Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece

Man vänjer sig.
Silja eller Viking? Du får gärna säga till om dom fått in -02 Winston ännu ;)
De körde -00an fortfarande. Blev inga inköp av den men behövde inte komma hem tomhänt för det:

1999 Charles Heidsieck Brut Millesimé Rosé
2006 J Lassalle Special Club

2011 Antinori Tignanello
2010 Olivier Leflaive Puligny-Montrachet


Lassallen är något av en chansning men Internet verkar gilla den och jag brukar uppskatta en bra specialklubba. Någon som testat?
 

Vino fino

Medlem
De körde -00an fortfarande. Blev inga inköp av den men behövde inte komma hem tomhänt för det:

1999 Charles Heidsieck Brut Millesimé Rosé
2006 J Lassalle Special Club
2011 Antinori Tignanello
2010 Olivier Leflaive Puligny-Montrachet


Lassallen är något av en chansning men Internet verkar gilla den och jag brukar uppskatta en bra specialklubba. Någon som testat?
Vad fick du ge för de där delikatesserna?
 

La Cloche

Medlem
Jag är såklart på, och ringde importören i eftermiddags. Jag talade med Anna, och de flaskor som är på väg in är 2010. Deras kvotering av 2008 tog slut i början av december (senast) och det kommer inga fler baserade på 2008. Passade på att fråga om Les Chétillons 2008. Då berättade Anna att det strax kommer 2007, och sedan vill Pierre Peters hålla på 2008 ett tag till innan de släpps, så 2009 kommer släppas före 2008. Les Chétillons 2008 släpps troligtvist våren 2016.
Man får dock ett annat svar om man pratar med Ann Burgaz, ägaren och VD. Pratar man med henne så är det 2008 i magnumen. Förra batchen var slut på både Bolis och krogen redan i höstas
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Satt i godan ro på min kammare och skulle beställa lite fler Sta Rita Hills samt självklart några flaskor Graham Beck, numera världskänt efter bubbelbataljen i de norrländska skogarna. Surt nog så är vinet slut hos leverantör, troligtvis efter att ryktena om detta "Clash Of The Titans" spridit sig som en löpeld över vinvärlden.
Samma med Sta Rita Hills misstänker jag, smågillat på forumet och slut från leverantör.:vägg:

-Man får snart hålla sina vindarlings för sig själv för att de inte skall bli uppbokade av alla forumlurkare ;)

Ya ya, fick ju iaf hem några flaskor 1985 Clos de l'Olive och den ser jag verkligen fram emot!
 

Larseman

Medlem
Har du druckit Barolo Fontanafredda förut? Jag har funderat på den du köpte.
Tveksamt om han kan ha provat, det är väl en "ny" produkt från Fredda, den tidigare instegsbarolon var deras serralunga d'alba som fortfarande finns men för en dryg femtiolapp mer.
 

kayaker

Cyklist
Har du druckit Barolo Fontanafredda förut? Jag har funderat på den du köpte.
Jag har provat flera olika Baroli från Fontanafredda, och om jag ska sammanfatta mina intryck så är de habila men tråkiga. Jag skulle tippa att Mauro Veglio Gattera 2010 kör i åttor runt Fontanafreddas Barolo.
 

Larseman

Medlem
Jag har provat flera olika Baroli från Fontanafredda, och om jag ska sammanfatta mina intryck så är de habila men tråkiga. Jag skulle tippa att Mauro Veglio Gattera 2010 kör i åttor runt Fontanafreddas Barolo.
Tror jag med. Träffar Mauro med fru nästa måndag på provning i Stockholm :cool:
 

Gurto

Medlem
Tveksamt om han kan ha provat, det är väl en "ny" produkt från Fredda, den tidigare instegsbarolon var deras serralunga d'alba som fortfarande finns men för en dryg femtiolapp mer.

Det har inte funnits en Barolo från Fontanafredda utan tillnamn menar du? -58:an jag drack tror jag inte hade något tillnamn :) Levererar 2010 som 1958 är det köprekommendation :D ...och väntrekommendation.

Men har för mig att jag sett Fontanafreddas Barolo av nyare årgångar utan tillnamn. CT verkar hålla med mig. Eller är det felinlagt? Kanske inte har tänkt på det då "serralunga d'Alba" står med då liten text på flaskan iofs.
 

La Cloche

Medlem
Det har inte funnits en Barolo från Fontanafredda utan tillnamn menar du? -58:an jag drack tror jag inte hade något tillnamn :) Levererar 2010 som 1958 är det köprekommendation :D ...och väntrekommendation.

Men har för mig att jag sett Fontanafreddas Barolo av nyare årgångar utan tillnamn. CT verkar hålla med mig. Eller är det felinlagt? Kanske inte har tänkt på det då "serralunga d'Alba" står med då liten text på flaskan iofs.
Har du druckit Barolo Fontanafredda förut? Jag har funderat på den du köpte.
Inte druckit tidigare årgångar av just denna men när 2010 dök upp är det bara att slå till, vad kan gå fel ett år som 2010? Slank Barolo, bra karaktär och fin komplexitet i balans med både frukt, örter och kryddor. Vinner säkert på lagring men njutbar redan nu, blir fler flaskor för mig. 2010 Gattera var också riktigt bra men till mer än dubbla priset.

Druvorna i flaskan är plockat från olika odlingslägen i Barolo, 2 år Slovenska Botti och en liten del på Franska barriquer.
 

Larseman

Medlem
Det har inte funnits en Barolo från Fontanafredda utan tillnamn menar du? -58:an jag drack tror jag inte hade något tillnamn :) Levererar 2010 som 1958 är det köprekommendation :D ...och väntrekommendation.

Men har för mig att jag sett Fontanafreddas Barolo av nyare årgångar utan tillnamn. CT verkar hålla med mig. Eller är det felinlagt? Kanske inte har tänkt på det då "serralunga d'Alba" står med då liten text på flaskan iofs.
Redan när jag skrev så insåg jag att jag själv faktiskt har provat 1967 Barolo Fontanafredda :oops: Är faktiskt osäker på i vilken mån Fredda har haft en Barolo Fontanafredda hela tiden fram till nu. Men den som har funnits i fasta sortimentet på SB är Serralunga d'Alba helt klart. Kul att de går tillbaka till den klassiska etiketten nu, men känns som en liten marknadsföringsgrej och en chans att få ut en ännu "enklare" Barolo på marknaden med druvor inte bara från Serralunga...
 

Larseman

Medlem
Redan när jag skrev så insåg jag att jag själv faktiskt har provat 1967 Barolo Fontanafredda :oops: Är faktiskt osäker på i vilken mån Fredda har haft en Barolo Fontanafredda hela tiden fram till nu. Men den som har funnits i fasta sortimentet på SB är Serralunga d'Alba helt klart. Kul att de går tillbaka till den klassiska etiketten nu, men känns som en liten marknadsföringsgrej och en chans att få ut en ännu "enklare" Barolo på marknaden med druvor inte bara från Serralunga...
Man kanske inte ska räkna med att Sverige och SB är hela sanningen :rolleyes: Det är nog så att Fontanafreddas standard-Barolo är just "Fontanafredda Barolo" och har funnits typ alltid. Den verkar dessutom ha bytt etikett ganska många gånger att döma av bilder på CT. Tydligt är också att många på CT blandar ihop standard-barolon (med druvor från hela Barolo) med Barolo Serralunga d'Alba med druvor enbart från den kommunen. Måste nog trots allt prova den och även 2010 Serralunga när den kommer för jämförelse skull :)
 

Elvis

Medlem
Blev ett par Cristal 06 idag. Har inte varit särskilt imponerad av tidigare årgångar men säkert delvis pga för tidig konsumtion. Syran har varit så påtaglig att resterande toner drunknat. Hoppas på upprättelse.

Härligt! Jag förstår vad du menar och jag tror att 06:an har enorm potential. Den är dock väldigt trevlig redan nu så försök hålla fingrarna borta. :)
 

Belmont

Medlem
4kcn5z.jpg
 

doda

Medlem
Idag blev det följande:
Guigal, Côte-Rôtie La Mouline 2010 (har i månader trott att det varit lagersaldofel på 1 en flaska hos Passagen, men så var det inte) kul!
Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995 (skall testa denna på forumvänners inrådan :))
Salon 1997 (var bara tvungen att komplettera, så bra)
Ferrer Bobet, Vinyes Velles 2012 (bara väldigt trevlig och lättgillat, inga konstigheter)
 

doda

Medlem
Man får dock ett annat svar om man pratar med Ann Burgaz, ägaren och VD. Pratar man med henne så är det 2008 i magnumen. Förra batchen var slut på både Bolis och krogen redan i höstas
Konstigt att de säger olika. Får ringa dem i morgon igen om jag får tid över. Minns inte vad hon hette som jag talade med. Då vet jag inte heller vad jag skall tro om övrig info jag fick.
 
Toppen