Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece

Man vänjer sig.
Var ute och reste och plockade på mig två Lanson Extra Age, degdatum 2014-02 och jag förmodar att det innebär basårgångar -00/-02/-04 vilket ju låter bra. Har egentligen aldrig vidare gillat det jag druckit av Lanson (Black och Rose Label) men detta ska väl vara bättre, och skam den som ger sig. ;)
 

Vino fino

Medlem
Var ute och reste och plockade på mig två Lanson Extra Age, degdatum 2014-02 och jag förmodar att det innebär basårgångar -00/-02/-04 vilket ju låter bra. Har egentligen aldrig vidare gillat det jag druckit av Lanson (Black och Rose Label) men detta ska väl vara bättre, och skam den som ger sig. ;)
Någon sa att Lanson behöver 30 år på sig att bli harmoniskt, och det ligger kanske ett korn av sanning i det. Har en magnum NV som legat i 10 år och jag tänkte försöka glömma den en bra stund för att se vad som händer.

Å andra sidan, även om huset kör en "svår" stil, hur kul vore det om all skumpa var likadan? Lite heder ska de ha för att de står på sig och vägrar malo. Finns ingen annan Champagne som jag skulle föredra till exempelvis riktig, renlärig ceviche.
 

gece

Man vänjer sig.
Någon sa att Lanson behöver 30 år på sig att bli harmoniskt, och det ligger kanske ett korn av sanning i det. Har en magnum NV som legat i 10 år och jag tänkte försöka glömma den en bra stund för att se vad som händer.

Å andra sidan, även om huset kör en "svår" stil, hur kul vore det om all skumpa var likadan? Lite heder ska de ha för att de står på sig och vägrar malo. Finns ingen annan Champagne som jag skulle föredra till exempelvis riktig, renlärig ceviche.
Jo, låt tusen blommor blomma, det är min devis. Tänkte ge Lanson en ärlig chans, och då inte i det absoluta instegssortimentet. Har heller ingen stress att dricka upp mina XA :)
 

gece

Man vänjer sig.
En sväng in hos svenska folkets favoritmonopol resulterade i några vardera av 1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial och 2013 Domaine Ciringa Sauvignon Blanc Fosilni Breg.

Sen kommer man hem och leveransen med CAV0037 dyker upp med lite Vouvray-gottis. I och med detta har mitt vinförråd ökat med i snitt en flaska om dagen under året, vilket tyvärr inte är hållbart speciellt länge till
 

Elvis

Medlem
Får lite besök de närmaste veckorna, bland annt mina rödvinsglada svärföräldrar, så idag åkte jag till The Wine House och bunkrade lite rött från Kalifornien:
winehouse.jpg


Chappellet Cervantes Mountain Cuvée 2011 (Napa, Cabernet Sauvignon 45 %, Merlot 36 %, Petit Verdot 14 %, Syrah 3 % och Petite Syrah 2 %)
Atalon Pauline's Cuvée 2011 (Napa, 63 % Merlot, 31 % Cabernet Franc, 6 % Cabernet Sauvignon)
Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon 2012 (Sonoma, 85 % Cabernet Sauvignon, 7 % Merlot, 5 % Cabernet Franc, 2 % Petit Verdot och 1 % Malbec)

Beringer valde jag själv, övriga två var på rekommendation av den kunniga personalen.
 

Niklas

Medlem
Första inlägget efter en lång tids smygande i skuggorna. Fick idag hem Aurelio Settimo barolo rocche dell'annunziata, 3 x 2009 och 3 x 2010. Beställt från wein-bastion i ulm i måndags morse så snabbt jobbat. Har tidigare druckit både 2006 och 2008 som är grymt bra, 06 finns för övrigt på SB i beställningssortimentet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Första inlägget efter en lång tids smygande i skuggorna. Fick idag hem Aurelio Settimo barolo rocche dell'annunziata, 3 x 2009 och 3 x 2010. Beställt från wein-bastion i ulm i måndags morse så snabbt jobbat. Har tidigare druckit både 2006 och 2008 som är grymt bra, 06 finns för övrigt på SB i beställningssortimentet.
Du är mycket välkommen in i värmen!
 

Gurto

Medlem
Första inlägget efter en lång tids smygande i skuggorna. Fick idag hem Aurelio Settimo barolo rocche dell'annunziata, 3 x 2009 och 3 x 2010. Beställt från wein-bastion i ulm i måndags morse så snabbt jobbat. Har tidigare druckit både 2006 och 2008 som är grymt bra, 06 finns för övrigt på SB i beställningssortimentet.

Willkommen, bienvenue, welcome.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här kommer ett inlägg till från en som smugit i skuggorna.
Pirre Peters NV Magnum finns nu hos importören, beställ till ditt bolag för att säkra exemplar. Denna batch är 2008 även om det står NV på etiketten
Härligt, härligt! Bonuspoäng om du dessutom kommer från Västsverige!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Köpångest på lokala SS slutade med en pava Bloodstone Shiraz och en Chocolate Block, inspirerad av nåt namedroppande här av @Matlen tror jag..
Bloodstone är ett kraftpaket med förvånansvärt mycket tannin och Chocolate Block en trevlig och välbalanserad Rhone-blend som var mitt favoritvin för några år sedan. Inga märkvärdiga viner, men ganska trevliga på sitt sätt!
 

LeChat

Medlem
Funderar på om jag skulle slå till på en flaska Piper Heidsieck Rare 2002 och en cuvée William Deutz 2002..... Är detta bra tankar eller vad tror ni? (Jag har redan köpt ett par Winston 2002 i fall att någon tycker att man skulle satsa på dessa istället..)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Funderar på om jag skulle slå till på en flaska Piper Heidsieck Rare 2002 och en cuvée William Deutz 2002..... Är detta bra tankar eller vad tror ni? (Jag har redan köpt ett par Winston 2002 i fall att någon tycker att man skulle satsa på dessa istället..)
Tror det låter som vettiga satsningar. Om du tänkte köpa på bolget så måste jag bara påpeka att Vikingline säljer piper rare -02 för 900kr och bolaget tar 1300.
 

LeChat

Medlem
Ja 1300:- känns lite saftigt men jag åker aldrig Vikingline..... Måste försöka hitta andra kanaler att köpa vin ifrån. Jag har bara handlat från Atomwine och Winefinder och båda har fungerat bra men utbudet och priserna är inte alltid så attraktiva.... Frågan är alltså om det finns något företag som har ett bra utud av främst franska viner som Bordeaux, Champagne mm och som samtidigt är lika enkelt och smidigt som t.ex Atomwine och Winefinder och till bra pris. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja 1300:- känns lite saftigt men jag åker aldrig Vikingline..... Måste försöka hitta andra kanaler att köpa vin ifrån. Jag har bara handlat från Atomwine och Winefinder och båda har fungerat bra men utbudet och priserna är inte alltid så attraktiva.... Frågan är alltså om det finns något företag som har ett bra utud av främst franska viner som Bordeaux, Champagne mm och som samtidigt är lika enkelt och smidigt som t.ex Atomwine och Winefinder och till bra pris. :)
Jag köper nästan allt som släpps från Caviste då de oftast är lite udda viner av hög kvalité från små producenter.
Franska Vinlistan har ju oftast bra priser på Champagne med ett helt stall av intressanta småodlare. Även bra på "drickviner" som inte kostar en arm och ett ben och som är trevligt att ha en låda hemma av.
Tror att en del handlar av flaskposten och de har väl haft en del intressant Bourgogne men nackdelen där att de har leverans så sällan men vad jag förstod så skulle de försöka bli bättre där...
Sedan finns det ju en hel tråd här på forumet med tips på hur man slår sig fri från monopolet här:
http://www.finewines.se/threads/koe...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/
 
Toppen