över 200 pix, dessutom en äldre årgång än SB, vilket gjorde den svår att motstå. När dessutom @Mats skriver följande smått underbara text på CT så blir jag än mer nöjd med mitt köp:

September 13, 2013 - Portlike nose and first a quite simple taste with first acidic and then sweet red currant, but after that, when the aftertaste kicks in, that's when this wine shows what it got. Bretty barnyard, leather, ink, tobacco, "snus" and more, just amazingly good. For several minutes it tastes like you have been drinking a smoky whisky like Laphroaig. If the mid palate improves it will step up a few points. 91p
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Yay! Plockade upp en Krug GC för någon timme sedan till en skaldjursmiddag imorgon! Det blir andra gången jag dricker Krug, där den första gången var från en halvflaska i somras, så det ska bli väldigt spännande att få pröva en riktig hela och se vad den når upp till!
 
Toppen